Kiskereskedelem

A prémiumgyümölcslevek felé tolódik a piac

Tavaly már 220 millió liter gyümölcs­levet értékesítettek Magyarországon, a növekedés 2013 óta tart. A feldolgozást és a termékportfóliót is meg­újító Sió a múlt évet 12 százalékos bővüléssel zárta.

Sikeres évet zárt tavaly a magyar gyümölcslépiac, pedig nehéz esztendőket tudhat maga mögött. Jelentősen visszaesett ugyanis a gyümölcslevek forgalma 2008 után, akkor még 246 millió litert értékesített a hazai piac. A csökkenő tendencia 2013-ig tartott, azóta minden év bővülést hoz. Tavaly már 220 millió liter gyümölcslevet adtak el, tehát még mindig kevesebbet, mint a válság előtt.

Bár a kategória eladás mennyisége a teljes piacon nem nőtt, de jó hír, hogy ezzel párhuzamosan érdemben növekedett az eladások értéke. A piac nem ad el több gyümölcslevet, de prémiumirányba mozdult el. Egy liter gyümölcslé kiskereskedelmi ára majdnem 60 százalékkal magasabb, mint tíz évvel ezelőtt, amit nem kizárólag az áremelés eredményezett, hanem az is, hogy a magasabb gyümölcstartalmú italokat választják a vásárlók

– mondta a Világgazdaságnak Kovács Ágnes, a Sió ügyvezetője.

Fotó: Kallus György

Hozzátette, hogy a gyártói termékek piaca tavaly 5,5 százalékot nőtt, a Sió márka 12 százalékos, a vállalat pedig 10 százalékos bővülést ért el. A gyártói termékek teszik ki mennyiségben a piac 65, értékben pedig a 70 százalékát. Ebben a kategóriában 30 százalékos a Sió-Eckes részesedése, a második legnagyobb szereplő a Coca-Cola a Cappyvel, majd a Maspex (Kubu, Topjoy, Olympos), illetve a Rauch (HappyDay, Hey-Ho, Bravo, Yippy) következik a sorban. A Sió-Eckes belső forgalmának 70 százalékát a Sió adja, 5-6 százalékát a Granini és a Suzy, a fennmaradó részt pedig a Hohes C.

A Sió piacvezető a kiskereskedelmi piacon, a Hohes C pedig a százszázalékos dzsúszok szegmensében jár az élen.

A gyümölcsleveknél fontos, hogy milyen céllal vásárol a fogyasztó. Ha intenzív gyümölcsízre vágyik, esetleg éhséget csillapít, vagy a vitaminbevitelét szeretné emelni, akkor általában a százszázalékos dzsúszokat és a prémiumtermékeket választja. Szomjoltásra viszont az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok a legjobbak, így az olcsóbb termékek részesedése is jelentős.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Sió gyümölcslé kereskedelem
Kapcsolódó cikkek