A Netflix, az Amazon és a Disney+ streamingóriás közös jogi fellépést tervez India új dohányzásellenes rendelete ellen, amely miatt a teljes katalógusukat figyelmeztetésekkel kell felcímkézniük. A vállalatok szerint azonban erre nem elég a megadott három hónap, és az új szabályok bevezetésével a felhasználóiknak is ártanak – írta a Reuters.

Tv,Streaming,Logo,,Netflix,,Disney,Plus,,Amazon,Prime,,Hulu,,Hbo
Fotó: Shutterstock

Az indiai kormány döntése újabb csapással ér fel a streamingszolgáltatók számára a világ leggyorsabban növekvő piacán, ugyanis a vállalatoknak már most folyamatosan jogi ügyekkel és rendőrségi panaszokkal kell foglalkozniuk. A szolgáltatók hatalmas mennyiségű tartalmat tesznek elérhetővé, amelyek a sokrétűségük miatt gyakran sértik a helyi vallásos nézeteket, az emiatt elindítható eljárások fenyegetése miatt pedig sokan eleve az öncenzúrához folyamodtak.

Az ország új dohányzásellenes kampánya azt jelentené, hogy a streamingplatformoknak a filmjeiket és a sorozataikat egészségügyi figyelmeztetésekkel kell ellátniuk és megszakítaniuk a sugárzást. A figyelmeztetések akkor ugranak fel, amikor beúszik a füst a képernyőre, mert valaki rágyújt. A filmek, sorozatepizódok elején és közepén is audiovizuális üzenetet kellene közzétenniük a dohányzás veszélyeiről.

Erre a kormány mindössze három hónapot adna a szolgáltatóknak, amelyeknek több millió órányi tartalmat kellene „füstszűrővel” ellátni. Szerintük ezt ennyi idő alatt újravágni lehetetlen.

Az ágazat három legnagyobb cége és az indiai Viacom18 vezetői pénteken megbeszélést tartottak, ahol a Netflix képviselői a döntést amiatt is kritizálták, hogy a felugró figyelmeztetések rontják a felhasználói élményt, a filmgyártókat pedig arra kényszeríthetnék, hogy blokkolják a tartalmaikat az országban.

Az indiai mozikban és a televízióban már most is minden dohányzási és alkoholfogyasztási jelenetnél egészségügyi figyelmeztetést kell feltüntetni a törvény értelmében, de eddig nem volt szabályozás a streamingóriásokra, amelyek tartalmai egyre népszerűbbé válnak.

A vállalatok most arról tárgyalnak, hogy jogi úton válaszoljanak az indiai kormány követelésére, arra hivatkozva, hogy a streaming az informatikai és információs minisztériumok hatáskörébe tartozik – az egészségügyi tárcának pedig nem lehet beleszólása a technológiai vállalatok működésébe.

Az aktivisták üdvözölték India új dohányellenes szabályait, ugyanis az ország a világ második legnagyobb dohánytermelője, és ahol a dohányzással összefüggő betegségek évente 1,3 millió ember halálát okozzák. Ennek ellenére a dohányzás mint képi elem és tevékenység máig rengeteg film szerves része, a kormány szerint pedig gyakran népszerűsítik is a káros szokást, főleg a fiatalok körében.

A szolgáltatók azonban amiatt aggódnak, hogy a gyorsan növekvő indiai piacra a szabályozásnak káros hatásai lehetnek, emellett növelik a tartalomszolgáltatási költségeiket. Ez a jövőbeli befektetéseket is lelassítaná az ország erősödő filmiparában.

A régi tartalmakat újra kell vágni, a jelenleg készülő anyagoknál pedig módosításokra lenne szükség, hogy mindenhová bekerüljön ez a figyelmeztetés. Ráadásul mindössze pár hónap alatt. Még a legnagyobb vállalatoknak sincs erre elég embere vagy tőkéje, de itt és most az idő a legnagyobb probléma

– jelentette ki Kaushik Moitra, a Bharucha & Partners elemzője, aki a streamingcégeknek és produkciós házaknak ad tanácsot.

A kritikusok emellett azzal is érvelnek, hogy a gyilkosság, a háború és az erőszakos bűncselekmények szabadon bemutathatók a képernyőn, mégis egyedül a dohányzásra vonatkozik ilyen szabályozás.

Kétségtelen, hogy a dohányzás súlyos egészségügyi probléma Indiában, ugyanakkor egyszerre legális és hatalmas állami bevételi forrást jelent az kormány számára. Érthetetlen, hogy miért csak a filmipart érinti a kormányzati szigor

– fakadt ki Dylan Mohan Gray filmrendező.