BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai kézben a becsődölt Northvolt, de a kínai akkugyártóknak még nincs miért izgulniuk

Az akkufronton a kínai konkurenciára adott európai válasz egyértelműen besült, de a projekt most új szereplővel folytatódhat. A csődbe jutott svéd Northvolt gyárait és bázisait egy amerikai startup, a Lyten veszi meg, amely nagy lendülettel lát munkához és forradalmian új technológiát hoz Európába.

A Lyten nevű kaliforniai startup vásárolja meg azt, ami a páneurópai akkumulátorgyártás egykori reménysége, a csődbe ment Northvolt romjaiból még hátramaradt. Dan Cook, a Lyten vezérigazgatója a pénzügyi részletekről nem kívánt beszélni, de annyit elmondott a Bloombergnek, hogy a vételár jelentősen alatta van az átvett eszközök 5 milliárd dollár körüli becsült értékének. 

Northvolt Lyten akkugyártás
A Northvolt legnagyobb, Skellefteában lévő gyárához áron alul jutottak hozzá az amerikaiak / Fotó: AFP

A lítium-kén (Li-S) akkumulátorok fejlesztésével foglalkozó Lyten színre lépése logikus volt azután, hogy tavaly novemberben megvették a Northvolt kaliforniai San Leandróban lévő akkumulátorgyárát, amelyhez az anyacég 2021-ben jutott hozzá a Cuberg felvásárlásával. A Cuberg azóta a Northvolt leányvállalatként működött, de továbbra is a saját nevén végzett K+F tevékenységet. 

Végéhez közelít a Northvolt teljes kiárusítása 

A bázist a Lyten lítium-kén akkumulátorainak gyártására állítják át, ehhez 20 millió dolláros fejlesztést hajtanak végre. A Stellantis autógyártó támogatását élvező Lyten emellett a múlt hónapban megvette a Northvolt lengyelországi érdekeltségeit azzal a céllal, hogy Európába hozza az új technológiát képviselő Li-S akkuk gyártását. 

Emellett a Northvolt VI-et, a svéd cég kanadai Québec tartományban lévő, utolsó pártában maradt (leendő) gyárát is kinézték maguknak, várhatóan ahhoz is mélyen áron alul tudnak hozzájutni a kanadai kormány közreműködésével. 

Nortvolt battery cell factory
Schleswig-Holstein: itt épül Németország legnagyobb akkumulátorgyára felirat már nem aktuális – de egyszer még az lehet / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Ez a Montreal közelében megvalósuló projekt építési szakaszban van, a Northvolt észak-amerikai egysége önállóan vitte tovább, de már a Lyten anyagi és szakmai támogatásával. A kaliforniai cég kötelező érvényű vásárlási szerződést köt hamarosan a kanadai kormánnyal, amely 174 millió dolláros hitellel támogatja az építkezést, s amelyhez a Lyten is hozzátette a maga 146 millió dollárját. Visszatérve Európába, a mostani adásvétel magába foglalja

  • a Northvolt legnagyobb, a sarkkörön túli Skellefteában lévő gyárát,
  • a befuccsolt gyárépítéshez megvett németországi óriástelket
  • és a svédországi kutatási-fejlesztési divíziót.

Dan Cook megígérte, hogy beruházási terveik megvalósítása érdekében szoros együttműködést építenek ki a svéd, a lengyel és a német kormánnyal. Első lépésben haladéktalanul újraindítják az akkugyártást Skellefteában, amit a csődgondnok júniusban állított le, bizonytalanná téve az ott dolgozó háromezer munkás egzisztenciáját. 

Új technológiát hoz Európába a Lyten

Kérdés persze, hogy mit fognak most gyártani, ugyanis a korábbi megrendelések kifutottak, a csőd miatt újakat már nem tudtak felvenni. A Lytennek erre is lett válasza, a lítium-ion akkuk gyártása mellett a Li-S akkuk gyártása párhuzamosan folyik majd, s olyan hatékonysággal, hogy a mostani tervek szerint 18-24 hónapon belül már üzemi szinten nyereségessé tudják tenni a termelést.

Cook elmondta, hogy a bővülő európai akkumulátorigényekre alapozva felkeresik a Northvolt volt megrendelőit és megpróbálják visszanyerni beszállítói státuszukat, amire jó esélyekkel indulnak. A Lytent 2015-ben alapították, legnagyobb befektetői közé tartozik

  • a Prime Movers Lab, 
  • a Stellantis,
  • a FedEx Corporation,
  • a Honeywell,
  • és a Walbridge Aldinger Company.

A cég az amerikai autóipar akkumulátorigényének csökkenését látva az energetika más területein akar piaci sikereket elérni, így a katonai drónokhoz szállít akkukat és a telepített energiatárolási megoldásokkal is foglalkozik. Érdekesség, hogy Horváth László személyében nemzetközi fejlesztési programokért felelős alelnöke is van a Lytennek.

Lehúzza a rolót a bennszülött európai akkugyártás reménysége, a CATL se menti meg

A korábban versenyképesnek tűnő alternatívát nyújtó európai társaságok csődöt mondtak. A Northvolt és a Britishvolt összeomlott, a svédek óriásgyárára is lakat kerül június végén, ha addig valami csoda nem történik. A kínaiak eközben élvezik az előadást. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.