A tavasszal befejeződik az előző komplex útfelújítási projekt, de már dolgoznak a Magyar falu program idei teendőinek előkészítésén, és indul a konkrét tervezés is – egyebek között erről beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Szilvai József Attila, a Magyar Közút Zrt. vezérigazgatója.
B. Horváth Lilla
2020.01.21, 06:30
Megosztom a cikket
Milyen a hazai közutak állapota európai összevetésben?
Az úthálózat állapota versenyképességi kérdés. Itthon jobb a főutak, autópályák állapota, mint a mellékutaké. A nyugat-európai utakkal az eltérő megoldások miatt nehéz az összehasonlítás. Például Németországban és Franciaországban az autópályák a második világháború utáni újjáépítés során épültek.
Volt rá elég pénz, így ott ma a hálózat fenntartásán van a hangsúly. Kelet-Európában viszont még a nyolcvanas években sem fordítottak elég pénzt a nyugatinál egyébként is jóval kisebb hálózat fenntartására, a rendszerváltás után pedig mindenütt kicsit másképp láttak munkához.
Romániában a kátyúk miatt katasztrofálissá vált állapot felszámolása volt az elsődleges, új utat alig építettek. Magyarországon a hálózat bővítése, az új kapcsolatok létesítése volt a prioritás, a felújításokra csak annyit költöttek, amennyi maradt. Ráadásul a 2008-as válság miatt az uniós forrásokat sem sikerült teljesen kihasználni.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója Fotó: VG – Kallus György
A 2010–2011 táján kezdődő felíveléssel sokat javult a helyzet, és bár a mellékutakra alig lehetett EU-s pénzt szerezni, hazait már egyre többet. A 2013–2014-es időszaktól a Közlekedési operatív program, majd a Terület- és településfejlesztési operatív program forrásaiból dolgoztunk – az utóbbi mintegy 55 milliárd forint –, de a magyar költségvetésből ennek a többszöröse érkezett.
Ez főleg 2016-tól jött jól, amikor elindult a Komplex útfelújítási program 174 milliárd forintos kerettel, majd 2019-ben a mellékúthálózatra összpontosító, évi 50 milliárdos Magyar falu program.
Mire lesz pénz a következő uniós finanszírozási ciklusban?
Felújításra alig lesz forrás, inkább a Ten-T hálózat mentén új kapcsolatok létesítésére és bővítésre, elsősorban forgalombiztonsági megoldásokra és intelligens megoldások telepítésére lesz mód. Ezt ellensúlyozza az évről évre bővülő költségvetési hozzájárulás.
A teljes interjút elolvashatják a Világgazdaság keddi számában
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.