Cégvilág

Küszöbön a BKK-mobiljegy bevezetése

A fejlesztési szakasz lezárásához közelít a közlekedési mobiljegy projektje, a fővárosi tömegközlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) hamarosan megkezdi a rendszer éles tesztjét – erről is szó volt a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) által szervezett háttérbeszélgetésen. Fontos, hogy ez nem helyettesíti az elektronikus kártyás rendszert, amely 2021-ben esedékes a BKK-nál.

A mostani megoldást első körben a reptéri expressz járatokon, a 100E-s buszokon alkalmazzák. Hogy pontosan mikortól, az a főváros döntése, az NM fejlesztése akár már a nyár elején alkalmas lesz a próbaüzemre. Az állami tulajdonú társaság vezérigazgatója, Veres Mihály kiemelte, hogy az innováció a maga nemében világviszonylatban is egyedülálló, hiszen nem egy szolgáltatóra szabott applikációt hoztak létre, hanem egy olyan platformot, amelyhez több viszonteladó is csatlakozhat. „A közlekedési mobiljegy stratégiai cél, először a fővárosban lesz bevezetve, a fejlesztés azonban nem kizárólagosan a fővárosé. Szeretnénk országos lefedettséget elérni, a tervekben pedig az is szerepel, hogy határon túl, például a V4-ek körében is megpróbálunk piacot szerezni” – fűzte hozzá. Az eseményen a lehetséges további ügyfelekről szólva a többi között az újból központosításra váró Volán társaságokat nevezték meg. Azt is hangsúlyozták, hogy a mobiljegy használata gyorsabb és gazdaságosabb a hagyományos utazási engedélyekhez képest, amelyekkel azonos árban van, de mégsem számítanak arra, hogy azokat teljes egészében kiváltaná.

Az applikáció letöltéséhez okostelefonra és internetes kapcsolatra van szükség. A használata alapvetően egy úgynevezett azték kódra épül (ahogy Bécsben is), amely egy új típusú QR-kód. Az ellenőrző készüléket kezdetben a BKK járműveinek első ajtajainál, a sofőrfülkéknél helyezik el. A vásárlás után – ez történhet egyenlegfeltöltéssel vagy bankkártyás tranzakcióval – a jegyet a kód beolvasásával lehet érvényesíteni. Ha ez megtörténik, a mobiltelefonon egy mozgó animáció jelenik meg, amelyet az adott jármű vezetője ellenőrizni fog a nála elhelyezett készülékkel. Minden tömegközlekedési eszköz rendelkezik saját animációval, amelyet tetszőleges időszakonként, az utazóközönség forgalmához igazítva változtatnak. Az animációkból száznál is több van, a kiszámíthatatlan cserélődésük miatt az NM szerint gyakorlatilag lehetetlen a trükközés. Szóba került ugyanakkor, hogy a rendszer működtetéséhez képzett ellenőrökre lesz szükség, akik a sofőrök mellett szintén speciális készülékkel állapítják meg a jegy érvényességét.

A globális előrejelzések szerint a mobilfizetés 2022-re már a második legelterjedtebb fizetési mód lesz a debit kártyák után. A WeChat a világ legnagyobb mobilfizetési felülete több mint egymilliárd aktív felhasználóval.

mobiljegy BKK Nemzeti Mobilfizetési Zrt
Ezek is érdekelhetik