Alig fogynak a kazánok, bojlerből is inkább csak az olcsóbbakat viszik
Jövőre talán két számjegyű növekedést is hozhat a CSOK Plusz bevezetése a kazánok és a bojlerek piacán Pavek Gábor, az Ariston Kft. ügyvezető igazgatójának reményei szerint. Cége idei piaci tapasztalatairól azonban az igazgató nem tudott sok jót mondani a Világgazdaságnak adott interjúban.

A fűtőberendezések iránti kereslet már a beszerzések lefutását tükrözi, vagy várható még év végi hajrá?
A fűtési szezon elindulásával jellemzően szokott jelentkezni egy újabb beszerzési hullám, amikor a kazánok az indítást követően hibát mutatnak, és a javítás helyett a csere mellett döntenek a végfelhasználók. Az idén azt tapasztaltuk, hogy a többség a javítás mellett döntött. Ez megmutatkozik az alkatrész-eladásainkban is. Így az új termékek eladása nem nőtt, viszont a meglévő kazánállomány korszerűsítési piacán nagy mozgást tapasztalunk. Ez hozzávetőleg 20-30 százalékos növekedést jelent idén a tartozékok piacán.
Nagyjából mennyivel nőttek az Ariston által forgalmazott termékek árai idén? Úgy tudom, tavaly nem sikerült érvényesíteni az összes költségnövekedést.
A költségek emelkedését az idén sem sikerült teljes mértékben érvényesíteni az árakban, de ez a különböző termékek esetén változó. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a termékek ára 5-10 százalékkal nőtt. Azonban a kereskedők ezt az áremelést csak részben tudták a termékek árába beépíteni és a fogyasztóra áthárítani. Összességében azt mondhatjuk, hogy a fogyasztók jártak jól, mert nem nőttek olyan mértékben az árak, amilyen mértékben azt a piaci környezet indokolta
Tavaly stagnált a kondenzációs kazánok piaca a vállalat tapasztalata szerint. Az idén történt e téren változás?
Idén a kazánok piaca jelentősen csökkent a kereslet visszaesése miatt. A 2022-es évhez képest a kondenzációs kazánok piaca körülbelül a felére esett. Sajnos a kereskedők is csökkentették a készletszintjüket, ez tovább rontotta a piac helyzetét. A CSOK és az egyéb állami támogatások megszűnése miatt a végfelhasználók a kazáncsere helyett a kivárásra alapoztak.
Hogyan fogytak a vízmelegítők?
A vízmelegítők piacán is számottevő csökkenés tapasztalható. Itt elsősorban az a tendencia figyelhető meg, hogy a kereslet az olcsóbb termékek felé tolódott, de a lapos vízmelegítőink továbbra is keresettek. Itt a visszaesés nem akkora mértékű, mint a kazánok piacán, de szintén jelentős.
Folytatódott a hőszivattyús bojlerek eladásainak növekedése?
A hőszivattyús bojlerek területén stagnálást észlelünk. A kereslet ezen a területen is szűkül. Mivel a hőszivattyús vízmelegítőket leginkább az új építésű otthonokban telepítik, a lakásépítések számának drasztikus visszaesése ezen a piacon is tükröződik.
Milyen más, érdemi változást tapasztalt idén a magyar piacon a cég?
A kereslet általános esése miatt a kereskedők mérsékelték készletszintjüket, ami tovább növelte a csökkenést.

Mennyire volt éles a verseny a termékeik magyarországi piacán? Voltak új piacra lépők vagy piacelhagyók?
Ez a piac érettnek számít, nincsenek nagy mozgások, új belépők vagy piacelhagyók. A hőszivattyú-területen lehet tapasztalni kisebb importőrök megjelenését. A piacot inkább az állami ösztönzők mozgatták az utóbbi időben. Ezek hiánya erős visszaesést produkált idén minden kereskedőnél. A 2024. januárban újrainduló családi CSOK megint lendületet adhat a hazai piacnak, sokat várunk tőle. Bízunk abban, hogy jövőre két számjegyű növekedést hoz a CSOK Plusz bevezetése a piacon az eladásokban.
Mely szegmensekben támasztanak erős versenyt a kínai termékek?
A mi szegmensünkben a kínai termékek nem jelentenek igazi konkurenciát. A magyar piacot az olasz és a német termékek uralják. Az olasz termékek előretörése a 2010-es évek óta tapasztalható. Mára ár-érték arányuk miatt Magyarország legkedveltebb termékei közé tartoznak, amihez az olasz dizájn is nagyon sokat tesz hozzá.