
Talgo: máris túl vannak a magyarokon a spanyolok – a lengyelek lehetnek a befutók
Bár a legfrissebb nyilatkozatok alapján kijelenthető, hogy a magyar fél továbbra sem tett le a Talgo vasúti járműgyártó megszerzéséről, egyre inkább úgy tűnik, hogy a spanyolok lezárták a Magyar Vagon-történetet és új utakon járnak.

Ahogy arról a Világgazdaság szerdán beszámolt, a Ganz-MaVag (a Magyar Vagon csoport része) elnöke, Bacsa György a nemzetközi gazdasági sajtó meghatározó szereplőjének, a Financial Timesnak adott interjút. Ebben leszögezte, hogy a spanyol kormány sutba dobta a szabad vállalkozás jogát, különös tekintettel a tőke szabad áramlására. Márpedig mindez uniós alapjog. A spanyol kabinet vétóját a magyar konzorcium jogi úton támadja meg, első körben a spanyol legfelsőbb bíróságon.
Bacsa György azt is kiemelte, hogy a felvásárlással a Talgo is jól járt volna, hiszen meglévő nyugat-európai piacai mellett meghódíthatná a kelet-európai és ázsiai piacokat is. Ugyanakkor abból sem csinált titkot, hogy a hazai konzorcium hajlandó túllépni a spanyol kormány kettős mércéjén és kész újra megpróbálni nyélbe ütni az ügyletet. „Nem vívunk politikai csatákat. Egy professzionális ipari tervet tettünk le az asztalra, amire továbbra is nyitottak vagyunk” – fogalmazott.
Talgo: máris túl vannak a magyarokon a spanyolok
Csakhogy időközben a Talgo egyre távolodik az esetleges magyar ügylettől és új, immáron lengyel utakon jár. Még szeptember végén jelentették be, hogy a Pesa (a lengyel vasúti járműgyártás piacvezetője) és a Talgo együttműködést kötött egymással. Nem is akármiről: arra szövetkeztek, hogy a lengyel kormány megaprojektjéhez, a Centralny Port Komunikacyjny (CPK) beruházáshoz gyártanának szupervonatokat.
A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagysebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával. A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született, viszont az, hogy a Talgo és a PSA már a leendő vonatok gyártására szövetkezik, a kivitelezés komolyságára utal. Főképp, hogy Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Łódź-t és Boroszlót összekötő nagysebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.
A két vállalat első körben a technológiai megoldásaiknak és tapasztalataiknak ötvözéséről egyezett meg. A Talgo elnöke, Carlos Palacio és a Pesa elnöke, Krzysztof Zdziarski arról számoltak be, hogy közösen készítenek ajánlatot a CPK gördülőállomány-beszerzésére, aminek a kiírása 2025-ben esedékes. De ezen felül a szomszédos piacokon is együttes erővel jelennének meg.
Várjuk, hogy bemutassuk a Spanyolországban már üzemelő Talgo Avril platformunk képességeit, valamint az Intercity 230 távolsági vonataink kínálatát, amelyek hamarosan Dániában és Németország állnak szolgálatba – mondta a Carlos Palacio. A Talgo és a Pesa lehetőségei kiegészítik egymást, meggyőződésem, hogy közösen olyan járműveket tudunk kínálunk, amely tökéletesen illeszkedik a lengyel piac és a tengeri régió fuvarozóinak igényeihez – jegyezte meg Krzysztof Zdziarski.
A bejelentés kapcsán a lengyel lapok nem felejtik el megjegyezni, hogy a Talgo és a magyar Ganz-MaVag tranzakciója hosszú ideig napirenden volt.
Azonban a frissen bejelentett Pesa-megegyezés azt a forgatókönyvet valószínűsíti, hogy végül Lengyelország lehet a befutó.
A lengyel érdeklődés egyéként nem újkeletű: a nyáron a lengyel infrastrukturális miniszterhelyettes, Piotr Malepszak azt mondta, hogy a Talgo a „radarjukon van”, egy esetleges üzlet kapcsán pedig nagyon elkötelezettek.
Az elmúlt pénzügyi évben a Talgo 652 millió eurós bevétellel büszkélkedhet, ami 39 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Talgo EBITDA-ja 55 százalékkal 76,5 millió euróra nőtt 2023-ban és a társaság 4,2 milliárd eurós rendelésállománnyal zárta az évet.