Megérkezett németországi üzemi bázisára a cseppfolyósított földgáz szállítmányok (LNG) fogadására szolgáló új úszó terminál – idézi a terminál leendő üzemeltetőjét, a Deutsche Regast az MTI.

German Baltic Sea Energy Terminal in the port of Mukrandpatop - 24 February 2024, Mecklenburg-Western Pomerania, Sassnitz-Mukran: The almost 300-metre-long "Energos Power" enters the port of Mukran accompanied by tugboats. A special ship intended for Rügen as a floating terminal for liquefied natural gas (LNG) has reached the port of Mukran. The ship has reached the industrial port and moored at a prepared berth, the future operator of the terminal, Deutsche Regas, announced on Saturday morning. According to the information provided, preparations for trial operations have now begun. Photo: Stefan Sauer/dpa (Photo by STEFAN SAUER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A terminál tényleges üzembe helyezéséhez kell még egy teszt.
Fotó: AFP

Kiadták az igazolást: a létesítmény működőképes

A csaknem 300 méter hosszú Energos Power szombat reggel érkezett meg a balti-tengeri Rügen szigetén fekvő Mukran kikötője elé. Az úszó terminált egy számára előkészített helyen kötötték ki, hogy megkezdjék a próbaüzem előkészületeit. Mecklenburg-Vorpommern tartomány helyi hatóságai pénteken hagyták jóvá az üzem működőképességét igazoló teszteket. A tényleges üzembe helyezéshez külön engedélyre lesz szükség. 

Az úszó létesítmény a jövőben a kikötőbe érkező tartályhajóktól veszi majd át az LNG-t és gázneművé alakítja vissza azt, hogy betáplálhassa az országos gázvezeték hálózatba. 

A kikötőt egy 50 kilométer hosszú, nemrégiben elkészült csővezeték köti össze a szárazföldi hálózattal. Németország LNG-importtal kívánja kiváltani a megszűnt vezetékes orosz gázszállításokat. Jelenleg már működik néhány terminál az északi- és balti-tengeri partoknál és számos további kivitelezése van tervbe véve.

Idővel több LNG érkezhet majd a krk-szigeti létesítményre is

Damir Habijan horvát gazdasági miniszter a kabinet február eleji ülésén emlékeztetett, hogy Zágráb még 2022-ben döntött arról, hogy másfél éven belül 2,9 milliárd köbméterről, 6,1 milliárd köbméterre növelik a krki LNG-terminál kapacitását, míg a hozzá tartozó új gázvezeték-hálózat megépítését három éven belül tervezi. A miniszter ezt annak apropójából idézte fel február 8-án hogy a horvát kormány az ország stabil földgáz ellátás érdekében két új gázvezeték építéséről döntött, összesen 400 millió euró értékben.

A Bosiljevo-Sisak-Kozarac gázvezeték kiépítése 322 millió euróba kerül, hossza 122 kilométer, míg a Lucko-Zabok gázvezeték értéke 78 millió euró, hossza pedig 36 kilométer az MTI híre szerint. A kivitelező mindkét esetben a horvát Plinacro vállalat.

A Bosiljevo-Sisak Kozarac gázvezeték a már meglévő Zlobin-Omisalj és 75 bár kapacitású Kozarac-Slobodnica, valamint az építés alatt álló Zlobin-Bosiljevo gázvezetékkel együtt alkotja a fő csővezetéket, amely összeköti a krki LNG-terminált Közép- és Kelet-Európa országaival, valamint Ukrajnával.

Magyarországot is érinti a horvát terv

Az említett gázvezeték a Magyarország és Horvátország között meglévő összeköttetés folytatása (Városföld-Drávaszerdahely-Donji Miholjac-Slobodnica). Ezzel a vezeték kapacitása Zlobintól Bosiljevón, Sziszeken és Kozaracon keresztül Magyarország irányába 400 ezer köbméterre emelkedik óránként, azaz 3,5 milliárd köbméterre évente.  A Lucko-Zabok gázvezeték Szlovénia felé növeli a kapacitásokat 1,5 milliárd köbméterre évente. Ez nagyjából azonos a szlovén csúcsfogyasztással. Fokozódó érdeklődése esetén a gázvezeték kapacitása tovább növelhető.

Mindazonáltal terítéken van az amerikai LNG-export korlátozása. Arról, hogy ez az esetleges intézkedés hogyan hat az európai, benne pedig a magyarországi gázellátásra és gázárakra, a közelmúltban Tóth Borbála, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezető kutatója nyilatkozott a Világgazdaságnak.