Tavaly 35,8 milliárd forint bevétele származott a HungaroControl Zrt.-nek a repülőgépek irányításából – ezt az állami tulajdonban lévő vállalat közölte a Világgazdaság megkeresésére. Ennek az összegnek a túlnyomó része, hozzávetőlegesen 80 százaléka a magyarországi átrepülő forgalomból keletkezett, a fennmaradó részt a felszálló gépek és a Koszovó feletti magaslégtér irányítása generálta. Az összeg 1,2 milliárd forinttal múlja felül a 2017. évit, ami mintegy 3,5 százalékos növekedést jelent. A magyar légi navigációs szolgáltató 2018-ban – beleszámítva a 2014 óta ellátott, áprilistól határozatlan időre módosított koszovói missziót is – több mint egymillió gépet kezelt, éves bázison 10 százalék körüli volt a bővülés. A légi irányításért fizetendő díjak megállapítása az Európai Bizottság által elfogadott teljesítményterv és a költséghatékonysági célok alapján történik.
Az elfogadott teljesítményterv a 2015–2019-es időszakra szól, a következő, 2020–2024-es időszakra készülő tervezetet az illetékes állami szerveknek október 1-jéig kell eljuttatniuk jóváhagyásra a bizottságnak. „A HungaroControl a többletforgalomból adódó bevételből az elfogadott teljesítményterv alapján részesülhet. A díjak meghatározása évente, de a forint-euró árfolyam ingadozása miatt havonta is módosulhat” – írták. A magyar légi irányítást a szabályozás értelmében a tényleges repülések alakulása szerint fizetik ki, két szempont figyelembevételével: ez a repülőgép tömege és a repülés távolsága. A csupán átrepülő, illetve a terminálirányítást is használó gépek különböző díjat fizetnek a magyar légtér használatáért. Az erre vonatkozó 2011-es rendelet azt mondja ki, hogy a hazai légtér-igénybevételi díjat a repülő üzemben tartójának kell megtérítenie. Ennek alapján az útvonalhasználati egységdíj mértéke 30,23 euró, míg a közelkörzetié (kvázi a budapesti fel- és leszálló járatok) 266,57 euró. Az előbbi, tudomásunk szerint – erre vonatkozóan a HungaroControl nem adott tájékoztatást – meglehetősen alacsony árnak számít mind a régióban, mind Nyugat-Európában. A Svájc fölötti átrepülés 100 euró, Angliában 80 eurónál is magasabb ez a díj, de a szlovének is 70 euró környékén árazták be a légterüket. Horvátország esetében ugyanez 50 euró körül mozog.
Ennek kapcsán lehetett arról hallani, hogy a légitársaságok játszanak az árkülönbséggel, és például a horvát–magyar határ mentén inkább a magyar oldalon repülnek. A HungaroControl erre úgy reagált, hogy a légtérhasználati díjaknak csekély hatásuk van a légitársaságok útvonaltervezésére, mivel azok a teljes repülésükre, nem pedig egy adott szakaszra optimalizálnak. Hozzátették, hogy az alternatív útvonalak összköltségének már lehet forgalomterelő hatása.
Az elmúlt évi bevételek
80
százalékát a hazánkon átrepülő forgalom adta
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.