A magára találás éve lesz az idei a globális divatiparban, a nagy divatházak előtt végre lehetőségek is nyílnak, nem csupán kihívások – derül ki a McKinsey nemzetközi stratégiai tanácsadó vállalat The State of Fashion 2019 című beszámolójából. A divatvilág idei évét előrevetítő elemzés szerint azok a cégek lehetnek sikeresek, amelyek felismerik, hogy az épp végbemenő paradigmaváltás következtében az eddig ismert szabályok és törvényszerűségek érvényüket vesztik. Mérettől és szegmenstől függetlenül villámgyorsan kell reagálni a trendekre, digitalizációban kell gondolkodni, és abban, hogy minden eddiginél gyorsabban tudják piacra dobni termékeiket. Társadalmi kérdésekben is állást kell foglalniuk, és minden eddiginél átláthatóbb működést kell biztosítaniuk. A fenntarthatóság szintén elengedhetetlen. Nem utolsósorban pedig elég bátraknak kell lenniük ahhoz, hogy szakítsanak az eddigi karakterükkel és megszokott sikerreceptjeikkel annak érdekében, hogy a vásárlók új generációját megnyerjék maguknak – áll a tanulmányban.
Az elemzés készítői arra is felhívják a figyelmet, hogy a termelékenységet optimalizálni kell, valamint a vállalat ellenálló képességét is, mivel a kilátások meglehetősen bizonytalanok – külső sokkhatások továbbra is fennállnak, és a növekedést nem lehet készpénznek venni.
A McKinsey elemzése – amelyet idén harmadik alkalommal készített el a tanácsadó cég – több mint 275 cégvezető véleményét kérte ki a divat világából, valamint szakértőket és innovátorokat is megkérdeztek. A válaszokból kiviláglik: Észak-Amerikában a legoptimistábbak a divatvilág vezetői, a szegmenseket vizsgálva pedig arra derült fény, hogy a luxusmárkák képviselői a tavalyi évhez hasonlóan idén is folytatódó növekedésre számítanak.
A többi földrajzi régióban és egyéb szegmensekben azonban meglehetősen pesszimista véleményeket fogalmaztak meg a megkérdezett cégvezetők, amiből az derül ki, hogy továbbra is kihívásokkal teli a globális divatipar.
Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy tavaly érezhetően jó irányt vettek a dolgok, a növekvő bővülés alátámasztotta az előző évi elemzésben megfogalmazott optimista várakozásokat. Sokan azonban óvatosabbá váltak azóta: a válaszadók 42 százaléka gondolja úgy, hogy idén a korábbiaknál rosszabb feltételek mellett kell versenyben maradni.
A beszámoló megjegyzi: a polarizáció továbbra is az egyik fő jellemzője az ágazatnak, a realizált nyereség nem kevesebb, mint 97 százaléka mindössze húsz cégtől származik, ezek túlnyomó része a luxusszegmensben tevékenykedik. Nagyjából ugyanazokról a cégekről van szó, mint az elmúlt években, itt nagy változás nincs, a húszból 12 már az elmúlt egy évtizedben is szerepelt a listán. Ilyenek például a Nike, az Inditex csoport, ide tartozik egyebek mellett a Zara, a Pull & Bear, a Bershka és a Massimo Dutti, valamint az LVMH, többek között a Dior, a Louis Vuitton és a Givenchy márkákkal. Ezek a csoportok az elmúlt egy évtizedben megduplázták nyereségüket, a McKinsey-tanulmány készítőinek iparági adatokon alapuló becslése szerint ezen cégek mindegyike több mint 2 milliárd dolláros (564 milliárd forint) profitra tett szert 2017-ben.
Az idei évre várható trendeket illetően a tanulmány készítői arra hívják fel a figyelmet, hogy India egyre nagyobb súlyt képvisel a szektorban – egyre bővülő középosztálya, ütőképes feldolgozóipara és természetesen a technológiai fejlődés terén elért eredményei megkerülhetetlen piaccá tették a Föld második legnépesebb országát a divatcégek számára. Fontos azonban odafigyelni az egyre feszültebbé váló globális kereskedelmi kapcsolatokra is, a helyzet kezelésére a cégeknek konkrét tervekkel kell rendelkezniük – jegyzik meg a szakértők.
Vásárlói oldalon egyre nagyobb igény jelentkezik a fenntarthatóságra, és az egyre tudatosabbá váló fogyasztók számára még soha nem volt ennyire fontos a transzparencia. A gyakorlatban a minél gyorsabb hozzáférhetőség áll az első helyen: megkerülhetetlenek az új értékesítési és kiszállítási csatornák, mint például a mobiltelefonos vásárlás vagy a drónnal való kiszállítás.
Összességében elmondható tehát, hogy az iparág, akárcsak bármely másik, a folyamatos változás állapotában van, és az egyes piaci szereplők szerencsés helyzete egyik pillanatról a másikra rosszabbra fordulhat. Az új piacok, az új technológiák és a változó vásárlói igények óriási lehetőségeket rejtenek, ám egyben kockázati tényezőt is. Az idei évet tehát a változó fogyasztói igények, a technológiai fejlődés, a társadalmi ügyek határozzák meg, és nem utolsósorban a bizalom is nagy szerepet játszik.
Csak azok a divatvállalatok kerülhetnek ki győztesként a piaci versenyből – és ez különösen igaz a luxusmárkákra –, amelyek haladnak a korszellemmel, van bátorságuk formabontónak lenni, és akár az addigi hagyományaikkal is szembemenve megújulni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.