Cégvilág

Gigabuszbeszerzésre készülhet a Volán

Rohamtempóban, például járműbeszerzéssel készül az állami tulajdonú társaság a buszos piac liberalizációjára.

Újabb csaknem ezer – pontosan 943 – busz beszerzését készíti elő a Volánbusz Közlekedési Zrt. szakmai körökben megjelent információk szerint. A szokatlanul nagy volumenről szóló tendert várhatóan több körben írják majd ki, sikeres lezárulásuk esetén a következő években összesen csaknem 1600 járművel frissülhet az állami busztársaság flottája. Úgy tudni, hogy a tervek szerint ebből 638 busz jövőre már forgalomba is áll. Mindegyik légkondicionált lesz, és megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. A távolsági és a turistajáratokon wifi is lesz.

A Világgazdaság megkeresésére a társaság a körvonalazódó, ezerdarabos tenderre nem tért ki, de megerősítette, hogy a nyáron megindított közbeszerzéseknek köszönhetően 638 korszerű busszal újul meg 6700 egységből álló flottája. Ezek legkorábban jövő év második felétől közlekedhetnek. Az érintett pályázatok egy része már megjelent, további három még tart. Hamarosan megindul az eljárás a turistabusz kategóriában is. „Egy elektromos busz beszerzése zajlik, amelyet a jövőben továbbiak követhetnek” – emelték ki lapunknak.

Mint arról lapunk is beszámolt, hosszas előkészület után, októberben beolvasztották a hat regionális közlekedési központot a Volánbuszba. A lépéssel az utóbbi országos lefedettségűvé vált, tizenkilencezres alkalmazotti létszámával a harmadik legnagyobb állami hátterű foglalkoztató lett. Az egyesülés egyelőre nem befolyásolta sem a menetrendet, sem a tarifákat. Az integráció előtt számos probléma sorakozik, talán a legégetőbb az egyesülő vállalatok buszparkjának állapota. Ez azért is fontos, mert a tervek szerint 2020. január 1-jétől megtörténik a buszos piac liberalizációja, és igencsak elavult járműbázisával a Volán nehezen veheti fel a versenyt a szegmensbe újonnan belépőkkel, amelyek jó eséllyel tőkeerős, külföldi szolgáltatók lesznek. A piac nyitása kapcsán az ügyben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium több szabályozási modellt is mérlegel, vagyis egyelőre nyitott, hogyan valósul meg a liberalizáció, sőt akár a dátuma is kitolódhat.

Ettől függetlenül is jogos elvárás az utazóközönség részéről, hogy rendeződjön a Volánbusz szolgáltatásának színvonala. Ezt szolgálja az a kormányzati törekvés is, amely szerint a társaságnak térségi szinten is versenyképes közlekedési vállalattá kell válnia. Meghirdetett fejlesztési programja szerint a Volánbusz a jövő nyárra a járműparkja tizedét újítja meg 51 milliárd forintból. A már említett, 2020-ban forgalomba álló járművek kétharmadát az egykori közlekedési központok területére csoportosítaná. A Magyarbusz.info úgy tudja, hogy 2020-ban 218 alacsony belépésű, 101 normál padlós szóló, 90 helyi, 185 elővárosi csuklós, valamint 15 háromtengelyes hosszú szóló busz érkezik. Nem ez az első újbusz-csomag: tavaly novembertől mostanáig 269 új jármű állt üzembe.

A cégbírósági bejegyzéssel a Volán-integráció – amelyet Dávid Ilona elnök-vezérigazgató vezényel le – nem ért a végére. Tart a menetrendek összehangolása, és megoldásra vár egyebek mellett az informatikai rendszereké is.

busztender buszbeszerzés integráció Volánbusz
Ezek is érdekelhetik