
BYD: pörög az export, újabb csúcson a hibrideladások
Össze is jött, meg nem is a BYD-nek a havi értékesítési rekord megdöntése, bár közel állt hozzá: a kínai autógyártó májusban története – tavaly december után – második legerősebb havi értékesítési adatait publikálta. A múlt hónapban 331 817 új generációs (NEV), azaz elektromos (BEV) és tölthető hibrid (PHEV) autót adott el, szemben a decemberi 341 043 darabbal.

A kategória harmadik komponensével, az üzemanyagcellás autókkal a cég nem foglalkozik. Áprilishoz képest 5,9, tavaly májushoz viszonyítva viszont 38,1 százalékkal bővült a Szegeden óriásgyárat építő BYD értékesítése.
Újabb csúcson a BYD hibridek értékesítése
Ami a kategóriák közötti megoszlást illeti, a BYD a világtrendet követi, ami a tölthető hibridek tartós és dinamikus előretörésében mutatkozik meg az elektromos hajtásúak rovására. A BYD a tisztán belső égésű motorokkal hajtott járművek gyártásával már 2022 márciusában leállt.
A hibrideknél a divathullám új rekordot szült: éves összevetésben 54,1 százalékkal többet, 184 093 darabot adott el belőlük a BYD, a cég az utóbbi három hónapot egyaránt történelmi rekorddal zárta, és a sorozat minden bizonnyal nem most ért véget.
A társaság május végén mutatta be a DM (Dual Mode) hajtás ötödik, minden eddiginél hatékonyabb generációjának képviselőit. A benzin-akkumulátor kombó a Qin L DM-i és a Seal 06 DM-i modellekben kel életre először, és ha igazak az elemzői várakozások, akkor kisebb forradalmat vált majd ki a hibrid technológiában. Ahogy a Toyotának a szintén a napokban bemutatott takarékos motorja, amely minden üzemanyagtípusból képes mozgási energiát kicsiholni.
Visszatérve a BYD DM modelljeihez, ezek teli tankkal és egy teljes feltöltéssel 2100 kilométerre is képesek elgurulni. Az újítás révén a BYD megszilárdítja vezető helyét az új generációs autók gyártásában.

A Morgan Stanley szerint a BYD DM-mel a cég tarolhat a tengerentúli piacokon – ide nem értve az Egyesült Államokat, ahol eddig sem volt jelent exporttal, s ahol augusztus elsejétől a négyszeresére, 100 százalékra emelt védővámok belépésével a helyzete még reménytelenebbnek látszik. Elemzők szerint
a BYD a DM hibridekkel nemcsak az elektromos, de főként a belső égésű motorral szerelt autóknak jelent konkurenciát, és ezen a területen élezi az árversenyt.
A tisztán elektromos autóknál (BEV) 146 395 darabos májusi értékesítésről számoltak be, ez 44 ezerrel kevesebb a decemberi csúcsnál, az éves bővülés is csak 22 százalékos. A Tesla megfelelő statisztikáját még nem adták közre, így a kettejük viadaláról meg mindig az a legfrissebb hír, hogy az amerikaiak az első negyedév után visszavették a tavaly év végén elveszített koronájukat, vele a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának kijáró címet.
Fókuszban a globális terjeszkedés
A BYD-statisztikában kis szeletet hasítanak ki a haszonjárművek, itt elsősorban az elektromos buszokra kell gondolni, amelyeket Kaliforniában és Komáromban is gyártanak. Májusban 1329 haszonjárművet adtak el, 17,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A kínai piac túltelítettsége miatt a BYD intenzív külföldi terjeszkedésbe kezdett, ennek lendülete májusban kissé megtört – igaz csak az értékesített autómennyiség terén. Áprilishoz képest 8,6 százalékkal esett vissza az export, ez 37 499 darab autó eladását jelenti. A teljes értékesítésen belül az export részaránya 11,3 százalék volt.
A modellenkénti lebontásban a Magyarországon nem forgalmazott hibrid típusok állnak élen. Bár a BYD modellstuktúrája meglehetősen átláthatatlan, „családokat” fog össze, két nálunk is kapható modell eladási statisztikája azért kihámozható belőle:
- a Dolphinból 10 624 fogyott (mínusz 65 százalék az éves változás)
- a Sealből 14 311 kelt el (plusz 77,1 százalékos éves változás)
- a várva várt olcsó Seagullból pedig 35 370 fogyott.
A Seagullt tavaly áprilisban dobták piacra, 10 190 dolláros áron, ezzel ez a legolcsóbb a teljes kínálaton belül. A BYD érthetően nem ezt, hanem a jóval vaskosabb haszonnal eladható modellek exportját favorizálja.
Ajánlott videók





