BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lukoil-ügy: Brüsszel visszadobta a labdát

Az Európai Bizottság elégedetlen a Magyarországtól és Szlovákiától az Oroszországból történő olajszállításról kapott információkkal. A Lukoil-ügyről további részleteket vár, mert azok nélkül nem tud végső döntést hozni Olof Gill, a bizottság szóvivője szerint.

Az Európai Bizottság az összes állammal dolgozik azon az ügyön, amely amiatt keletkezett, hogy Ukrajna július 18. óta nem engedi át a területén a Lukoil olaját, Magyarország és Szlovákia pedig emiatt panaszt emelt Brüsszelnél. Ugyanakkor az uniós illetékesek elégedetlenek a két országtól kapott tájékoztatással, ezért további információkat várnak – ezt még hétfőn jelezte a bizottság szóvivője, Olof Gill.

Lukoil
A Lukoil olaját szerető magyar finomító ráfanyalodhat más olajokra is / Fotó: Attila Kisbenedek / AFP

Elbeszél egymás mellett a két ország és Brüsszel

Annak alapján, hogy Olof Gill megismételte a korábbi brüsszeli megállapítást, amely szerint nem csökkent a Magyarországra érkező orosz olaj mennyisége, úgy tűnik, az uniós illetékesek a keletkezett problémának csak egy részére koncentrálnak. Arra mintha nem fordítanának figyelmet, hogy az ukrán döntés miatt:

  • A Mol egyik szállítója nem tudja teljesíteni a szerződéses kötelezettségét.
  • A Mol két másik szállítótól kényszerült nagyobb mennyiséget átvenni, ez számára gazdasági hátrányt okozhat. (A hírek a Tatnyefty megnövelt szállításáról szólnak, a Rosznyeftyét nem említik, de nem kizárt, hogy ez a társaság is többet szállít.)  
  • A formálódó új Mol–Lukoil megállapodás – amely szerint az érintett olaj ukrán területen már Mol-áruként utazna – növeli a vevő költségeit, közvetve a hazai és a szlovákiai olajtermékek árát.
  • Ukrajna azon érvelése sántít, hogy a Lukoil-stoppal Oroszország olajbevételeit akarja csökkenteni, hiszen továbbra is átengedi a július 17. előtti teljes mennyiséget.
  • Az EU is csak 2027-től várja el, hogy Magyarország és Szlovákia teljesen leváljon az orosz olajról, ezen a két ország dolgozik is.

Brüsszeli szemmel a fentiekben nincs elég információ, a fontos pedig az, hogy pillanatnyilag olajellátási, így ellátásbiztonsági probléma sincs Magyarországon és Szlovákiában. Ha más álláspontot várnak tőle, Magyarország és Szlovákia küldjön további , részletes magyarázatot az orosz olajszállítással kapcsolatban. Ezek nélkül – hangoztatta Olof Gill – az Európai Unió nem tud mindent tisztázni a kérdésben. Közölte továbbá, hogy a bizottság számos kérdésre kapott választ Magyarországtól és Szlovákiától, de ezek nem kielégítőek, és nem tartalmaznak részleteket. (Mindazonáltal a fenti felsorolás a Világgazdaság gyűjtése, és nem a Brüsszelbe küldött magyar panasz tartalma.)

Stabilan jön az orosz olaj, csak a Lukoilé nem

Ukrajna néhány napja jelezte, hogy betartja az orosz olaj ukrán területen történő továbbításáról 2029-ig szóló szerződését. Ez annak kapcsán került előtérbe, hogy előző nap az ukrán elnöki tanácsadó az ukrán olajtranzit teljes, 2025. január 1-jétől történő teljes leállításáról nyilatkozott. Furcsa viszont, hogy egy egész nap eltelt a később tévesnek minősített bejelentés visszavonásáig. Az is furcsa, hogy a fals hírt egy elnöki tanácsadó, nem maga az elnök, vagy a technikailag illetékes első számú vezető, az olajszállító társaság vezetője jelentette be. Nem véletlen, hogy a hírt hazai olajipari körökben az első pillanattól fake newsnak minősítették. 

Hernádi Zsolt: 80 százaléknyi olaj jöhet az Adrián

Forró kérdés, hogy a százhalombattai finomító mikorra és mennyi pénzből lesz képes kizárólag orosztól eltérő olaj feldolgozására. Ha a Barátság csővezetéken érkező nyersolaj mennyisége jelentősen visszaesik, a Mol növelheti az Adria vezeték kihasználtságát, és a tengerparttal nem rendelkező finomítói igényeinek körülbelül a 80 százalékát elláthatja. Igaz, ez nagyobb technikai kockázatokkal és logisztikai költségekkel jár. Ezt Hernádi Zsolttól, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatójától idézi a társaság féléves üzleti jelentése.

Nagy a készülődés Százhalombattán

Az pedig a társaság második negyedéves gyorsjelentését követő elemzői beszélgetésen hangzott el Plester Tamás, az Erste vezető olaj- és gázipari elemzője szerint, hogy 

a Mol 2026 végére készen áll arra, hogy mindkét nagy belső finomítóját elláthassa a tenger felől.

Az ehhez szükséges 500 millió dollárt saját zsebből fizeti. Az orosz olaj ugyanis kockázatossá vált politikailag és a háborús helyzet miatt fizikai elérését tekintve is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.