Cégvilág

Felértékelődhetnek a flottaüzemeltetők

 A flottapiacon meghatározóvá válik a technológia, és jelentős versenyhátrányba kerülnek azok a cégek, amelyeknél az IT megoldások nem elérhetők. Gwenael Cevaer, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a piaci szereplőknek most a kiszámíthatóság, a biztonság és a rugalmasság a legfontosabb.

A céges autóflották piacára a gazdasági helyzet bizonytalanságai hatnak a leginkább. Ha a vállalatok saját forrásból vásárolnak új autót, akkor hosszú évekre egy tetemes értékű tárgyi eszközbe helyezik a pénzüket. Ám járványhelyzet nélkül is nehéz megmondani, hogy mennyibe kerül majd az autó fenntartása és biztosítása, és egyáltalán, el lehet-e adni a járművet néhány évvel később – mutatott rá a Világgazdaságnak Gwenael Cevaer, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója. Szerinte jobb a helyzet a bérleti és a lízingfinanszírozások esetében, hiszen a hosszú távú szerződések havi részletekre bontják a költségeket.

Az autóipar működésének általános lassulását is megérezte a flottapiac. Az autógyártók hosszabb-rövidebb ideig tartó leállása, a tömeges elbocsátások és a rövid határidős megbízások priorizálása miatt például az egyedileg konfigurált új

autók gyártási ideje hosszú hetekkel kitolódott, egyes modellek pedig korlátozottan elérhetők. E helyzetben megnőtt a szűkebb flottapiacot és a teljes körű üzemeltetést is kínáló járműbérleti szolgáltatók szerepe. Az ügyvezető tapasztalatai szerint a piaci szereplőknek most a kiszámíthatóság, a biztonság és a rugalmasság a legfontosabb, valamint az, hogy ha mindenképpen vásárolniuk kell egy új autót, ahhoz lazább elköteleződés társuljon. Ezzel összefüggésben egyértelműen megfigyelhető az Arval portfóliójában is a középtávú járműbérlet iránt megnőtt érdeklődés. Ez az akár egészen rövid időre is igénybe vehető konstrukció lehetővé teszi, hogy akár havonta is az aktuális igényekhez igazítsák a flotta méretét és összetételét. A járvány miatt egyes szektorokban hirtelen erősen megnőtt a kereslet, míg máshol teljesen elapadt, így nagy az igény a rugalmas opciókra, valamint az alternatív hajtású járművekre is. „Magyarországon is az üzleti stratégiánk meghatározó részévé tettük az elektromos és hibrid járművek népszerűsítését az üzleti szereplők körében. Bevezettünk két elektromos meghajtású kategóriát is, ezeket rögtön az első héten kibérelték. A második negyedévben megduplázódott a megrendelt hibrid autók száma, míg a tisztán elektromos hajtású cégautóké a másfélszeresére nőtt” – mondta Gwenael Cevaer.

Közlése szerint az Arvalnál minden technológia rendelkezésre áll a teljesen digitális flottakezeléshez, és ez az ügyfeleik működésében is megjelenik. A gyakorlatban egy teljesen integrált IT-rendszerben valósul meg. Az ebben összekapcsolt globális platformok közé tartozik az Arval saját vállalatirányítása és operációs háttérrendszere, valamint számos ügyfél-periféria. Az ügyfeleknél dolgozó flottamenedzsereknek kialakított webes felület naprakész digitális képet ad a teljes flottáról. Elérhető e felület mobiltelefonra optimalizált változata is, amely kifejezetten a sofőröknek készült, és csak az általuk használt autó adatait mutatja. Az Arval vezetője szerint a flottapiacon meghatározó lesz a technológia, és élesen ki fognak válni azok a cégek, amelyeknél ezek az IT-megoldások nem elérhetők.

Hárommillió járművel a piacon

A vállalat flottájába 2018 végén 1,19 millió bérelt jármű tartozott, 29 országban van jelen, hétezer munkavállalót foglalkoztat. Az Arval az Element-Arval Global Alliance alapító tagja, amely ötven országban hárommillió járművel van jelen, ezzel a világ vezető flottamenedzsment-szövetsége. Az Arval 1989-ben alakult a BNP Paribas, a világ egyik vezető bankjának leányvállalataként. Magyarországon 2003 óta csaknem hatezer, kis- és középvállalatok, valamint multinacionális cégek használatában lévő gépjárműért felel.

 

Ezek is érdekelhetik