Augusztus óta háromszor hirdetett sztrájkot a német mozdonyvezetők szakszervezete (GdL). Legutóbb épp szeptember első hetében, csütörtöktől keddig álltak le, augusztusban pedig kétszer két napra szüntették be a munkát. A GdL szándékosan szervezte a legutóbbi sztrájkot ötnaposra, mert úgy ítélte meg, hogy a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) a bértárgyalásokon a kivárásra játszik. A vasúttársaság bírósághoz is fordult, hogy az kényszerítse munkába a dolgozókat, de a keresetet elutasították.

Fotó: Shutterstock

A sztrájkok idejére a személyszállítás és a vasúti teherforgalom is leállt az országban. Ennek hatását nemcsak az egyébként óramű pontossággal közlekedő személyvonatokra hiába váró németek érezték meg; szeptember első hetében az országon átmenő nemzetközi szerelvények háromnegyede vesztegelt a német határokon, a vasúti teherszállítás szinte egész Európában megbénult.

A DB vezetése ekkor döntött úgy, hogy a színfalak mögött újrakezdi az egyeztetéseket. Ezúttal politikai segítséget is igénybe vettek; annak a két tartománynak – Alsó-Szászországnak illetve Schleswig-Holsteinnek – a miniszterelnökét is tárgyalóasztalhoz hívták, ahol a vasút-üzemeltetés a legkomolyabb veszteségekkel jár.

Fotó: CARSTEN KOALL / dpa Picture-Alliance via AFP

A megállapodás tényét végül a tartományi miniszterelnökök jelentették be. Ennek értelmében a mozdonyvezetők bérét a következő, kevesebb mint három év alatt összesen 3,3 százalékkal emelik (a korábbi ajánlat három év alatt 3,2 százalék volt). Az első szakaszban, idén december elsejétől másfél, 2023 márciusában pedig 1,8 százalékkal nő a mozdonyvezetők fizetése, akik ez idő alatt kétszer egyszeri bérpótlékot is kapnak (a bónusz összegét 800–1000 euró között határozták meg alkalmanként). A DB korábban egyszeri bónusz kifizetésére tett ajánlatot.

A GdL-nek azt nem sikerült elérnie, hogy a mozdonyvezetőknek járó nyugdíjjuttatásokat átalakítsák, de a szakszervezet szerint ennek ellenére is jó alkut kötöttek. Az EVG nevű másik német vasutas-szakszervezet szerint azonban a megállapodás túl nagy kompromisszummal járt a mozdonyvezetők részéről, amit ők elleneznek, ezért újabb munkabeszüntetéseket helyeztek kilátásba, és folytatnák a bértárgyalásokat a Deutsche Bahnnal. Az EVG elnöke szerint a mozdonyvezetők szakszervezete politikai nyomásra egyezett bele a csütörtökön bejelentett félmegoldásba.