Cégvilág

Megkezdte működését a Mol új gumibitumen üzeme

Az üzem naponta 96 tonna gumibitument termel majd, a belőle épült aszfaltutak élettartalma másfélszerese a normál bitumenből készültekéhez képest.

Elkészült a Mol Zalai Finomítójában az évi 20 ezer tonna gumibitumen gyártására képes új üzem – derül ki a vállalat legfrissebb közleményéből.

A gumibitumenből készült utak tartósabbak, mivel kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye a hagyományos bitumennel készült utakhoz képest. A gumibitumen emellett környezetbarát megoldás,

hiszen az előállításához használt gumiabroncsokat hasznosítanak újra.

Az új üzem naponta mintegy 96 tonna gumibitument tud termelni, ami az építési szezont figyelembe véve éves szinten 20.000 tonna útépítési alapanyagot jelent. Ebből 200 km 2x1 sávos új főutat lehet megépíteni vagy 600 km 2x1 sávos út felső rétegét lehet felújítani.

Fotó: MOL, Green_Tyre

A gumibitumen gyártásához évi 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel, ehhez mintegy félmillió használt gumiabroncsot hasznosítanak újra.

Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százaléka,

melyet így anyagában lehet újrahasznosítani.

Fotó: MOL, Green_Tyre

A Mol gumibitumennel épült aszfaltutak tartósabbak, élettartamuk másfélszerese a normál bitumenből készültekéhez képest. A gumibitumen ásványi anyaghoz való kiváló tapadása csökkenti a kátyúk kialakulásának esélyét, és nagyobb terhelhetősége miatt a nyomvályúsodási hajlam is kisebb.

Ezáltal az utak fenntartási költsége is csökkenhet.

Lakóövezetek közelében fontos szempont lehet, hogy használatával lényegesen kisebb menetzaj érhető el, ami jelentősen csökkenti a környezet zajterhelését.

„A napi 96 tonnás kapacitás elegendő a nagyobb volumenű útépítési munkálatokhoz is, sőt, ez a mennyiség lehetőséget nyújt arra, hogy a környező országokban is új üzleti lehetőségeket aknázzunk ki. Mivel a kémiailag stabilizált gumibitumen a Mol szabadalma, így további hasznosítási lehetőséget jelenthet a licensz értékesítése is, amelyhez az új üzem kiváló referenciát jelent. A 20.000 tonna termelés a hazai útépítési bitumenigény mintegy 10-15 százalékát fedi le, azaz minden adott ahhoz, hogy a gumibitumenes utak egyre elterjedtebbek legyenek.” – mondta Zsinkó Tibor, a Mol Magyarország Downstream ügyvezető igazgatója.

Forrás: MOL, Green_Tyre

A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, kisebb (évi 5000 tonna) kapacitású gumibitumen kísérleti üzemet. A megnövekedett keresleti igényekre reagálva a Mol 2019 tavaszán új üzem építésébe kezdett.

Az új üzem hozzájárul a Zalai Finomító hatékony üzemeltetéséhez

és a jelenleg mintegy 100 dolgozót foglalkoztató finomító munkahelyeinek megőrzéséhez is.

A 3 millárd forintos beruházás 75 százalékát a Mol saját forrásból biztosította, 25 százalékát pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében finanszírozta.

Az elmúlt 8 évben mintegy 150 km útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, többek közt a pesti alsórakpart XIII. kerületi szakaszának 1,5 km hosszú része, a Budaörsi út, a Villányi elkerülő út ill. az M25-ös autópálya egy szakasza. Az új gyártókapacitás belépésével ennek többszörösére van lehetőség.

aszfalt gumiabroncs gumibitumen Mol üzem
Kapcsolódó cikkek