A fejlesztési szakasz lezárásához közelít a közlekedési mobiljegy projektje, a fővárosi tömegközlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) hamarosan megkezdi a rendszer éles tesztjét – erről is szó volt a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) által szervezett háttérbeszélgetésen. Fontos, hogy ez nem helyettesíti az elektronikus kártyás rendszert, amely 2021-ben esedékes a BKK-nál.
A mostani megoldást első körben a reptéri expressz járatokon, a 100E-s buszokon alkalmazzák. Hogy pontosan mikortól, az a főváros döntése, az NM fejlesztése akár már a nyár elején alkalmas lesz a próbaüzemre. Az állami tulajdonú társaság vezérigazgatója, Veres Mihály kiemelte, hogy az innováció a maga nemében világviszonylatban is egyedülálló, hiszen nem egy szolgáltatóra szabott applikációt hoztak létre, hanem egy olyan platformot, amelyhez több viszonteladó is csatlakozhat. „A közlekedési mobiljegy stratégiai cél, először a fővárosban lesz bevezetve, a fejlesztés azonban nem kizárólagosan a fővárosé. Szeretnénk országos lefedettséget elérni, a tervekben pedig az is szerepel, hogy határon túl, például a V4-ek körében is megpróbálunk piacot szerezni” – fűzte hozzá. Az eseményen a lehetséges további ügyfelekről szólva a többi között az újból központosításra váró Volán társaságokat nevezték meg. Azt is hangsúlyozták, hogy a mobiljegy használata gyorsabb és gazdaságosabb a hagyományos utazási engedélyekhez képest, amelyekkel azonos árban van, de mégsem számítanak arra, hogy azokat teljes egészében kiváltaná.
Az applikáció letöltéséhez okostelefonra és internetes kapcsolatra van szükség. A használata alapvetően egy úgynevezett azték kódra épül (ahogy Bécsben is), amely egy új típusú QR-kód. Az ellenőrző készüléket kezdetben a BKK járműveinek első ajtajainál, a sofőrfülkéknél helyezik el. A vásárlás után – ez történhet egyenlegfeltöltéssel vagy bankkártyás tranzakcióval – a jegyet a kód beolvasásával lehet érvényesíteni. Ha ez megtörténik, a mobiltelefonon egy mozgó animáció jelenik meg, amelyet az adott jármű vezetője ellenőrizni fog a nála elhelyezett készülékkel. Minden tömegközlekedési eszköz rendelkezik saját animációval, amelyet tetszőleges időszakonként, az utazóközönség forgalmához igazítva változtatnak. Az animációkból száznál is több van, a kiszámíthatatlan cserélődésük miatt az NM szerint gyakorlatilag lehetetlen a trükközés. Szóba került ugyanakkor, hogy a rendszer működtetéséhez képzett ellenőrökre lesz szükség, akik a sofőrök mellett szintén speciális készülékkel állapítják meg a jegy érvényességét.
A globális előrejelzések szerint a mobilfizetés 2022-re már a második legelterjedtebb fizetési mód lesz a debit kártyák után. A WeChat a világ legnagyobb mobilfizetési felülete több mint egymilliárd aktív felhasználóval.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.