Erődemonstráció az elektromos autóknál: teszt kifulladásig
Az autógyártók által megadott teljesítményadatok jobbára marketingfogásoknak tűnnek, olyan messze vannak a valóságtól, az ideális, laboratóriumi körülmények között elvégzett hatósági tesztek pedig hitelesek ugyan, de a való élethez ezeknek sincs sok közük.

Épp ezért a brit What Car? autós szaklap szerkesztői úgy döntöttek, igazságot tesznek, és a mindennapos közlekedés szimulált körülményei között, azonos szempontok alapján állítanak fel rangsort az elektromos autók energiahasznosításának hatékonyságát illetően.
Ehhez kiválasztottak tízet a nyugat-európai kereskedésekben kapható közkedvelt elektromos autó közül és
összeeresztették őket egy tesztpályán, ahol semmilyen zavaró körülmény nem befolyásolhatta a mérések objektivitását.
A teszthez a Cupra Born 58 kWh V3-as modelljét, a Volvo XC40 Recharge Single Motor Plust, a kínai kézben újjáéledt MG ZS EV Long Range SE villanyautóját, a Magyarországon taxizáshoz előszeretettel használt dél-koreai Kia Niro EV 4-est és annak nagy testvérét, a szakmai zsűri által a 2022-es év autójának választott Kia EV6 RWD GT-Line-t sorakoztatták fel.
A német gyártókat a Volkswagen ID.5 Pro Performance Style képviselte, valamint a két modellel jelentkező bajor BMW (BMW i4 eDrive40 M Sport és a BMW iX3 M Sport Pro). Nem maradhatott ki a sorból a Nyugaton legnagyobb darabszámban értékesített Tesla Model 3 Long Range, valamint a Tesla Model Y Long Range városi terepjáró (SUV), amelynek európai sorozatgyártását nyáron kezdték meg a Berlin melletti Grünheidében kialakított Gigafactoryban.
Továbbra is otthon éri meg tölteni az e-autó aksijátMég akkor is olcsóbb otthon, a saját egyetemes szolgáltatónál tölteni az elektromos autót, ha emiatt az adott háztartás túllépi a kedvezményes áron vásárolható mennyiséget, és piaci tarifát kénytelen fizetni. |
A 24,1 kilométer hosszú körpályát szakaszokra osztották, az egyes közlekedési helyzeteket megidézve. Az első, 4,2 kilométeres szakaszon a városi közlekedést szimulálták stop-and-go rendszerben, utána 6,4 kilométeren át fixen 80 kilométer/órás tempóban haladtak konvojban a kocsik, hogy aztán kiérve a virtuális sztrádára, 112 km/órával hasíthassanak 13,5 kilométeren át, visszaérve a rajtrácshoz.
Ezt az útvonalat addig ismételték, amíg az autók reggelre száz százalékra feltöltött akkumulátora be nem mondta az unalmast a brit körpályán. Az esélyegyenlőség jegyében arra is ügyeltek, hogy mindegyik kocsiban 21 fokon menjen a klíma és a normál üzemmódot választották.
A végeredmény a szkeptikusokat igazolta,
egyetlen autó sem volt képes teljesíteni azt a távolságot, amit az európai WLTP-tesztek körülményei között megtett.
A különbség hét kocsinál 10 és 20 százalék közötti, háromnál 10 százalék alatti volt. Legrövidebb ideig a legkisebb, 58 kWh-s akkuval szerelt Cupra bírta, amely 352 kilométer után adta meg magát, míg
a legtovább a BMW ix4 eDrive40 M Sport körözött,
81 kWh-s akkuja 508 kilométeren át bírta a strapát, Az eltérő kapacitású akkumulátorok miatt a szakújságírók a hatékonyság alapján állították fel rangsort, azt mérve, hogy egy kilowattóra energiával milyen messzire jut el az adott autó.

Fotó: Atiwat Silpamethanont
Az eredmények 5,4 és 6,7 kilométer kötött szóródtak, azaz
rezsicsökkentett magyar árammal 5,30 és 6,60 forintra jönne ki egy kilométer.
Hatékonyság terén a tapasztalat győzött, a Teslák végeztek az élen. A szakújságírók az eredményeket összegezve megállapították, hogy mind a tíz villanyautó megbízhatóan teszi a dolgát, még ha a papíron szereplő ideális fogyasztási mutatókat nem is teljesítik.
Akkuforradalmat hirdet a Tesla, de még nem áll készen ráA Tesla grandiózus céljainak elérése az általa bevezetni tervezett új akkumulátortechnológián áll vagy bukik. |

Ár/érték arányban viszont a Magyarország meghódítására egyelőre benzines SUV-modelljeivel próbálkozó kínai MG ZS EV Long Range vitte el a pálmát, amely 395 kilométert ment, és hatékonyságban verte a Volvót és a BMW iX3-ast, illetve kis híján a Kia EV6-ost is. És „csak” 13 millió forint körüli összegbe kerül.


