BYD: kifulladóban a növekedés, radikálisan csökkentik a termelést
A BYD lassan belefullad a raktárkészletébe, olyan tempóban ontja magából az új generációs (NEV) autókat. Az e téren világelső kínai társaságnál a felhalmozott, 3,2 hónapra elegendő készlet mérséklése érdekében most radikális termeléscsökkentésről döntöttek. Az iparági átlag egyébként 1,4 hónap, ez is indokolja, hogy a BYD-nél a túltermelési válság jeleit érzékelve több kínai gyáregységben leállítsák az éjszakai műszakot, más üzemekben pedig legalább harmadával fogják vissza a termelést – tudta meg a Reuters vállalatközeli forrásoktól, konkrét helyszínek és mennyiségek említése nélkül.

Egyikük a túltermeléssel, másikuk a költségek leszorításával magyarázta az intézkedéseket. Több új modell sorozatgyártásának elindítását is elcsúsztatták, ahogy a kapacitásnövelési terveket is jegelik egy időre. A Szegeden az európai piac kiszolgálására óriásgyárat építő BYD tavaly világszerte 4,27 millió
- elektromos autót,
- plugin (tölthető) hibridet
- és haszonjárművet
értékesített, míg az idei tervet 5,5 millió egységre srófolták fel, ebből 800 ezret exportra szánnak. Az év első öt hónapjában a BYD 1 763 369 darabos értékesítése 38,7 százalékkal haladta meg a tavalyi azonos időszakét, tehát a 30 százalékos idei növekedési tervet időarányosan túlteljesítették.
A BYD papíron még száguld
A gondok már tavasszal látszódtak, mivel a robusztus bővülési dinamikához képest a kínai felvevőpiac már szűknek bizonyult, ezért az erőforrásaikat inkább az export felturbózására fordították. A hazai igények visszafogottabbá válását papíron el tudta tüntetni az export 112 százalékos növekedése, ami 374 217 darab jármű kivitelét jelentette májussal bezáróan.

Mint arról beszámoltunk, a BYD az export kiszolgálására épített hajóparkját kedden új taggal bővítette, így a nyolc egységre tervezett flottából már heten vannak vízen, közülük öt már élesben szállítja a BYD-autók ezreit külföldre.
Megzavarodtak a befektetők is
Az első számú riválist, a Teslát az értékesítési statisztikában maga mögé szorító BYD a hazai piacon durva árcsökkentési háborút indított, ezzel Peking rosszallását is kiváltotta. A legolcsóbb modelljét már 2,69 millió forintnyi jüanért haza lehetett vinni a készletkisöprési akció keretében. A májusi árcsökkentési akcióba belerokkant az egyik, húsz BYD-kereskedést menedzselő díler, előre jelezve a bajt.
Mostani döntésével a BYD megzavarta a dinamikus fejlődést részvényvásárlásokkal támogató befektetőket is, erre utal, hogy a szerdai 2,6 százalékos árfolyam-erősödés a Reuters hírére semmivé vált, sőt 1 százalékos mínuszba fordult az autógyártó kurzusa.
A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint áprilisban 13 százalékkal, májusban viszont már csak 0,2 százalékkal nőtt a BYD termelése az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítottan. Mindkét dinamika a legalacsonyabb 2024 februárja óta, amikor is a hosszúra nyúlt holdújév miatt lassult a termelés.
Az autópiaci feszültségek enyhítésében kulcsszerepe lesz Pekingnek,
az autókereskedői kamara a kormánytól várja, hogy észre térítse a növekedési mániában szenvedő autógyártókat, elérve, hogy a piac igényeihez méretezzék terveiket és kapacitásaikat.


