BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változó igények az irodabérleti piacon

VG-összeállítás | Új típusú munkarend és új típusú irodaházak jönnek a Covid–19-járvány nyomán. Napjainkban már egyre több cégvezető rendeli be a dolgozókat a veszélyhelyzet és a kijárási korlátozások idejére lehetővé tett távmunkából, de sok cégnél az elmúlt hónapok kedvező tapasztalatai után változtatásokat is életbe léptetnek. Van, ahol a vegyes modellt vezetik be, heti néhány napra lehetővé téve a home office munkavégzést. Ez a bérleti szerződések, a bérelt terület méretének és funkcióinak újragondolására készteti a bérlőket, akiknek az irodaház-üzemeltetők új típusú, költségcsökkentő megoldásokat is kínálnak. Az elemzések azt mutatják, hogy nagy gazdasági visszaesés közeleg, ami újabb kihívás elé állítja majd az irodaházak üzemeltetőit.

Mindeközben a JLL nemzetközi tanácsadó hálózat elemzése szerint változásra érett a mára az irodaterületek 70 százalékában alkalmazott nyílt terek koncepciója. A 2000-es évek elején még egy-egy dolgozóra mintegy 30 négyzetméter terület jutott, napjainkra már csupán 7–14 négyzetméter. Felértékelődött a biztonság, és most jóval nagyobb teret, védőtávolságot kellene biztosítani a dolgozóknak. Az épületek üzemeltetőinek a könnyen zsúfolttá váló közösségi terekre is új szabályokat kell alkalmazniuk, miközben jelentős feladatot ró rájuk a megfelelő higiéniai körülmények biztosítása, a rendszeres fertőtlenítés. Az épületüzemeltetésben most új lendületet kap az intelligens megoldások alkalmazása, megélénkül az új okostechnológiák iránti kereslet – prognosztizálja a Schneider Electric, emlékeztetve arra, hogy egy kereskedelmi épület esetében, húszéves életciklusára levetítve, mindössze 25 százalék a bekerülési költség, a teljes projekt ráfordításának 75 százalékát az üzemeltetés teszi ki. A költségcsökkentésre további lehetőségek is kínálkoznak, így például a modern szemlélettel és szerteágazó térkínálattal rendelkező közösségi irodák, amelyek a szervezeti és munkafolyamatok újrastrukturálására készülő cégekre fókuszálnak az észszerűségi és a fenntarthatósági szempontokat helyezve előtérbe. A coworking modell ugyanis kikerüli a hosszú távú bérleti szerződéseket, a flexibilis irodamodellek a rövid távú konstrukciókat preferálják, és biztosítékokat kínálnak a váratlan helyzetek kezelésére is – közölték a cégnél. A Loffice egy olyan hibrid irodamegoldást dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a vállalatok a számukra szükséges funkciókat és szolgáltatásokat használatarányos módon összeválogathatják, akár előre meghatározott rotációs rendben. Az újhullámos szolgáltatások megjelenése átrendezheti az irodapiaci kategóriákat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.