Cégvilág

A régió élén a befektetések számával

Európa legtöbb kockázati­tőke-befek­tetését bonyo­lította le tavaly az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures. A vállalat vezérigazgatója, Katona Bence lapunknak elmondta, az idén az új kkv-tőkealapból legalább ötmil­liárd forintot fektet­nének magyar vállalko­zásokba, emellett új, ipar­ág-specifikus alapok fel­állítását tervezik, és a BÉT-tel közös együttműködésüket is továbbviszik.

Milyen eredményeket értek el tavaly?

Az indulás óta robusztus növekedésen megy keresztül a szervezet. Több mint százmilliárd forintot kezelünk, ebből 45,4 milliárd uniós forrásból származik. Tavaly csaknem tízmilliárd forintot folyósítottunk startupok számára, kihelyezés szempontjából pedig az üzleti tervünket több mint 20 százalékkal teljesítettük túl. A múlt évben 67 új cégbe fektettünk be, és több, már a portfóliónkban lévő vállalkozásnak biztosítottunk következő körös finanszírozást.

Ezzel az aktivitással Magyarország a befektetések számát tekintve az első helyre került a régióban, a befektetési volumen alapján pedig a harmadik Ausztria és Lengyelország mögött.

Emellett új dimenziót nyitottunk tavaly a hazai kkv-tőkefinanszírozás területén a KKVPRO üzletággal.

Hogy működik a kkv-divízió, melyek a legfontosabb célok?

A kkv-knál nem az induló fejlesztéseket és az innovációkat támogatjuk, hanem a már érettebb fázisban lévő cégeket látnánk el elégséges tőkével, hogy felvásárolhassák a hazai és külföldi konkurenseiket, vagy nemzetközi piacokra tudjanak lépni.

Kőhalmi Péter

De fontos cél az is, hogy a magyar vállalkozások számára olyan finanszírozási lehetőséget biztosítsunk, amelyen keresztül támogatjuk a generációváltásból fakadó utódlás sikeres megvalósulását, és ösztönözzük a vállalkozások hosszú távú növekedését, nemzetközi terjeszkedését.

Az MFB 31 milliárd forintnyi dedikált hazai forrás kezelésével bízott meg minket, az egyes ügyleteket ötvenmillió forinttól egészen 3,1 milliárdig tudjuk megfinanszírozni a KKVPRO-n belül.

Mekkora a kis- és középvállalkozások érdeklődése?

Nagy finanszírozási űr tátong. A termék kommunikációja szeptemberben indult, azóta ötven cég jelentkezett. Jól ismert, feltörekvő magyar kkv-król van szó, jellemzően gyártócégekről.

Ha például három tapasztalt menedzser összeáll, hogy szeretnének megvenni egy egyébként jól működő vállalatot, amelynek nem megoldott az utódlása, akkor velük közösen létrehozunk egy vállalkozást, amelyet feltőkésítünk, és tranzakciós bevonásával megvásároljuk az utód nélkül maradó vállalkozást.

Utána lehetőséget adunk a menedzsereknek, hogy a cég által termelt eredményből kivásároljanak minket, nagyjából nyolc-tíz éven belül, 10-15 százalékos hozam mellett.

A teljes interjút a Világgazdaság pénteki számában olvashatja!

Kőhalmi Péter Hiventures kis- és középvállalatok
Kapcsolódó cikkek