Cégvilág

Nagy falatot harapott ki a pandémia a globális reklámpiac tortájából

A hirdetési piac visszaesése erősen megviselte a globálisan piacvezető reklámügynökségeket. A legnagyobb szereplők két számjegyű bevételcsökkenéssel szembesültek, nyereségük pedig gyakorlatilag elpárolgott. Visszarendeződés leghamarabb a jövő évtől várható a piacon.

A koronavírus-járvány következtében a legtöbb iparágban visszaesett a fogyasztás, nem volt mit reklámozni, s ez visszafogta a cégek kommunikációs költéseit. Tavaly a globális reklámipar bevételei még 6,2 százalékkal, 586 milliárd dollárra növekedtek, onnantól kezdve viszont lefelé vezet az út: a GroupM prognózisa szerint

az ágazat idei forgalma 11,9 százalékkal eshet vissza, azaz kereken 70 milliárd dollárral.

A brit WPP-nek, a világ legnagyobb kommunikációs szolgáltatásokat kínáló csoportjának az árbevétele a második negyedévben több mint 15 százalékkal, 5,58 milliárd fontra esett vissza, üzemi szinten viszont hatalmas, 2,6 milliárd fontos veszteséget szenvedett el, amelyben a pandémiás hatások mellett az egyszeri tételek, leírások is jelentős részt tesznek ki. Mark Read, a WPP csoport vezérigazgatója szerint bevételüket tekintve még jól is jártak, legalábbis főbb versenytársaikkal összevetve, hiszen a töb­biek árbevétele még drasztikusabban esett: az Interpublic második negyedéves forgalma ötödével, 2,02 mil­liárd dollárra zuhant, a profitja üzemi szinten az ötödére, 40 millió dollárra zsugorodott. A lejtmenetre jellemző, hogy a több milliár­dos bevételű csoportok közül a Havasé 18,3 százalékkal, a Dentsu Internationalé pedig 20 százalékkal esett vissza az áprilistól júniusig tartó időszakban. Ráadásul az év második fele a hirdetési piacon eleve nehezebb, a mostani helyzetben viszont a koronavírus-járvány második hulláma és a hozzá kapcsolódó lezárások még nagyobb kihívás elé állítják a piac résztvevőit – tette hozzá Mark Read.

A WPP csoport árbevételének a csökkenése egyébként földrajzilag is eltérő képet mutat: Észak-Amerikában 10,2 százalékkal, az Egyesült Királyságban 23,3 százalékkal, Nyugat-Európában 18,8 százalékkal, a világ többi részén pedig 14,8 százalékkal zsugorodtak az eladásai.

A válságra válaszul a WPP csoport 296 millió fontos költségcsökkentést hajtott végre: az utazási és a beszerzési kiadásokat 47 százalékkal visszavágta, emellett elbocsátotta csaknem ötezer dolgozóját, ezzel 5 százalékkal, 101 ezer főre csökkentve a cégnél foglalkoztatottak számát.

A leépítést elsősorban önkéntes alapon hajtották végre, egyben felvételi stopot is hirdettek.

Fotó: Luke Sharrett / Bloomberg via Getty Images

A WPP tapasztalatai szerint a járvány csak felerősítette azt a tendenciát, amely a digitális hirdetések előretörésében, a hagyományos formák visszaszorulásában mutatkozik meg. A digitális költések már meg is haladták a hagyományosakat. A cégcsoport ügyfelei az e-kereskedelem és a digitális média felé fordultak, például Nagy-Britanniában az e-kereskedelemhez köthető hirdetések a WPP bevételeinek több mint 30 százalékát adták, bővülésük 54 százalékos volt az előző év azonos időszakával összevetve.

A Dentsu Aegis Network már meg­érezte a válság előszelét, ezért az évet költségcsökkentéssel nyitotta, s ennek pozitív hatása már megmutatkozott az első fél év számaiban.

A csoport árbevétele a második negyedévben 17 százalékkal 1,94 milliárd dollárra esett vissza, üzemi nyeresége pedig 54 százalékkal 38 millió dollárra mérséklődött.

A második fél évben a csoport bevételeinek csökkenése várhatóan lenullázza az eddigi költségmegtakarítások pozitív hozadékát. Ezért a cégcsoport további, nem részletezett költségcsökkentéseket tervez, és a bevételek lassú visszatérésével számol, de csak a jövő évtől. A Dentsu Aegis Network átalakításokat is végrehajtott a cégcsoportban, hogy hatékonyabban tudjon működni. Októbertől a csoport tagjai egy közös márkanév, a Dentsu International égisze alatt folytatják együttműködésüket. A Japánon kívüli tagvállalatai integrálása után a csoportnál már több mint 66 ezren dolgoznak majd 145 országban.

A Publicis csoport árbevétele az első fél évben 8 százalékkal, 4,77 milliárd euróra csökkent. Ebből az észak-amerikai részesedés 3,01 milliárd dollár volt, ami 3,6 százalékos mínusz a bázishoz képest. Az európai árbevétel még jobban, 16 százalékkal, 1,09 milliárd euróra zuhant. A francia marketingkommunikációs cég a gyors alkalmazkodási képességének, a költségcsökkentő intézkedéseknek és az országspecifikus modelljének köszönhetően 4 százalékkal magasabb, 923 millió ­eurós EBITDA-t mutatott ki az első fél év végén. A Publicis áprilisban egy 540 millió eurós költségcsökkentési programot hirdetett, emellett a részvényesek osztalékát a felére csökkentette, és a kifizetést későbbre halasztotta. A menedzsment fizetését is visszanyesték: a vezérigazgató alapbére 30 százalékkal, az igazgatósági tagoké 20 százalékkal csökkent. A legfrissebb hírek szerint a holding már az irodáinak fokozatos újranyitását tervezi, bár a járvány terjedése még közbeszólhat.

koronavírus reklámpiac reklámügynökségek
Kapcsolódó cikkek