BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig találnak szerelőt a hazai autószervizek

Az Autós Nagykoalíció felmérésében 52 független autószerviz képviselői válaszoltak a kérdésekre. Számukra a legnagyobb kihívást a munkaerőhiány, valamint az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése jelenti.

A legtöbb hazai autószerviz számára a legnagyobb kihívást a munkaerőhiány, valamint az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése jelenti, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának – derült ki az Autós Nagykoalíció szakmai és érdekképviseleti szervezet felméréséből. Emellett gyakori probléma, hogy az engedély nélkül, illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni, és az ügyfelek a kevésbé biztonságos, de olcsóbb megoldást választják a legális szervizek helyett.  

Auto,Mechanic,Working,In,Garage.,Repair,Service.
Auto mechanic working in garage. Repair service.
Fotó: Shutterstock

Magyarországon régóta jelentős probléma az autószerelők hiánya.

 Jelenleg egy átlagos, 25 fős osztályból mindössze hárman maradnak a szakmában.

 Ez a probléma egyre égetőbb, ezért is indította el az Autós Nagykoalíció az Autószerelők Országos Szövetségével együttműködve az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV). A felmérés válaszadói átlagosan 10-es skálán 8,36-ra értékelték a munkaerő pótlásának nehézségét.

A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöbb esetben 3 és 5 fő között van a szerelők száma egy cégnél. 

A válaszok átlaga 4,55 – feltételezhetjük, hogy ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb lehetne.

Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz dolgozót. 

A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük egyelőre nem foglalkozik ilyenek javításával. Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig több oka lehet. 

Azok többsége ugyanis aránylag új, néhány éves autó, amelyeknek a legtöbb esetben még megvan a gyári garanciája, ezért a tulajdonosaik inkább márkaszervizbe viszik azokat, ha szükséges. 

Szintén fontos szempont, hogy az elektromos kocsik fenntartása jelentősen egyszerűbb, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelteké. Emellett azoknak is nehéz felkészülni a villanyautók javítására, akik szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, ugyanis a felmérés résztvevőinek válaszai alapján különösen nehéz ezekhez értő szakembert találni. 

A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére. 

A vállalkozások jelentős része ugyanakkor egyáltalán nem költ oktatásra, a leggyakoribb válasz az egy és két százalék közötti oktatásra fordított összeg volt. A legmagasabb összeg, amelyet válaszadóink közül oktatásra költöttek, a profit tíz százalékát teszi ki. Az adatokból látszik, hogy az elektromos kocsik javításába fektető szervizek többet fordítottak oktatásra, mint a többiek. 

A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 13,6 százalékát fordították eszközök beszerzésére. 

Ebben az esetben is egyértelmű az összefüggés az elektromos autók javítására való felkészüléssel. A válaszadók közel fele szinte semennyit nem költött eszközökre, míg egyes szervizek jelentős összegeket fordítanak azok beszerzésére. Utóbbiak minden bizonnyal új technológiákkal felszerelt autók javítására készülnek ezekkel a befektetésekkel.

A szervizek legnagyobb arányban dízelmotorral működő autókat javítanak. Az alternatív meghajtásúak közül a full hibrid modellek fordulnak meg leggyakrabban a felmérésben részt vevő független autószervizeknél, de ezek is csak négy százalékot adnak. Természetes, hogy az újabb technológiák, mint a plug-in hibrid és teljesen elektromos modellek egyelőre alacsony számban kerülnek a független szervizekhez, ugyanis a PHEV és elektromosautó-park jelentős része még garanciás, és a felmérések alapján ezen modellek tulajdonosai szívesebben választják a márkaszervizeket.

Minden ötödik eladott autó elektromos lesz az idén

A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint az elektromos kocsik növekvő arányának köszönhetően naponta ötmillió hordóval kevesebb olajra lesz igény.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.