Nem tett ajánlatot a BKV az érdekképviseleteknek
Nem tett konkrét ajánlatot a tegnapi bértárgyaláson a BKV vezérigazgatója a szakszervezeteknek – erről Schumacher Ferenc, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (BKSZSZ) elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Bolla Tibor türelmet kért, mivel a szükséges források egyelőre nem állnak rendelkezésre. Ugyanakkor jelezte, hogy a társaság a fővárossal közösen abban érdekelt, hogy minél hamarabb érdemi ajánlattal állhasson elő.
Az egyeztetésen a szakszervezetek oldalán a BKSZSZ mellett az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) vett részt.
Schumacher Ferenc arról is tájékoztatott, hogy bár az EKSZ által javasolt 15 százalékos béremelés mögé sem a BKSZSZ, sem pedig a VTDSZSZ nem sorakozott fel, abban mindhárom szakszervezet egyetért, hogy legalább két számjegyű jövedelemfejlesztésre van szükség. Ez elől egyébként sem a főváros, sem a BKV nem zárkózott el, sőt utóbbi jelezte, hogy olyan mértékben gondolkodik, ami segíti a munkaerő megtartását és megszerzését.
A két számjegyű béremelés a BKV-nak az idén a mintegy tízezer dolgozó esetében 7-10 milliárd forintos pluszkiadást jelentene. Erre a társaságnak nincs tartaléka, és az is kérdéses, hogy a főváros önállóan tud-e ehhez pénzt adni. Ezért a BKSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a kérdésben Budapestnek és a kormánynak kellene megállapodnia.
Szerinte a BKV-s munkavállalók béremelési üteme kapcsán mértékadó lehet a MÁV-nál és a Volánnál esedékes alku. De erre még várni kell, és a tárgyalásokat az is nehezíti, hogy sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nincs még elfogadott 2019-es költségvetése. Schumacher Ferenc hozzátette, hogy szeretnének január végéig egyezségre jutni a BKV vezetésével a béremelésről, de erre most nincs túl sok esély.
A BKV küzd a munkaerőhiánnyal, de a probléma nem drasztikus. Főleg járművezetőt, karbantartót, szerelőt és mérnököt keres. A BKSZSZ elnöke hozzátette, hogy az elmúlt évek célzott béremeléseinek és munkaerőpiaci kampányának köszönhetően 2018 januárjához képest mintegy kétszázzal több sofőr dolgozik a közlekedési vállalatnál.
„Nincs időpont, mikor ülünk asztalhoz legközelebb. Most az a feladatunk, hogy javaslatot tegyünk az átlagos béremelési mérték mellett az egyes hiányszakmákra, valamint a kulcspozíciókra vonatkozó béremelések nagyságára, amely az átlagos növeléstől eltérhet. A vezérigazgató pedig folyamatosan egyeztet a forrásokról a fővárossal” – mondta lapunknak a BKSZSZ elnöke.
Emelést ígért az Audi vezetése
Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungária szakszervezete, és nem fogadta el a tegnap felkínált, két évre elosztott, összesen húszszázalékos béremelést.