Egyre kevésbé bíznak az emberek az energiaellátás jövőjében – derül ki az EY nemzetközi energetikai jelentéséből. A válaszadóknak csak a 30 százaléka hisz abban, hogy az energia megfizethető marad, tízből heten (72 százalék) pedig már most se tudnák kigazdálkodni, ha 10 százalékkal megemelkedne a villanyszámlájuk.

elektromos-auto-06-aj
A megkérdezettek kétharmada a következő három évben nem venne napelemet vagy elektromos autót.
Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

 

Ösztönzőkre és a szolgáltatók segítségére van szükség

A megkérdezettek kétharmada nem tervezi, hogy a következő három évben olyan fenntartható megoldásokra költ, mint a napelem vagy az elektromos autó. „Tapasztalataink szerint a hazai lakosság is hasonlóan tekint a zöldátállásra, vagyis üdvözli és szükségesnek látja, de az emberek többségének szüksége van a támogatásra. Ahhoz tehát, hogy Magyarország további, látványos fejlődést tudjon elérni ezen a területen, egyszerre van szükség a megfelelő ösztönzőkre, valamint a szolgáltatók segítségére” – emelte ki Ságodi Attila, az EY-Parthenon vezetője. Kritikusan fontosnak tartja, hogy olyan fogyasztóközpontú fejlesztések történjenek, amelyek valóban közelebb viszik a gazdaságot egy zöldebb és hatékonyabb energiarendszerhez. (A Világgazdaság korábbi cikke szerint Magyarországon több mint 88 ezer zöld rendszámos autó közlekedik.)

Az EY felmérése arra is kitér, hogy nemcsak olcsó energiát vár el a szolgáltatóktól a lakosság döntő többsége (77 százalék), de személyre szabott megoldásokat (67 százalék) is. 

A fogyasztók 18 százalékát érdeklik az új, fenntartható energetikai eszközök, ha azokat könnyű beszerezni és telepíteni.

Magyarország nem volt a listán

Az EY Energy transition consumer insights című felmérése három év alatt közel 100 ezer lakossági energiafogyasztó bevonásával készült 21 országban (Kanada, Egyesült Államok, Brazília, Egyesült
Királyság, Írország, Franciaország, Belgium, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Hollandia, Németország, Svédország, Lengyelország, Malajzia, Szingapúr, Ausztrália, Japán, Kína, Hongkong, Indonézia). A kutatás célja az volt a közlemény szerint, hogy segítse az energiaszolgáltatókat, a szabályozó hatóságokat, a politikai döntéshozókat és más érdekelt feleket abban, hogy fogyasztóközpontú döntéseket hozzanak a stratégiával, a beruházásokkal, a működési prioritásokkal és az energetikai átállással kapcsolatban.
Az EY több mint 150 országban működik, profiljába a könyvvizsgálat, a tanácsadás, a jog, a stratégia, az és a tranzakciók tartoznak. Az EY név a globális szervezetre, illetve az Ernst & Young Global Limited egy vagy több tagjára utal, amelyek mindegyike önálló jogi személy.