Cégvilág

Rekordokat döntött a Bosch

2020-tól a világszerte működő mind a 400 Bosch telephely karbonsemlegessé válik.

Sikeres pénzügyi évet hozott a Bosch számára 2018, a vállalat 78,5 milliárd euró árbevételt ért el, amely új rekord a cég történetében

– jelentette be Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja a vállalat Renningenben rendezett konferenciáján. A mobilitás villamosítása és automatizálása terén végzett jelentős beruházások mellett 2018-ban 7 százalékkal nőtt a vállalat üzemi eredménye, amely így elérte az 5,5 milliárd eurót. A kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásait 7,3 milliárd euróra (az árbevétel 9,3 százalékára) emelte. Világszerte mintegy 8 ezer új munkahelyet teremtett, ennek több mint felét a kutatás és fejlesztés területén.

A vállalat tavalyi teljesítményében az összes üzleti területnek szerepe volt: a mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele 3,5 százalékkal (az árfolyamhatások nélkül 5,8 százalékkal) 47,6 milliárd euróra nőtt, lekörözve a globális autógyártást. A fogyasztási cikkek üzleti terület 17,8 milliárd eurós árbevételt realizált. Az árbevétel 3,1 százalékos visszaesése az árfolyamhatások kiigazítását követően 0,7 százalékos növekedésbe fordult. Az alacsony mértékű növekedés főbb okai a feltörekvő piacok gyengébb kereslete, illetve a növekvő kínai verseny nyomása voltak. Az üzemi eredmény 7,8 százalékos növekedés mértéke valamivel elmaradt a tavalyi szinttől. Az ipari technika üzleti terület árbevétele 7,4 milliárd euróra emelkedett. Ez 8,8 százalékos (az árfolyamhatások miatti kiigazítás után 11,7 százalékos) növekedést jelent. Az üzemi eredmény mértéke több mint öt százalékponttal 8,4 százalékra nőtt. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 2,4 százalékkal 5,6 milliárd euróra emelkedett. Az árfolyamhatások nélkül ez 5,1 százalékos növekedésnek felel meg. Az üzemi eredmény 4,2 százalékos mértéke gyakorlatilag változatlan maradt.

Nehéz évre számítanak

Az idén a Bosch a gazdasági fejlődés mérséklődésére számít. A vállalat előrejelzése szerint csupán 2,3 százalékos lesz a világgazdaság növekedése. Többek között a szakszervezeti viták, az európai országok magas adósságszintje és az autógyártás visszaesése okoznak feszültséget a világgazdaságban. A Bosch számára fontos ágazatok és régiók nehéz környezete ellenére a vállalat arra számít, hogy 2019-es árbevétele kis mértékben meghaladja majd a 2018-as szintet. Az első három hónap értékesítési teljesítménye közel járt az előző év ugyanezen időszakához. A rövidtávú kilátásoktól függetlenül a Bosch csoport fokozza az éghajlatváltozás ellen és a levegőminőség javítására irányuló tevékenységeit.

Fotó: Bosch

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a globális széndioxid-kibocsátás csaknem egyharmada a gyártási tevékenységekből származik. Ez elegendő ok a vállalat számára, hogy tovább fokozza a CO2-termelés csökkentését célzó erőfeszítéseit. „Mi leszünk az első olyan jelentős iparvállalat, amely alig több mint egy év alatt éri el a karbonsemlegesség nagyra törő célkitűzését” – jelentette ki Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. Hozzátette, 2020-tól a világszerte működő mind a 400 Bosch telephely karbonsemlegessé válik. Ennek megvalósítását négy fő eszköz segíti majd, javítja a vállalat az energiahatékonyságot, növeli a megújuló energiaforrások arányát az energiafelhasználása terén, több zöld energiát vásárol, és ellensúlyozza az elkerülhetetlen széndioxid-kibocsátást. Ezzel 2020-ig 3,3 millió tonna CO2 kibocsátását tudja majd elkerülni.

Vállalati előrejelzések szerint 2030-ban az összes új személygépkocsi és könnyű haszongépjármű mintegy 75 százalékát még mindig belsőégésű motorok fogják hajtani.

Ennek fényében a Bosch jelentős összegeket fordít a benzin- és dízelmotorok optimalizálására. A vállalat mesterséges intelligenciát (MI) is alkalmaz a belsőégésű motorok továbbfejlesztéséhez. A kipufogógáz-kezelést például MI segítségével szabályozza az egyéni vezetési stílusokból kialakított sémák alapján, hiszen ezzel is csökkenthető a járművek kibocsátása. A vállalat kipufogógáz-kezeléssel és kipufogó szenzorokkal foglalkozó, mintegy 3 500 munkatársat foglalkoztató egységei 2,3 milliárd euró árbevételt értek el 2018-ban. Ez az összeg 2025-re várhatóan eléri majd a 3 milliárd eurót.

A vezetőség arra is számít, hogy a nagyvárosok levegőminőségének javításában nagyobb szerepet játszanak majd az elektromos járművek. A Bosch piacvezetővé kíván válni a felfutóban lévő elektromobilitási tömegpiacon. A tervek szerint 2025-re a vállalat elektromobilitási árbevétele 5 milliárd euró, vagyis a 2018. évi érték tízszerese lesz.

Az automatizált vezetésen jelenleg több mint 5 ezer Bosch mérnök dolgozik, ami csaknem duplája a két évvel ezelőtti létszámnak. A tervek szerint 2022-ig mintegy 4 milliárd eurót fektet a vállalat az automatizálásba, ezáltal pedig a fenntartható mobilitásba. A vezetéstámogató rendszerek segítik a növekedést az automatizált vezetés felé vezető úton. Az árbevétel a jelenlegi mintegy 2 milliárd eurós szintről várhatóan csaknem 15 százalékkal emelkedik majd idén. A várakozások szerint a radarérzékelőknél 20, a videóérzékelőknél 30 százalékkal fog nőni az árbevétel.

A tavalyi év végén a Bosch csoport világszerte mintegy 410 ezer főt alkalmazott. Ez körülbelül 7 700 fővel haladja meg az előző évi létszámot. A legnagyobb létszámnövekedés Európában és az Ázsia-Csendes-óceáni térségben volt. A kutatás és fejlesztés terén jelenleg csaknem 70 ezer főt foglalkoztat, ami mintegy 4 ezer fővel több, mint az előző évben. 27 ezer fő dolgozik szoftveres és IT szakemberként. Az elkövetkező öt év során a cégcsoport világszerte csaknem 25 ezer IT és szoftveres szakembert fog felvenni.

Robert Bosch pénzügyi eredmény karbonsemlegesség autóipar Bosch mesterséges intelligencia fejlesztés
Kapcsolódó cikkek