A Biden-adminisztráció késleltetheti annak eldöntését, hogy az elektromos járművek (EV) gyártói kapjanak-e értékesíthető krediteket (RIN) a megújuló üzemanyagokból előállított villamos energia felhasználásáért, amivel bizonytalanságban tart olyan gyártókat, mint a Tesla - közölte a Reuters az ügyet ismerő forrásokra hivatkozva.  A hírügynökség emlékeztet, hogy a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) már tavaly javasolta az elektromos járművek felvételét az Egyesült Államok megújuló üzemanyag szabványába (RFS), amely ösztönzi az olajfinomítókat, hogy bioüzemanyagot keverjenek a kutaknál árult üzemeanyagba. Ezt kiválthatják az értékesíthető kreditek vásárlásával. Másszóval, ha az EV-gyártók krediteket kapnak, akkor azt pénzre válthatják az olajcégeknél.

US President Joe Biden, First Lady Jill Biden and US Secretary of Education Miguel Cardona honor the Council of Chief State School Officers' 2023 Teachers of the Year
Fotó: AFP

Az EV gyártók hozzáadása a programhoz, azon alapszik, hogy az elektromos járműveket a hálózatból származó energia felhasználásával lehet tölteni, amit a 

mezőgazdasági eredetű metánnal és amerikai hulladéklerakókból származó megújuló földgázzal 

termelnek. Az EPA azt javasolta, hogy az elektromos járművek gyártói értékesíthető krediteket kapjanak a hálózatba kerülő megújuló villamos energia mennyisége alapján.

A program régóta csatatér az olajlobbi és kukoricalobbi számára.

 Most új szereplőként lépnének ringbe az EV gyártók.

A kormány azért késlelteti a döntést, mert az EV-intézkedés várható 

jogi kihívásai blokkolhatják a már bejáratott rutinkvótákat is.

Az éves kvótákat ugyanis bírósági végzés írja elő, amelyet mindig júniusban kell véglegesíteni. Egy új elem, azonban megnöveli a bizonytalanságot. 

Az adófizetők több milliárd dolláros támogatásának felhasználásával az ország autóparkjának elektromos járművekre való átalakítása központi része Joe Biden amerikai elnök éghajlatváltozási tervének, s bármilyen késedelem akadályozhatja az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését és annak elérését, hogy 

2030-ra az értékesített új járművek 50 százaléka elektromos legyen.


A képviselőház energiaügyi és kereskedelmi bizottsága a héten levelet írt az EPA-nak, melyben támadja az EV programot, azzal érvelve, hogy az RFS célja a folyékony közlekedési üzemanyagok középpontba állítása, nem pedig a közlekedés villamosítása.