Átlag kevesebb mint egy percet (pontosan 42 másodpercet) késtek a menetrend szerinti repülőjáratok idén nyáron a nemzetközi reptereken bevezetett egészségügyi ellenőrzések miatt. A koronavírus elleni védettséget igazoló dokumentumok kötelező ellenőrzése tehát nem okozott különösebb fennakadást; részben persze azért sem, mert a világjárvány kitörése óta naponta jóval kevesebb gép landol, illetve száll fel egy-egy reptérről, a csökkent utasforgalommal pedig könnyebben elbír a személyzet.

Az Eurocontrol friss adatai szerint azonban mégis egyre gyakoribbak a késések. A járatok indulásának csúszása újra közelít a járvány előtt, 2018–19-ben mért bosszantóan hosszú, átlag 12 perces várakozási időhöz. Az elvesztegetett, átlagosan 11 percnyi idő leggyakrabban a légitársaságok számlájára írható.

A menetrend szerinti járatok indulásának csúszását két alapvető okra vezetik vissza. Az elsődleges késéseket a poggyász berakodásának, az utasok beszállításának, illetve a gép tankolásának a csúszása idézheti elő (ez a légitársaságok sara), erre rakódhat még a légi irányítás hibája, illetve repülőtéri check-in asztalnál feltorlódott sorok miatti késés (ez a repülőtér hibája), valamint a kormányzati intézkedések miatti torlódás a beszállókapuknál (ilyen a koronavírus elleni védettségi dokumentumok ellenőrzése is). Az úgynevezett másodlagos késéseket a dominóhatás számlájára írják; ezeket egy korábbi járat csúszása okozza, és ezért csak úgy lennének kivédhetők, ha a járatok között nagyobb várakozási időt iktatnának be a társaságok, illetve hatékonyabbá tennék a beszállást.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Ez az idén elég jól sikerült, a másodlagos késések arányát a korábbi 45 százalékról 36-ra sikerült visszaszorítaniuk. Az Eurocontrol szerint ez részben annak is köszönhető, hogy az idén kevesebb járat indult útnak, így könnyebb volt ezeket összehangolni. De figyelmeztetnek: amint helyreáll a járvány előtti menetrend, újra rendszeres lehet a legalább negyedórás késés. Márpedig ha egy reggeli járat 15 perces csúszással indul, az a nap végére akár 40-50 perces másodlagos késést okozhat az adott társaságnál a nap végére. Ezt pedig csak a hatékonyság növelésével lehet kiküszöbölni.

Nincs túlárazva Ferihegy visszaszerzése

Éppen a Budapest Airport 2005-ös privatizációja mutatta meg, hogy a cég valódi értéke gyakorlatilag felbecsülhetetlen. Akkor harmincszoros EBITDA-szinten vették meg, most 18-as szorzóval vásárolnák vissza.