Az AV Moller–Maersk logisztikai óriás csütörtökön bemutatta az első, biometanollal működő konténerszállító hajóját, és bíznak abban, hogy ezzel egy új trendet indítanak el a világ egyik legtöbb levegőszennyező anyagot kibocsátó iparágában – írta a CNBC

A Maersk flottájának legújabb, biometanol-meghajtású tagját Laurának keresztelték a csütörtöki névadó ünnepségen.
Fotó: Maersk / Facebook

A 2021-ben megrendelt új teherszállító hajó két motorral rendelkezik: az egyiket továbbra is fosszilis üzemanyaggal, a másikat viszont már „zöld” metanollal működtetik – a biomasszából vagy leválasztott szén-dioxidból és hidrogénből előállított megújuló energiaforrással.

A dán vállalat szerint ez több mint 100 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki naponta, mint a hagyományos, dízelüzemű hajók.

Megmutattuk, hogy az energetikai átállás lehetséges, ami nem csak üres ígéreteket és kötelezettségvállalásokat, hanem innovációt és kemény munkát jelent. Ez az első lépés a vállalatunk számára, de bízom benne, hogy példánkat az egész iparág követni fogja

– nyilatkozta Vincent Clerc, a Maersk vezérigazgatója.

A hajózás a globális kibocsátás több mint 3 százalékáért felelős, gyakorlatilag annyiért, mint egy nagyobb szennyező ország. Az ágazat átalakítása, és különösen a szén-dioxid-mentessé tétele azonban jelentős feladatot jelent, ugyanis a forgalmazott áruk 90 százalékát a tengeren szállítják, és minden zavar hatással lehet a nemzetközi kereskedelemre.

Lassan kizöldül a tengeri áruszállítás – „bio-ritmusra” vált a konténerhajózás

A környezetet fokozottan szennyező, kénben dús dízelolajat fokozatosan kiszorítja a piacról a bioüzemanyag. A klímavédelmi célok teljesítéséhez szükséges átálláshoz több évtized és hatalmas beruházások kellenek, de a világ nagy hajózási társaságai készen állnak erre.

Az iparág megreformálásához, valamint az új technológiák finanszírozásához és széles körű bevezetéséhez nemzetközi összefogásra van szükség. Az egyik ilyen javaslat a globális hajózási adó volt, amely felgyorsítaná a kibocsátás csökkentését, miközben versenyképessé tenné a megújuló energiaforrások használatát. 

Ennek azonban több nagy ellenzője is van, júniusban például Kína, Brazília és Argentína is nyíltan elutasította a kezdeményezést.

Több nagy fuvarozó, például a Maersk is támogatja az új globális adót.

 

A csütörtöki névátadó ünnepségen az ágazati és politikai vezetők is megjelentek, többek között Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Morten Bodskov dán ipari miniszter, akik mindketten fontos célnak nevezték az „zöld” energiaforrások elterjedését.

A Laura az első a 2024-ben érkező, 25 hajóból álló nagyobb megrendelésből, amely hozzájárul ahhoz, hogy a Maersk az ígéreteinek megfelelően 2040-re klímasemlegessé váljon – a határidő betartása azonban komoly feladat lesz a vállalat számára, amelynek egy 700 tagú flottát kellene korszerűsítenie.

Az ágazat szakértői azonban attól tartanak, hogy a Maersk és vetélytársai számára nem az új hajók megépítése jelenti a legnagyobb akadályt, hanem a járművek által használt üzemanyag, a biometanol ellátása.

Ulrik Bak, a SEB kutatási elemzője szerint a megújuló üzemanyagok piacán a metanol az egyik legfejlettebb termék, azonban emiatt ritka is, s bár a tervek szerint ennek a forrásnak a felhasználása fel fog gyorsulni, de az előállításban ez a trend még nem érzékelhető.

A Maersk eddig legalább kilenc megállapodást írt alá biometanol-termelőkkel és -beszállítókkal a világ minden táján, amivel megpróbálja rávenni a cégeket, hogy többet állítsanak elő az energiaforrásból.

Az üzemanyaghiány itt is komoly fejfájást okoz, a termelést globálisan kellene megnövelni, de bízunk benne, hogy ebben is trendet tudunk teremteni

– mondta Clerc.