Cégvilág

Ezrek várnak a határidő-hosszabbításra

Kevesebb a jelentkező, és akadnak olyan tanulók is, akik visszakérik a befizetett pénzüket. Az oktatás leállása miatt sokan kifutottak az időből.

A járványhelyzet miatt leálltak a vizsgáztatások és az oktatás is, emiatt több ezren csúsztak ki a határidőkből – mondta a Világgazdaságnak Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke. A tanulóknak a beiratkozástól számított kilenc hónapon belül részt kell venniük KRESZ-vizsgán, és ha sikertelen lett, egy év áll rendelkezésükre, hogy sikeres vizsgát tegyenek.

A beiratkozás után két évük van arra, hogy teljesítsék a közlekedési vizsgát is, és megszerezzék a jogosítványukat. A szövetség elnöke jelezte: a kormányzati tervek szerint meghosszabbítják a határidőket, az erről szóló kormányrendelet azonban ezidáig még nem jelent meg. Az is problémát okoz az autósiskoláknak, hogy az oktatók nem taníthatják tovább és nem vezethetik azokat, akik kicsúsztak a határidőből.

A tantermi oktatás, a gyakorlati képzés és a vizsgáztatás is újraindult a megfelelő egészségügyi előírások mellett, és több autósiskola akciókkal ösztönzi a jelentkezéseket, de egyelőre nincs beiratkozási dömping. Böröcz Mátyás elmondása szerint nagyjából ugyanannyian jelentkeznek, mint az elmúlt évek azonos időszakában, sőt az ország bizonyos részein kevesebben, mivel a járványhelyzet alatt sokan elvesztették az állásukat. A szegedi Stop Autósiskola lapunknak arról számolt be, hogy kevesebb a jelentkező, és akadnak olyan tanulók is, akik visszakérik a befizetett pénzüket, mert a munkahely elvesztése miatt nem tudják megkezdeni a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges tanfolyamot. A vizsgáztatás körül is vannak nehézségek, ugyanis a másfél méteres távolságtartás miatt egyszerre jóval kevesebb tanuló vizsgázhat, így a szokásos másfél hét helyett csak három hétre előre tudnak időpontot adni a vizsgaközpontok. A gyakorlati vizsgák terén azonban nincs ilyen csúszás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlése szerint a vizsgaszervezési tevékenység május 11-i újraindulása óta országszerte közel 30 ezren vettek részt közlekedési vizsgán valamilyen kategóriában.

Az autósiskolákat mindenütt megviselte a járvány. A Magyar Autósiskolák Szövetsége ugyan kérte a kormányzattól, hogy a taxisokhoz hasonlóan az oktatók is mentesüljenek a fizetése alól, ezt a lehetőséget azonban nem kapták meg. Az elnök elmondása szerint sok oktató kényszerült arra a megélhetése érdekében, hogy a járvány alatt belföldi fuvarszállítással foglalkozzon, az oktatás újraindulása után azonban visszatértek eredeti munkájukhoz, tehát nem keletkezett szakemberhiány az autósiskolák piacán. A tanulást és a vizsgáztatást az ingyenes parkolás is nehezíti, nincsenek ugyanis szabad helyek. Sok városban ugyan megvan arra a lehetőség, hogy nagyobb áruházi parkolókban gyakorolhassanak a tanulók, ez azonban nem mindenütt van így. Böröcz Mátyás úgy véli, egységes országos joggyakorlat kialakítására is szükség lenne, hogy minden városban legfeljebb tíz vizsgaútvonal legyen, vannak ugyanis olyan települések, ahol harminc útvonalat tartanak nyilván. Továbbá amellett is kampányolnak, hogy B kategóriás jogosítványok esetében is visszahozzák a rutinvizsgát, mert ez érezhetően hiányzik az oktatási rendszerből.

Ezek is érdekelhetik