BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem vettek ki osztalékot Ferihegyen

A Budapest Airport árbevétele több mint 15, adózott eredménye csaknem 21 százalékkal nőtt tavaly a 2018-as adatokhoz képest. Míg legutóbb szinte a teljes nyereséget kivették a cégből, most eredménytartalékba helyezték.

Mintegy 332,96 millió euró, átszámítva 110,05 milliárd forint nettó árbevétellel zárta a 2019-es üzleti évét a Budapest Airport Zrt. (BA). A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetését és vagyonkezelését végző társaság ezzel jócskán felülmúlta a 2018-as 297,08 millió eurós (95,5 milliárd forint) hasonló adatot. Az adózott eredménye 76,39 millió euróról 88,13 millió euró fölé nőtt (24,56 milliárd forintról 29,13 milliárd forintra), csakhogy míg az előbbit a vállalat egyetlen részvényese, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. szinte teljes egészében osztalékként kifizette, az utóbbi az utolsó centig az eredménytartalékba került. A BA az előző évet összegző beszámolójában a légiforgalmi és kereskedelmi bevételek megugrását egyértelműen a megnövekedett járat- és utasszámmal magyarázza. Tavaly csaknem 16,2 millióan – ez rekordnak számít – fordultak meg Ferihegyen, a fel- és leszállások száma pedig súrolta a 123 ezret. A társaság saját tőkéje 399,15 millió, mérlegfőösszege pedig 1,85 milliárd euró volt.

A 2006-ban alapított Airport Hungary Tanácsadó Kft. tulajdonosi struktúrája nem változott tavaly: a kft.-ben a németországi AviAlliance GmbH 55,438, a kanadai Caisse de dépot et placement du Québec (CDPQ) 21,228, a szingapúri Malton Investment Pte Ltd. pedig 23,334 százalékos részesedéssel rendelkezik. Az irányító befolyású düsseldorfi AviAlliance világszerte aktív repülőtér-befektető. A CDPQ állami és magánnyugdíj-, valamint biztosítási alapokat kezel, és világszerte fektet be komplex infrastruktúra-projektekbe. A Maltont kifejezetten a Budapest Airportba történő befektetésre hozta létre a Government of Singapore Investment Corporation Pte Ltd. A BA és a – magyar állam nevében a tulajdonosi jogokat gyakorló – Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2002. január 1-jei vagyonkezelői szerződését 2005. december 22-én módosították, ekkortól a vagyonkezelési időszak 75 évig tart, míg a jogokért fizetett ellenérték a teljes időszakra 1,471 milliárd euró, vagyis 389,53 milliárd forint. A cég folyamatosan fizetendő vagyonkezelési díjat is utal, amely a szerződésben meghatározott alap 0,5 százaléka, de legalább évi 0,75 millió euró. A vagyonkezelési jog át nem ruházható és nem engedményezhető.

A melléklet a folyamatban lévő beruházások között szerepelteti az egyes mólót és az uniós támogatású földi oldali fejlesztéseket. A társaság kártalanítás és befejezetlen beruházás kivezetése címén összesen 7,09 millió eurót fizetett ki a hatszintes parkolóház végül törölt projektjéhez kapcsolódóan. A mérleg fordulónapja utáni kiemelt esemény volt, hogy a koronavírus-járvány miatt március 17-től egy kormányrendelet megtiltotta a nem itt élő külföldi állampolgároknak a Magyarországra való belépést. Ennek kapcsán a társaság vezetése reméli, hogy az elveszett bevételek döntő többsége a légitársaságok üzemelési szünetének ellenére is pótolható a jelenlegi partnerekkel és további szolgáltatásokkal. „A vezetés megteszi a megfelelő lépéseket ahhoz, hogy a Budapest Airport nyereségtermelő képessége visszaálljon a koronavírus-járvány előtti szintre. A 2019-ben megkezdett beruházások várhatóan befejeződnek, ehhez rendelkezünk megfelelő pénzügyi forrással, banki hiteleken keresztül. Az üzleti terv cash flow részét felülvizsgáljuk azzal a feltételezéssel, hogy a légitársaságoktól származó bevételek három hónapig megszűnnek. A csoport megfelelő pénzügyi tartalékokkal rendelkezik, hogy fedezze az operatív kiadásait.”

A menedzsment a légitársaságok üzemelési szünetének ellenére arra számít, hogy az elveszett bevételek döntő többsége pótolható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.