Mintegy 332,96 millió euró, átszámítva 110,05 milliárd forint nettó árbevétellel zárta a 2019-es üzleti évét a Budapest Airport Zrt. (BA). A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetését és vagyonkezelését végző társaság ezzel jócskán felülmúlta a 2018-as 297,08 millió eurós (95,5 milliárd forint) hasonló adatot. Az adózott eredménye 76,39 millió euróról 88,13 millió euró fölé nőtt (24,56 milliárd forintról 29,13 milliárd forintra), csakhogy míg az előbbit a vállalat egyetlen részvényese, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. szinte teljes egészében osztalékként kifizette, az utóbbi az utolsó centig az eredménytartalékba került. A BA az előző évet összegző beszámolójában a légiforgalmi és kereskedelmi bevételek megugrását egyértelműen a megnövekedett járat- és utasszámmal magyarázza. Tavaly csaknem 16,2 millióan – ez rekordnak számít – fordultak meg Ferihegyen, a fel- és leszállások száma pedig súrolta a 123 ezret. A társaság saját tőkéje 399,15 millió, mérlegfőösszege pedig 1,85 milliárd euró volt.
A 2006-ban alapított Airport Hungary Tanácsadó Kft. tulajdonosi struktúrája nem változott tavaly: a kft.-ben a németországi AviAlliance GmbH 55,438, a kanadai Caisse de dépot et placement du Québec (CDPQ) 21,228, a szingapúri Malton Investment Pte Ltd. pedig 23,334 százalékos részesedéssel rendelkezik. Az irányító befolyású düsseldorfi AviAlliance világszerte aktív repülőtér-befektető. A CDPQ állami és magánnyugdíj-, valamint biztosítási alapokat kezel, és világszerte fektet be komplex infrastruktúra-projektekbe. A Maltont kifejezetten a Budapest Airportba történő befektetésre hozta létre a Government of Singapore Investment Corporation Pte Ltd. A BA és a – magyar állam nevében a tulajdonosi jogokat gyakorló – Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2002. január 1-jei vagyonkezelői szerződését 2005. december 22-én módosították, ekkortól a vagyonkezelési időszak 75 évig tart, míg a jogokért fizetett ellenérték a teljes időszakra 1,471 milliárd euró, vagyis 389,53 milliárd forint. A cég folyamatosan fizetendő vagyonkezelési díjat is utal, amely a szerződésben meghatározott alap 0,5 százaléka, de legalább évi 0,75 millió euró. A vagyonkezelési jog át nem ruházható és nem engedményezhető.
A melléklet a folyamatban lévő beruházások között szerepelteti az egyes mólót és az uniós támogatású földi oldali fejlesztéseket. A társaság kártalanítás és befejezetlen beruházás kivezetése címén összesen 7,09 millió eurót fizetett ki a hatszintes parkolóház végül törölt projektjéhez kapcsolódóan. A mérleg fordulónapja utáni kiemelt esemény volt, hogy a koronavírus-járvány miatt március 17-től egy kormányrendelet megtiltotta a nem itt élő külföldi állampolgároknak a Magyarországra való belépést. Ennek kapcsán a társaság vezetése reméli, hogy az elveszett bevételek döntő többsége a légitársaságok üzemelési szünetének ellenére is pótolható a jelenlegi partnerekkel és további szolgáltatásokkal. „A vezetés megteszi a megfelelő lépéseket ahhoz, hogy a Budapest Airport nyereségtermelő képessége visszaálljon a koronavírus-járvány előtti szintre. A 2019-ben megkezdett beruházások várhatóan befejeződnek, ehhez rendelkezünk megfelelő pénzügyi forrással, banki hiteleken keresztül. Az üzleti terv cash flow részét felülvizsgáljuk azzal a feltételezéssel, hogy a légitársaságoktól származó bevételek három hónapig megszűnnek. A csoport megfelelő pénzügyi tartalékokkal rendelkezik, hogy fedezze az operatív kiadásait.”
A menedzsment a légitársaságok üzemelési szünetének ellenére arra számít, hogy az elveszett bevételek döntő többsége pótolható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.