Kevés olyan tevékenység van, ami nagyobb kísértést nyújt és több lehetőséget teremt a vesztegetésre és a hivatali visszaélésre, mint a közbeszerzés -- fogalmazott a legnagyobb korrupcióellenes nemzetközi szervezet, a Transparency International egy korábbi jelentésében. Eszerint a kormányzati beszerzések világszerte a korrupt gyakorlatok fő célpontjai. A korrupció által okozott költségnövekedést illetően a szervezet úgy véli, hogy -- bár ezt nehéz megbecsülni -- elérheti a szerződési érték 15-40 százalékát.
A Transparency International úgy látja, hogy a valódi versenyen alapuló kiválasztás, a világos, egyértelmű pályázati kiírás, áttekinthető értékelés az eredmény gyors közzététele és a szerződések teljesítésének szoros ellenőrzése csökkentheti minimálisra a közbeszerzési folyamatban a visszaélések és a korrupció lehetőségét.
A korrupció elleni fellépésre a szervezet "tisztességegyezmény" megkötését javasolja a beszerző és a pályázó cégek között. Az együttműködésen alapuló megegyezés azt jelenti, hogy az adott projekttel kapcsolatban a pályázók megállapodnak, hogy nem folytatnak korrupt gyakorlatot. A szabályok megsértése esetén a pályázók súlyos szankciókra számíthatnak (például a szerződés felbontása, az okozott kár megtérítése, a pályázati biztosíték elvesztése, a pályázók meghatározott ideig történő eltiltása a közbeszerzésektől).
Az Európai Bizottság különböző jelentéseiben, közleményeiben rendre kifogásolja az uniós közbeszerzéseknél a kellő átláthatóság hiányát. Arról ad számot, hogy az ajánlati felhívások mintegy harmada egyáltalán nem vagy nem egyértelműen tartalmazza az értékelési kritériumokat, az ajánlati kiírások, dokumentációk homályosak és pontatlanok, a döntések szubjektívek és a tenderek kb. felénél nem teszik közzé az eljárás eredményéről szóló tájékoztatót. Magasnak tartják a tárgyalásos és gyorsított eljárások arányát, különösen a szolgáltatásoknál.
A hazai közvélemény -- derül ki a KT beszámolójából -- a korrupció fogalmához többnyire a közbeszerzést társítja, noha a közbeszerzés csak az egyik területe a közvagyonnal való gazdálkodásnak. Emellett léteznek olyan területek is e körben, melyeknél szintén jelentős a korrupció lehetősége (pl. támogatások elosztása, koncesszió nyújtása, kincstári és vállalkozási vagyon átengedése). A KT szerint a közvagyon kezelésére vonatkozó szabályok közül a közbeszerzési törvény biztosítja a versenyeztetési eljárás legnagyobb átláthatóságát és a leggyorsabb jogorvoslatot. Ez viszont azt is eredményezi, hogy a közvélemény a közbeszerzések területéről kapja a legtöbb információt.
A legfejlettebb országok tapasztalatai is azt mutatják, hogy a korrupciós jelenséget nem lehet kiirtani. Visszaszorítása, megszüntetése komplex feladat, amely jogi és társadalompolitikai eszközöket is igényel. A KT tapasztalatai szerint a tavaly módosított közbeszerzési törvény fokozta az eljárások átláthatóságát és nyilvánosságát, és ez önmagában korrupcióellenes jellegű. Úgy vélik, hogy az 1999. évi változtatásokkal a törvény több kiskaput becsukott, szigorúbbá tette a közbeszerzési folyamatot, kiszélesítette a jogorvoslatok körét.
A törvénymódosítás alapján hivatalból is kezdeményezhetnek jogorvoslati eljárást az ellenőrzés központi szervei, az Állami Számvevőszék és a Központi Ellenőrzési Hivatal. Hasonló jogkört kapott továbbá a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal, a támogatást nyújtó szervezet, a Magyar Államkincstár a helyi önkormányzatok címzett, illetőleg céltámogatásai felhasználása tekintetében, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, az adatvédelmi biztos és a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa is. Ez lehetőséget biztosít a törvénysértések hatékonyabb felderítésére és szankcionálására.
Korrupció ellen "tisztességegyezmény" Elemzők szerint a hazai közbeszerzési piacon a korrupciós jelenségek elsősorban az építési beruházásokhoz és a szolgáltatásokhoz kötődnek -- olvasható a Közbeszerzések Tanácsának (KT) az elmúlt évi tapasztalatokról az Országgyűlésnek készített beszámolójában. A jelenség különösen önkormányzati közbeszerzéseknél terjedt el. Emellett az önkormányzatok jelentős része nem ír ki tendert az értékhatár fölötti beszerzésekre sem. Munkatársunktól-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.