Ismét halálos balesetet okozott egy elektromos roller, ezúttal Németországban, egy kerékpáros vesztette életét, amikor áthajtott egy földön heverő e-rolleren. Március végén pedig Magyarországon, Nyúl településen halt meg egy férfi, amikor elesett az elektromos rollerrel. Világszerte emelkedik a halálos balesetek száma, amelyek ezekhez a járművekhez köthetők, és ez elsősorban amiatt van, mert a legtöbb helyen semmilyen korlátozás nincs a használatukra. Magyarországon a tervek szerint a KRESZ-t is módosítják majd

Lime e-scooters on a green verge on a road.
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Világszerte tavaly nyárig több mint 1400 halálos balesetben voltak résztvevők elektromos rollerek. Csak tavaly például az Egyesült Királyságban megháromszorozódott az e-rolleres balesetekben elhunytak száma, összesen 12-en vesztették életüket, de a súlyos sérülések száma is 228-ról 429-re ugrott egyetlen év alatt. 

Az Egyesült Államokban 2017 és 2021 között a közlekedésfelügyelet adatai szerint legalább 119 haláleset köthető e-rollerekhez. Elsősorban fiatal, 10 és 29 év közötti férfiak használnak egyébként e-rollereket. 

Franciaországban szintén jelentős és folyamatosan növekvő számú incidensről számoltak be a tavalyi hírek, illetve arról, hogy a francia orvostudományi intézet már veszélyes kategóriába sorolta az e-rollerezést, sürgetve például a sisakok kötelezővé tételét. 

Ez utóbbi, illetve pontosabban a sisakok hiánya okozza ugyanis a legtöbb halálos balesetet, mert a rolleresek nagy sebességgel, védtelenül csapódnak az aszfaltba, jóval nagyobb sebességgel, mint például a biciklisek. Nem csoda, hogy Párizsban népszavazással tiltották be a bérelhető elektromos rollereket. Ám nem csak ezek okozzák a baleseteket, hiszen sokan vásárolnak is ilyen járműveket a nagyvárosokban, mert gyorsan és kényelmesen lehet velük közlekedni, igaz, veszélyesebben is. 

Ahogy arról a Világgazdaság is nemrég beszámolt: 

a magyarországi rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás szerint a legfeljebb 25 kilométer per órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak.

Mindez pedig azért került előtérbe, mert jelenleg nem határozható meg, és maguk a használói sem tudják pontosan, hogy hol közlekedhetnek rollerrel, és ez számos balesetveszélyes helyzetet teremt, nem beszélve arról, hogy halálos kimenetelű baleset is származott már belőle. Ezenkívül probléma a városokban, hogy a bérbe vehető rollereket szó szerint a legkülönbözőbb helyeken hagyják, főként a gyalogos közlekedést akadályozva. Emiatt történt a most hétvégi, németországi baleset is.