A hatósági áron tankolókat megnyugtatta, az üzemanyag-termelőket- és -forgalmazókat viszont elbizonytalaníthatta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azon kijelentése a legutóbbi kormányinfón , amely szerint az ársapkák maradnak, amíg azokra szükség van, amíg azt az indokolja. Magyarán: amíg nem érjük el az infláció megfeleződését,vagy az egy számjegyű inflációt, addig az ársapkáknak fenn kell maradniuk.

Fotó: Bánkúti Sándor / MW

Bár e közlés alapján meglehetősen képlékenynek tűnik a piaci üzemanyagárak visszavezetésének időpontja, Nagy Márton az infláció leszorításának eszközeiről is beszélt, 

pénteken pedig Orbán Viktor miniszterelnök közölte, hogy további termékek kapnak ársapkát – ez is fékezi a pénzromlást –, és megerősítette a már elhangzott szándékot, amely szerint 2023 végére Magyarországon az inflációnak egy számjegyűnek kell lennie.

 

Még egy év ársapkával?

Ám a konkrétnak tűnő határidő egyben azt is jelenti, hogy az érintett hazai piaci szereplőknek további bő egy éven át le kell nyelniük a békát, vagyis el kell fogadniuk, hogy hosszú távú fennmaradásuk érdekében egy ideig még veszteségesen kell értékesíteniük. A Világgazdaság azon kérdésére, hogyan érinti az üzemanyag-kiskereskedőket, hogy 2023 vége előtt aligha szabadulnak a benzinársapkától, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára leszögezte, hogy a hatályos jogszabály szerint a literenként 480 forintban maximált benzin- és dízelár 2022 december 31-ig érvényes. A szakma, de az ő álláspontja szerint is elég kicsi annak a valószínűsége, hogy karácsony táján bejelentsék az üzemanyagárak felszabadítását.

Pótolni kell az orosz gázolajat

Úgy látja, hogy akkor gyorsulhatnának fel az események, ha a világpiaci körülmények alakulásának köszönhetően a hazai üzemanyagok piaci ára is 480 forint körül rendeződhetnének, de ennek elég kicsi a realitása. 

„Véleményem szerint még hónapokon ár megmarad a hatósági és a közötti viszonylag nagy különbség, főleg a télen. A tavaszig lényegesen drágább lesz a gázolaj, mint a benzin” – jelentette ki. 

Mint rámutatott, az Oroszországból érkezett gázolaj korábban nagyon fontos eleme volt az európai dízelgyártásnak, e mennyiség pótlása meglehetősen el fog húzódni. Ez a fő magyarázata a benzinénél lényegesen magasabb gázolajjegyzéseknek és a magas hazai dízeláraknak is.

A szakember politikai döntésnek nevezte, hogy a kormány valóban tartja-e majd magát ahhoz az ígéretéhez, hogy az infláció normalizálódása után megszünteti a hatósági üzemanyagárakat. Rámutatott, hogy a mostani helyzetet nagyon megszenvedi az olajipar. Nem véletlen, hogy sok üzemanyagtöltő állomás egyre nehezebben működik, és még nagyobb problémák vannak a MÁSZ-tagok hálózatán kívüli független benzinkutasok körében.