VG-összeállítás | Új típusú munkarend és új típusú irodaházak jönnek a Covid–19-járvány nyomán. Napjainkban már egyre több cégvezető rendeli be a dolgozókat a veszélyhelyzet és a kijárási korlátozások idejére lehetővé tett távmunkából, de sok cégnél az elmúlt hónapok kedvező tapasztalatai után változtatásokat is életbe léptetnek. Van, ahol a vegyes modellt vezetik be, heti néhány napra lehetővé téve a home office munkavégzést. Ez a bérleti szerződések, a bérelt terület méretének és funkcióinak újragondolására készteti a bérlőket, akiknek az irodaház-üzemeltetők új típusú, költségcsökkentő megoldásokat is kínálnak. Az elemzések azt mutatják, hogy nagy gazdasági visszaesés közeleg, ami újabb kihívás elé állítja majd az irodaházak üzemeltetőit.
Mindeközben a JLL nemzetközi tanácsadó hálózat elemzése szerint változásra érett a mára az irodaterületek 70 százalékában alkalmazott nyílt terek koncepciója. A 2000-es évek elején még egy-egy dolgozóra mintegy 30 négyzetméter terület jutott, napjainkra már csupán 7–14 négyzetméter. Felértékelődött a biztonság, és most jóval nagyobb teret, védőtávolságot kellene biztosítani a dolgozóknak. Az épületek üzemeltetőinek a könnyen zsúfolttá váló közösségi terekre is új szabályokat kell alkalmazniuk, miközben jelentős feladatot ró rájuk a megfelelő higiéniai körülmények biztosítása, a rendszeres fertőtlenítés. Az épületüzemeltetésben most új lendületet kap az intelligens megoldások alkalmazása, megélénkül az új okostechnológiák iránti kereslet – prognosztizálja a Schneider Electric, emlékeztetve arra, hogy egy kereskedelmi épület esetében, húszéves életciklusára levetítve, mindössze 25 százalék a bekerülési költség, a teljes projekt ráfordításának 75 százalékát az üzemeltetés teszi ki. A költségcsökkentésre további lehetőségek is kínálkoznak, így például a modern szemlélettel és szerteágazó térkínálattal rendelkező közösségi irodák, amelyek a szervezeti és munkafolyamatok újrastrukturálására készülő cégekre fókuszálnak az észszerűségi és a fenntarthatósági szempontokat helyezve előtérbe. A coworking modell ugyanis kikerüli a hosszú távú bérleti szerződéseket, a flexibilis irodamodellek a rövid távú konstrukciókat preferálják, és biztosítékokat kínálnak a váratlan helyzetek kezelésére is – közölték a cégnél. A Loffice egy olyan hibrid irodamegoldást dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a vállalatok a számukra szükséges funkciókat és szolgáltatásokat használatarányos módon összeválogathatják, akár előre meghatározott rotációs rendben. Az újhullámos szolgáltatások megjelenése átrendezheti az irodapiaci kategóriákat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.