Újabb ügyfelet láncolt magához a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a Debrecenben óriásgyárat építő CATL. A kínai Avatr elektromosautó-gyártóról van szó, amely mögött rajta kívül szakmai oldalról még a Changan Automobile és a számos villanyautó-projektben részt vállaló technológiai óriás, a Huawei áll.
Az Avatr a napokban jelentette be, hogy lezárta legújabb finanszírozási körét, melynek révén mintegy 1,5 milliárd dolláros friss tőkéhez jutott. A feltőkésítés részvevőit a társaság teljeskörűen nem nevezte meg, annyit árult el csupán, hogy meglévő befektetői mellett újabbakat is sikerült bevonzania.
Annyit tudni, hogy a Deepal márkát is a portfóliójában tudó Changan 620 millió dollárral, míg a további meglévő befektetők együttvéve 540 millióval szálltak be, a többit pedig az új befektetők dobták össze.
A tőkeemelés lezárultával a Changan részesedése az Avatrban változatlanul 40,99 százalék marad, a CATL részesedése viszont 14,1 százalékról 9,17 százalékra csökkent, amiből arra lehet következtetni, hogy az akkumulátorgyártó-óriás most nem fektetett bele sok pénzt ebbe a vállalkozásba. Ahogy
egykori meghatározó részvényese, a Nio sem ide tolja a felesleges pénzét.
Az Avatrt eredetileg Changan Nio néven alapította minimális alaptőkével a Changan és a Nio 2018. július 10-én, akkor még mindkét fél 50 százalékos részesedéssel rendelkezett.
Négy évvel ezelőtt viszont a Nio úgy döntött, hogy inkább a saját útját járja, s amikor az állami tulajdonban lévő, masszívan veszteségesen működő Changan 12 millió dollárral megemelte az Avatr alaptőkéjét, akkor inkább hagyta, hogy a részesedése 4,62 százalékra csökkenjen, miközben a Changané 95,38 százalékra nőtt.
Kettejük szakítására 2021-ben került sor, de természetesen a barátság és a kölcsönösen előnyös üzleti kapcsolat azért megmaradt, ennek bizonyítéka, hogy az Avatr autói használhatják a Nio töltőállomásait egy novemberi egyezség alapján.
Mindenesetre 2021 májusában a Changan Nio cégnév Avatrra változott, s a vállalat kezdett a Huawei önvezető autóipari technológiái felé tekintgetni. Arról nincs hír, hogy az elektromosautó-ipari portfólióját serényen építgető okostelefon-gyártó maga is tulajdonrészt vásárolt volna a cégben, vagy megelégedett a beszállítói-partneri státusszal.
A fordítottja viszont igaz, hiszen az már nyilvánosságra került, hogy az Avatr augusztusban megállapodást írt alá a Huaweijel, hogy 1,58 milliárd dollárért 10 százalékos részesedést vásárol a Huawei autóipari egységében, a Newcoolban, amelyben ezzel a második legnagyobb részvényessé vált.
A Newcoolt 15,8 milliárd dollárra értékelték az üzletkötéssel. December közepén még szorosabbra fűzték a kapcsolatukat azzal, hogy többek között a termékfejlesztés, a marketing és az ökoszolgáltatások területén is egyesítik erejüket, mi több, a barátság még szorosabbra szövődött azzal, hogy az Avatr és a Huawei bejelentette első közös fejlesztésű modelljük, a 06-os szedán megszületését.
A lényeg azonban az, hogy a friss tőkeinjekció révén az Avatr a későbbi modellek fejlesztésének felgyorsításához, a márkaépítéshez és a tengerentúli terjeszkedéshez innentől megfelelő mennyiségű tőkével rendelkezik.
Sőt, ha ennyi nem lenne elég a felsorolt feladatokhoz, akkor Csen Csónak, az Avatr elnökének a Weibo közösségi portálon tett bejelentése szerint az elektromosautó-gyártó a tőzsdén is körülnéz, a cég ugyanis megkezdte az elsődleges börzei bevezetés (IPO) előkészületeit, a legkésőbbi dátumát 2026-ra téve. Azt nem említette, hogy ennek a színtere
tőzsde lenne. Addigra viszont mosolygós képet kellene mutatnia a befektetők számára ahhoz, hogy az IPO sikeres lehessen, s reményt adni arra, hogy az Avatr utóbbi másfél évben „felvillantott”, 970 millió dolláros nettó vesztesége nem több olyan illúziónál, ami pillanatok alatt felváltható egy prosperitást és profitot ígérő jövőképpel.
Csen Cso, az Avatr elnöke maximálisan egyetért ezzel, szerinte cége 2025 harmadik vagy negyedik negyedévére akár nullszaldós is lehet, onnantól pedig egyenes út vezet a nyereségtermelés irányába.
A prémiumkategóriájú új energiás (plugin és elektromos hajtású) autókat kínáló társaság eladásai októberben álomhatárt léptek át, akkor 10 056 járművet értékesítettek, ám ami különösen figyelemre méltó, hogy ezzel együtt is az első tízhavi eladásuk csupán 50 960 jármű volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.