BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapest Airport visszavásárlása: durva pletyka terjed a magyar vevőkről – a Mol egyszer és mindenkorra tisztázta a helyzetet

Magukat bennfentesnek mondó források az állítják, hogy három nagy magyar tőzsdei cég tőkeemelés útján szerezhet érdekeltséget a Budapest Airportban. Az egyik hírbe hozott társaság a Mol, amely most megszólalt a Világgazdaságnak.

Hetek óta tartja magát egy híresztelés befektetői körökben arról, hogy kik lehetnek magyar oldalról a Budapest Airport Zrt. potenciális vevői. Ezekkel az információkkal a Világgazdaságot is többször megkeresték anonimitást kérő források, de úgy tudjuk, hogy más szerkesztőségekkel is felvették a kapcsolatot. 

légiutas-adó
Durva pletyka terjed a Budapest Airport visszavásárlásáról, a Mol most tisztázta a szerepét. Fotó: Jászai Csaba / MTI

Bennfentes értesülésekre hivatkozva konkrétan megnevezték azokat a magántársaságokat, amelyek részt vehetnek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég többségi pakettjének visszavásárlásában. A koncepcióban volt ráció, bár túlzottan bonyolultnak látszott. A lényege, hogy három nagy magyar piaci vállalat tőkeemelést hajt végre az Appeninn Holding Nyrt. ingatlanbefektetési és vagyonkezelési társaságban, amelynek a fedezete részben állami hitel lenne. 

Az Appeninn esetleges érintettségének realitását egy szerdai cikkünkben már körbejártuk. Ennek éppen az volt a konklúziója, hogy amennyiben nem történik jelentős tőkeemelés, a tranzakcióban való részvételük valószínűtlen. Csak az érzékeltetés miatt: az Appeninnek 1,8 millió euró a bruttó bérleti díj-bevétele, míg az adásvételhez 3–3,5 milliárd euró körüli összeget kellene összegyűjtenie a vevőknek. Vagyis a vállalatnak több mint 900 éven keresztül kellene félretennie a bruttó bérleti bevételét, hogy megvehesse a ferihegyi reptér 51 százalékát. Az Appeninnt többször is kerestük, de eddig nem érkezett reakció.

Mindenesetre lapunk úgy ítélte meg, hogy érdemes tovább vinni és tisztázni a helyzetet, ezért megkereste a tőkeemeléssel hírbe hozott befektetőket. Arról érdeklődtünk náluk, hogy valóban van-e érintettségük a napokban nyilvánosságra hozott ügyletben vagy cáfolják az erről szóló híreket. Mivel ezek a társaságok befolyásos, a maguk területén meghatározó, adott esetben a tőzsdén is érdekelt szereplők, a belekeverésük egy ilyen horderejű felvásárlásba komoly hullámokat vethet. Lapunk megkeresésére többen is éltek a válaszadással. Egyértelműen és határozottan tisztázták a szerepüket és kijelentették, hogy a híresztelés alaptalan „és semmilyen módon nem érintettek a Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonrészét érintő tranzakcióban”. Közülük volt olyan, aki éppen ezért azt kérte, hogy lapunk ne hozza nyilvánosságra a valótlan információt.

Ugyanakkor volt olyan társaság is, amelyik névvel nyilatkozott az ügyben, ez a Mol Nyrt. Ők is egyértelműen fogalmaztak és arról tájékoztatták a Világgazdaságot, hogy 

 

nem vagyunk érintettek a Budapest Airport-projektben.

 

Ezzel az olajipari cég egyszer és mindenkorra világossá tette, hogy nem áll szándékában befektetőként megjelenni a Budapest Airportban. Pedig nem olyan régen, két éve a Mol az egyik tagja volt annak a magyar konzorciumnak, amely állami vezetéssel ajánlatot tett a budapesti repülőteret üzemeltető cég megvételére. Akkor abból semmi nem lett, miután a magyar kormány jó érzékkel elnapolta az ügyletet. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, kitört a háború és súlyos gazdasági klímaváltozás ment végbe. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója még áprilisban röviden érintette a Telexnek adott interjújában a Budapest Airport esetét. Úgy fogalmazott, hogy egy adott pillanatban a reptérnek volt relevanciája a Mol számára, de ez már nincs így. Ezt azzal indokolta, hogy az alapfeladataik ellátása sokkal fontosabb ennél a lehetőségnél. „Több beruházást kell végrehajtanunk, mint amikor azt mondtuk, hogy érdekel bennünket a budapesti repülőtér” – magyarázta.

Van még egy másik fontos tényező is, ami adott estben arra késztethette a Molt, hogy elengedje a reptéri üzletet. Ez pedig a régiós kormányzati többletelvonások hatása. A Mol az idei második negyedéves jelentésében azt írta, hogy ezek teljes becsült hatása Kelet-Közép-Európában mintegy 600 millió dollár volt ebben az időszakban. Egyes elemzések szerint ez az összeg a teljes évre vetítve akár a 1,5 milliárd dollárt is elérheti.

Rendkívüli: a magyar állam vételi ajánlatot tett a Budapest Airportra – visszavásárolhatják a ferihegyi repteret

A Bloomberg szerint a magyar állam 51 százalékos tulajdonrészt szerezne a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégben. Hosszú évek próbálkozása után a magyar kormány most tényleg visszavásárolhatja a Budapest Airport többségi tulajdonát.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.