Olyan gázpiaci ügyeskedésekre derült fény, amelyek akár piaclezáráshoz is vezethettek volna. 

Egyes gázkereskedők ugyanis több alkalommal is csökkentették a riválisaik által Magyarországra Ausztria felől behozható földgáz mennyiségét, amivel mesterségesen szűkítették a kínálatot, és felfelé kényszerítették az árakat. 

Trükkjük első lépéseként megpályázták az érintett kapacitásaukción kihirdetett kapacitások egészét vagy majdnem egészét. A pályázat további szakaszaiban ezután magasra srófolták az ajánlati árat, amikor pedig e magas árak miatt a versenytársaik visszaléptek vagy jelentősen csökkentették igényüket, maguk a trükközők sem kötötték le a vezeték használati jogát.

Végeredményben tehát hiába érkezett a felkínált kapacitások többszörösére vételi ajánlat az aukció első fordulójában, az FGSZ Földgázszállító Zrt. végül a felkínált kapacitásoknak csak egy részét tudta kiosztani, ráadásul magas aukciós prémium mellett. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) azonban megakadályozta az ügyeskedés folytatását: miután megállapította, hogy a kérdéses aukciók „szokatlan kimenetele” összefügghetett egyes piaci szereplők ajánlatadási stratégiájával, gyorsan és majdnem teljesen bezárta a kiskaput. (A teljes bezárás vélhetően túlzottan piackorlátozó lett volna.) Bár erre vonatkozó határozatában a hivatal több, a fenti módon eljáró piaci szereplőről ír, a VG úgy tudja, hogy mindössze egy tekintélyes gázkereskedő volt a ludas.

Fotó: Shutterstock

A MEKH határozata értelmében az érintett mosonmagyaróvári rendszer-összekötési ponton egy rendszerhasználó jogszerűen az éves aukciókon felkínált kapacitásoknak legfeljebb az 50 százalékára tehet ajánlatot, a negyedéveseken és a haviakon pedig a 75 százalékára. A döntés az éves termékek esetében a 2022–23-as gázévre, míg a negyedéves és a havi termékek esetében a 2021–22 és a 2022–23-as gázévre vonatkozik. A hivatal által végzett szimulációk alapján az érintett aukciókon – ha már életben lettek volna a most elrendelt ajánlatadási korlátozások – alacsonyabb ár mellett és nagyobb arányban osztották volna ki a felajánlott kapacitásokat, és nem lett volna olyan kereskedő, aki kisebb kapacitáshoz jutott volna, mint az eredeti, korlátozás nélküli aukción. A korlátozás bevezetése tehát nem akadályozta volna szükségtelen mértékben a szállítási igények teljesíthetőségét.

Az aukciót lebonyolító FGSZ ezenfelül az éves kapacitásaukció utáni 15 napon belül köteles részletes jelentést küldeni a MEKH-nek az aukció lefolyásáról a részt vevő rendszerhasználók megnevezésével, az aukció részfolyamataiban beadott ajánlataikkal, azok valamennyi adatával az aukciós folyamat időrendjében. A negyedéves és havi aukciókról már nem kért beszámolót a hivatal.

Mivel a fenti esetekben felmerült a piaci manipuláció gyanúja, a hivatal nagykereskedelmi piacfelügyeleti eljárást indított. Meg kívánja állapítani, hogy történt-e piaci manipuláció, vagy megkísérelték-e azt.