BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új termékek, növekvő árak, változó polcok – Holnaptól átalakul a Nemzeti Dohányboltok rendje

Február 1-jétől trafikkötelessé válnak és zárjeggyel lesznek csak kaphatók a gyógynövényalapú, hevítéses technológiával fogyasztható termékek, de az elhelyezésük szabályai is megváltoznak a Nemzeti Dohányboltokban.

Február 1-jétől új időszámítás köszönt a Nemzeti Dohányboltokra, és bár nem minden változás azonnali, a törvénymódosítás hatásait minden vásárló megérzi majd.

Nemzeti dohánybolt 
Pécs Löffler Péter Hungary GAZ Nemzeti dohánybolt egységes arculata portál felirat DN20130621
Fotó: Löffler Péter

A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának kezdeményezésére döntött úgy tavaly az Országgyűlés, hogy a gyógynövényalapú, hevítéses technológiával fogyasztható termékeket, amelyek Európában csupán néhány piacon terjedtek el – Magyarország is köztük van –, a jövőben kizárólag Nemzeti Dohányboltokban lehet árusítani.

Az Európai Unió is példát vehet a magyar törvényről

Ez azt jelenti, hogy holnaptól ezek a termékek zárjeggyel kerülnek a polcokra, jövedéki adót kell utánuk fizetni, trafikkötelessé válnak (azaz más boltokban, élelmiszerláncokban nem lesznek kaphatók).

Új termékeket már nem is szállítanak ezekbe az egységekbe, ám a jogszabály 150 napos átmeneti időszakot biztosít arra, hogy a készleten lévő, zárjegy nélküli termékeket eladhassák a kereskedők.

A Világgazdaságnak nyilatkozó iparági forrás szerint valószínűleg idővel az Európai Unió adószabályaiban is megjelenik majd az a példás magyar kezdeményes, amely az új törvénycsomagban létrehozta a definiáltan égés nélküli, hevített termékek kategóriáját, ahova értelemszerűen a magasabb egészségügyi kockázatot hordozó égő árucikkek, például a cigaretta vagy a szivarka nem kerülhetnek be. Viszont ide sorolták az előbb említett „heated herbal” termékeket is.

Az egészségvédő figyelmeztetést muszáj látni

Szintén újdonságot jelent a dohányboltokban, hogy változik a termékek elhelyezésének szabályozása – erről a Tobacco Magazin írt. Eszerint a kiskereskedők valamennyi általuk forgalmazott dohánytermékből – a szivarokat, az új dohánytermék-kategóriákat, valamint a füst nélküli termékeket kivéve – típusonként, márkajelzésenként, valamint – ha ilyen van – a márkajelzések minden alfajtája után egyet-egyet a dohányboltban a pultvonal felett, illetve az elkülönített helyen belül a fogyasztók számára jól láthatóan kell kihelyezni.

Ettől eltérően az egységes csomagolásban forgalomba kerülő dohánytermékből elegendő az adott márkajelzés egy alfajtáját kihelyezni. A szivarok kivételével

minden olyan dohánytermék, amelynek csomagolása kombinált egészségvédő figyelmeztetést tartalmaz, csak úgy helyezhető a polcra, hogy a figyelmeztetés a fogyasztó felé látható legyen,

egyéb esetben a terméket a csomagolás előlapjával kell megjeleníteni.

Nem kell félni a felülvizsgálattól

A Financial Times korábban azt írta, az Európai Unió a dohánytermékek adóztatásának alapvető felülvizsgálatára készül. Ezzel kapcsolatban a lapunknak név nélkül nyilatkozó szakértő azt mondta, hogy az uniós rendelkezés adóminimumot határoz meg, a változtatás pedig csupán a tagállamok egyhangú jóváhagyását követően valósulhat meg. 

Az adóirányelvet négyévente egyébként is felülvizsgálják, tehát ez nem feltétlenül von maga után automatikusan változást.

A hivatalos jogalkotási eljárás még el sem kezdődött: a folyamat során először az Európai Bizottság a javaslatot a tagállamok elé terjeszti, ezt a tanácsi munkacsoportokban megtárgyalják, megegyeznek, majd a Gazdasági és Pénzügyi Tanács elé kerül, ahol egyhangú elfogadás esetén lesz a javaslatból irányelv. Ezután még hosszú türelmi időt kapnak a tagállamok, hogy átültessék a nemzeti szabályozásba, azaz nem kell attól tartani, hogy már a „jövő héttől” megduplázódik a dohánytermékek árát terhelő adó.

Összehasonlítás: kiderült, mennyibe kerül egy doboz cigaretta az uniós országokban

Az Európai Unióban Magyarország az olcsóbbak közé tartozik a cigaretta árát tekintve, Írország és Franciaország rettentően drága.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.