Beállt az elmúlt napokénál is nyomasztóbb, de várhatóan néhány hónapon belül oldódó helyzet az üzemanyagpiacon: megdrágult a normál benzin és a normál gázolaj, még sincs belőle elég. Ez azonban természetes, mi több, előre tudható következménye annak, hogy a kormány döntése értelmében vissza kell állítani ezeknek a termékeknek a piaci egyensúlyát, aminek első lépéseként és fő feltételeként szerda este 11-től búcsút vehettünk a literenként 480 forintos hatósági ártól.

Készlethiány a benzinkúton
 Lesz dolguk az üzemanyag-importőröknek. Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Vissza kell építeni a piacot

Az első könnyebbséget az hozza a piacnak, hogy felfut a Mol százhalombattai finomítójának termelése. A kibocsátás megcsappanását az elhúzódó karbantartással magyarázta a társaság

A második könnyebbség az lesz, ha a nagykereskedők – a Mol mellett az OMV, a Mabanaft, az Unipetrol, a főként prémiumterméket behozó Shell és mellettük számos kisebb rivális – újraindítják az importjukat, hiszen ismét megéri Magyarországon üzemanyagot eladni.

Normál esetben ezek a cégek gondoskodnak a hazai ellátás mintegy 30 százalékáról. „Valamennyit eddig is importáltak, hiszen ki kellett szolgálniuk a nem hatósági áron vásárló ügyfeleiket, most azonban nekiláttak a nagyobb mennyiség behozatalának előkészítéséhez” – mondta a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.  

Ez azonban nem megy máról holnapra Bacsa György, a Mol Nyrt. ügyvezető igazgatójának tegnapi közlése szerint, hiszen a kereskedelmi szerződések megkötésén felül újra kell építeni a behozatalhoz szükséges logisztikát is. Ráadásul fel kell tölteni a töltőállomások általában három-négy napi készletet tároló tartályait, és pótolni kell az ország biztonsági készleteiből kivett mennyiségeket.

Nem ugyanabba a folyóba lépünk vissza

A visszarendeződés utáni üzemanyagpiacon várhatóan kevesebb termék fogy majd, mint az ársapkás időszakban, hiszen a benzin piaci átlagára 641 forint, a dízelé pedig 699, ami 33,5, illetve 45,6 százalékos drágulás. Lesznek, akik jobban meggondolják, mikor üljenek a volánhoz, és lesznek, akik döntően a tömegközlekedésre váltanak. A Világgazdaság megkérdezte a MÁV-ot, készülnek-e a vonat- és a buszjárataik sűrítésére, kapacitásainak növelésére az utasok várható növekvő száma miatt, a következő választ kaptuk: „a MÁV-Volán-csoport folyamatosan figyelemmel kíséri az utazási igények alakulását, és lehetőségeihez mérten mindent megtesz az esetlegesen megnövekvő utasforgalom kiszolgálása érdekében."

Azok, akik a benzinszűke idején az elmúlt napokban kénytelenek voltak – és még lesznek is egy ideig – prémiumterméket vásárolni, nyilván visszaállnak a normál termékre, amint tehetik. Nem tudni, hogy a prémiumbenzin és -gázolaj piacának ideiglenes bővülése okoz-e látható kiugrást a MÁSZ tagvállalatainak novemberi statisztikáiban, de Grád Ottó szerint éves szinten aligha. 

Fotó: Flajsz Péter Gergő / MW

Emlékeztetett, hogy az üzemanyagárak elszabadulása előtt évi 40-50 százalékkal is bővült a prémiumtermékek piaca, amit az is segített, hogy az autósok egy része szívesebben vásárolt az 5 százalékos bio-összetevőjű üzemanyagból, mint a 10 százalékos normálból. E növekedés azonban leállt a benzin és a dízel számottevő drágulásának hatására, a hatósági ár bevezetése pedig még inkább a normál termékek vásárlására ösztönözte az autósokat. A MÁSZ főtitkára szerint jó, ha a hatósági árakról a 2021. november 15-i előtti szintre visszaáll a prémiumtermékek értékesítése.  

Várják a kis kutak a pénteki levelet

Sürgető a kis benzinkutak hetekkel ezelőtt leállt ellátásának az újraindítása. Ezzel kapcsolatban Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója azt tanácsolta e kutak üzemeltetőinek az ársapka eltörlése kapcsán tegnap este tartott kormányinfón, hogy vegyék fel a kapcsolatot a korábbi beszállítóikkal, és amint lehet, a Mol biztosítja az üzemanyagot. 

Nem ígérte, hogy a jövő héten már kapnának árut a százhalombattai finomítóból, de a közelmúlt gyakorlata szerint a társaság egyébként is péntek délutánonként szokta tájékoztatni a kis kutakat, hogy további hét napig kell várniuk az árura. 

Tegnapi cikkünk szerint egyébként e vállalati kör törekedett a Mollal stratégiai együttműködést létesíteni az ellátása érdekében, de a helyzet megváltozhatott a hatósági üzemanyagár kivezetésével. Keveset, de ezek a vállalkozások is profitálhattak abból, hogy egyes autósok egyéb híján prémiumterméket vásároltak, mert ilyet árul például az Auchan, az Avia, az Envi és a Mobil Petrol is.

Újabb kockázat a küszöbön

A közeli hónapokban kedvező esetben megtöltenek minden lehetséges hazai üzemanyagtartályt, 2023. február 2-án ugyanis újabb kihívással néz szembe a hazai ellátás. Életbe lép az orosz olajból előállított üzemanyag kivitelének embargója, ami Magyarország számára azt jelenti, hogy a Mol akkortól nem tud termékeket hozni a szlovákiai finomítójából. Grád Ottó szerint a Slovnaftnál is felmerülhet a kérdés, hogy a létesítmény tudja-e, ha pedig igen, milyen arányban növelni a nem orosz olaj feldolgozását, de a mozgástere adott: ahogyan a százhalombattai Dunai Finomító, úgy a pozsonyi Slovnaft technológiáját is az orosz olaj feldolgozására optimalizálták.

Pánik és megnyugvás: megy az adok-kapok a neten az üzemanyagárstop megszüntetéséről – képgaléria a benzinkutakról