A Lyten nevű kaliforniai startup vásárolja meg azt, ami a páneurópai akkumulátorgyártás egykori reménysége, a csődbe ment Northvolt romjaiból még hátramaradt. Dan Cook, a Lyten vezérigazgatója a pénzügyi részletekről nem kívánt beszélni, de annyit elmondott a Bloombergnek, hogy a vételár jelentősen alatta van az átvett eszközök 5 milliárd dollár körüli becsült értékének.
A lítium-kén (Li-S) akkumulátorok fejlesztésével foglalkozó Lyten színre lépése logikus volt azután, hogy tavaly novemberben megvették a Northvolt kaliforniai San Leandróban lévő akkumulátorgyárát, amelyhez az anyacég 2021-ben jutott hozzá a Cuberg felvásárlásával. A Cuberg azóta a Northvolt leányvállalatként működött, de továbbra is a saját nevén végzett K+F tevékenységet.
A bázist a Lyten lítium-kén akkumulátorainak gyártására állítják át, ehhez 20 millió dolláros fejlesztést hajtanak végre. A Stellantis autógyártó támogatását élvező Lyten emellett a múlt hónapban megvette a Northvolt lengyelországi érdekeltségeit azzal a céllal, hogy Európába hozza az új technológiát képviselő Li-S akkuk gyártását.
Emellett a Northvolt VI-et, a svéd cég kanadai Québec tartományban lévő, utolsó pártában maradt (leendő) gyárát is kinézték maguknak, várhatóan ahhoz is mélyen áron alul tudnak hozzájutni a kanadai kormány közreműködésével.
Ez a Montreal közelében megvalósuló projekt építési szakaszban van, a Northvolt észak-amerikai egysége önállóan vitte tovább, de már a Lyten anyagi és szakmai támogatásával. A kaliforniai cég kötelező érvényű vásárlási szerződést köt hamarosan a kanadai kormánnyal, amely 174 millió dolláros hitellel támogatja az építkezést, s amelyhez a Lyten is hozzátette a maga 146 millió dollárját. Visszatérve Európába, a mostani adásvétel magába foglalja
Dan Cook megígérte, hogy beruházási terveik megvalósítása érdekében szoros együttműködést építenek ki a svéd, a lengyel és a német kormánnyal. Első lépésben haladéktalanul újraindítják az akkugyártást Skellefteában, amit a csődgondnok júniusban állított le, bizonytalanná téve az ott dolgozó háromezer munkás egzisztenciáját.
Kérdés persze, hogy mit fognak most gyártani, ugyanis a korábbi megrendelések kifutottak, a csőd miatt újakat már nem tudtak felvenni. A Lytennek erre is lett válasza, a lítium-ion akkuk gyártása mellett a Li-S akkuk gyártása párhuzamosan folyik majd, s olyan hatékonysággal, hogy a mostani tervek szerint 18-24 hónapon belül már üzemi szinten nyereségessé tudják tenni a termelést.
Cook elmondta, hogy a bővülő európai akkumulátorigényekre alapozva felkeresik a Northvolt volt megrendelőit és megpróbálják visszanyerni beszállítói státuszukat, amire jó esélyekkel indulnak. A Lytent 2015-ben alapították, legnagyobb befektetői közé tartozik
A cég az amerikai autóipar akkumulátorigényének csökkenését látva az energetika más területein akar piaci sikereket elérni, így a katonai drónokhoz szállít akkukat és a telepített energiatárolási megoldásokkal is foglalkozik. Érdekesség, hogy Horváth László személyében nemzetközi fejlesztési programokért felelős alelnöke is van a Lytennek.
Lehúzza a rolót a bennszülött európai akkugyártás reménysége, a CATL se menti meg
A korábban versenyképesnek tűnő alternatívát nyújtó európai társaságok csődöt mondtak. A Northvolt és a Britishvolt összeomlott, a svédek óriásgyárára is lakat kerül június végén, ha addig valami csoda nem történik. A kínaiak eközben élvezik az előadást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.