A történet valamikor a negyvenes években indult az USA nyugati partvidékén, a mexikói–amerikai fiatalok, a chicanók elkezdték kisebb átmérőjű felnikkel, átszabott karosszériákkal „leültetni” az autóikat, mindenféle színes mintával, ábrákkal kifesteni őket. Sorra alakultak a lowrider klubok, hétvégén be a városba, és lassan cirkálva (cruising) menőzni az autókkal, virítani azzal, hogy a hidraulikussá alakított felfüggesztések hogy táncoltatják a kasztnit. 

The Third Day Of Opening Celebrations For The Los Angeles 6th Street Bridge
Fotó: Gary Leonard

A háború ugyan megakasztotta kissé a lowrider kultúrát, de az ötvenes évek közepétől, a gazdasági fellendülés ismét beindította az autók ültetését. „Low and Slow”, alacsonyan és lassan – volt a jelszó, a cél az alváz minél alacsonyabbra ültetése volt. A lowrider kultúra egyik legismertebb dala a War (meglepő című) Low Rider című száma volt a hetvenes években. A kezdetben latin szubkultúra aztán gyorsan amerikaivá vált, a feketék is átvették, ennek máig ható irányzata a nyolcvanas-kilencvenes évek gangster-rap vonala: Dr. Dre és Snoop Doggy Dog.

Aztán, ahogy az lenni szokott, a bandázás közben eldördült néhány lövés, páran ott maradtak, a hatóságok pedig – szokás szerint tévesen – azt gondolták, hogy ha betiltják a műfajt, csökken majd a bűnözési ráta. 

Jó harminc évnek kellett elmúlnia ahhoz, hogy ismét legálisan lehessen Los Angelesben és Kaliforniában autót táncoltatni, 

San José és Sacramento tavaly oldották fel a tilalmat. Aztán az idén januárban a tervek szerint már szövetségi szinten is megszüntetik a tiltást. Az 1988-ban hozott jogszabály lehetővé tette a helyhatóságoknak, hogy betiltsák a cirkálást – adta hírül a The Wall Street Journal.  

Los,Angeles,,Usa,-,October,6,,2019:,Lincoln,Town,Car
Fotó: Shutterstock

Jó amerikai szokás szerint ahelyett, hogy beismerték volna, hogy hülyeség volt betiltani a low ridereket, inkább ebből is rasszkérdést csináltak. 

„Úgy érezzük, hogy a tiltás a fekete és a barna közösséget célozza”

– mondta a WSJ-nek Jovita Arellano, a United Lowrider Coalition, egy San Diegó-i szerveződés elnöke, hangsúlyozva, hogy a tiltás nem vonatkozik a tehetősebb városokra és környékekre, a drágábbb hot-rod autókra sem. A San Diego egyik külvárosának számító National City rendőrfőnöke, Ron Morrison szerint viszont a tiltás a közbiztonságot szolgálta, nem irányult semmilyen etnikai csoport vagy rassz ellen. „Könnyű az ilyesmikből politikát csinálni, sokkal nehezebb a jó oldalt látni” – mondta.

Fotó: Mark Ralston

John Ulloa, a lowrider kultúra történésze szerint az aranykor 1977 és 1982 között volt, az 1979-ben készült Los Angeles keleti részének sötét oldalát bemutató Boulevard Nights volt a korszak kultfilmje, tele adrenalinnal, szerelemmel, lövöldözéssel, erőszakkal, drámával, no és persze bólogató autókkal. 

A film világszerte elterjesztette a lowrider kultúrát, amelyet aztán San José városa 1986-ban betiltott, pontosabban a nagy csapatban való lassú vonulást és bólogatást – ami az egészben a legjobb – akarták megszüntetni. A 2018-ban alakult United Lowrider Coucil of San José erőfeszítéseinek hála, 2022 júniusában a rendőrök tiltakozása ellenére feloldották a tiltást. Az első komolyabb megmozdulást egy klasszikus helyszínen,

National City Highland Avenue nevű utcáján rendezték meg tavaly május 6-án,

amelyen 1992 óta volt betiltva az autók vonulása. A helyi rendőrség érthetően fázott az eseménytől; kétszáz autónak és ötven nézőnek engedélyezték a részvételt. Ehhez képest több ezer autó jelent meg – „totális káoszt okozva” – kommentálta a helyzetet a polgármester.