Az Alitalia romjain felépített és bő egy éve útnak indított olasz nemzeti légitársaság nem sokáig marad állami tulajdonban. Igaz, az Alitalia megmentéséhez és az Italia Trasporto Aereo (ITA) létrehozásához az jóváhagyása is kellett, hiszen csak tekintélyes állami mentőövvel sikerült a csődből kihúzni a fapadosokkal vívott versenyben alulmaradt légitársaságot. Brüsszel pedig azzal adta áldását a római mentőakcióra, hogy az állami tulajdont és befolyást záros határidőn belül csökkenteni kell az ITA-ban. 

Aircraft at Fiumicino Leonardo da Vinci airport
A kék szín marad, csak az árnyalat változik a Lufthansa színre lépésével.
Fotó: Mondadori Portfolio

Pénztemetőt finanszírozni amúgy a római kormánynak sem volt sok kedve, 

az alapelvárás az ITA-val szemben az volt, hogy 2024-re már hozza a nullszaldót. Ám amikor ezt előírták, még tombolt a pandémia, és a világgazdaság recesszióba süllyedéséről még szó sem volt. Az új jobboldali kormányt vezető Giorgia Meloni a Reuters értesülései szerint a napokban aláírja azt a rendeletet, amely megnyitja a kaput az ITA teljes privatizációja előtt. 

Ezzel az elődje, Mario Draghi által februárban kikövezett utat járja, de le is tér arról, mivel a korábbi privatizációs terv a többségi tulajdon azonnali eladását írta elő a tulajdonosi jogokat kezelő kincstár számára, ehhez képest 

Meloniék kisebb lépésekkel haladnának, első körben megőrizve Róma vezető szerepét. 

Ehhez viszont módosítani kell az eredeti rendeleten, ami koalíciós vitához is vezethet az Olaszországot irányító nacionalista pártok között. Ráadásul a kincstár már előre számolt a privatizációs bevétellel és a finanszírozási kényszer megszűnésével, így emiatt a változásoknak ott sem örülnek túlzottan.

Az állami tulajdon leépítése vélhetően fokozatos lesz, hivatkozik forrásaira a hírügynökség. 

Azt készpénznek veszik, hogy a privatizáció a Lufthansa főszereplésével zajlik majd le, 

de abban nem biztosak, hogy a koronavírus-járvány idején szintén állami apanázzsal életben tartott német légitársaság közvetlenül vásárol pakettet Rómától, vagy tőkeemeléssel jut tulajdonrészhez. 

Korábban a Lufthansa a világ legnagyobb konténerhajó-flottájával rendelkező, genovai székhelyű Mediterranean Shipping Group (MSC) tengeri szállítmányozási óriásvállalattal karöltve gondolta az ITA átvételét, de miután az olaszok kihátráltak, egyedül próbálkozik. A vevőjelöltek között szerepelt még az amerikai Certares magántőkealap, amely szakmai oldalról az Air France KLM és a Delta Air Lines légitársaságokkal megtámogatva indult az ITA-ért, de nem sikerült megegyeznie a római kormánnyal.