BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

százalékos költségnövekedés

Elemzők szerint a hazai közbeszerzési piacon a korrupciós jelenségek elsősorban az építési beruházásokhoz és a szolgáltatásokhoz kötődnek -- olvasható a Közbeszerzések Tanácsának (KT) az elmúlt évi tapasztalatokról az Országgyűlésnek készített beszámolójában. A jelenség különösen önkormányzati közbeszerzéseknél terjedt el. Emellett az önkormányzatok jelentős része nem ír ki tendert az értékhatár fölötti beszerzésekre sem.

Kevés olyan tevékenység van, ami nagyobb kísértést nyújt és több lehetőséget teremt a vesztegetésre és a hivatali visszaélésre, mint a közbeszerzés -- fogalmazott a legnagyobb korrupcióellenes nemzetközi szervezet, a Transparency International egy korábbi jelentésében. Eszerint a kormányzati beszerzések világszerte a korrupt gyakorlatok fő célpontjai. A korrupció által okozott költségnövekedést illetően a szervezet úgy véli, hogy -- bár ezt nehéz megbecsülni -- elérheti a szerződési érték 15-40 százalékát.



A Transparency International úgy látja, hogy a valódi versenyen alapuló kiválasztás, a világos, egyértelmű pályázati kiírás, áttekinthető értékelés az eredmény gyors közzététele és a szerződések teljesítésének szoros ellenőrzése csökkentheti minimálisra a közbeszerzési folyamatban a visszaélések és a korrupció lehetőségét.



A korrupció elleni fellépésre a szervezet "tisztességegyezmény" megkötését javasolja a beszerző és a pályázó cégek között. Az együttműködésen alapuló megegyezés azt jelenti, hogy az adott projekttel kapcsolatban a pályázók megállapodnak, hogy nem folytatnak korrupt gyakorlatot. A szabályok megsértése esetén a pályázók súlyos szankciókra számíthatnak (például a szerződés felbontása, az okozott kár megtérítése, a pályázati biztosíték elvesztése, a pályázók meghatározott ideig történő eltiltása a közbeszerzésektől).



Az Európai Bizottság különböző jelentéseiben, közleményeiben rendre kifogásolja az uniós közbeszerzéseknél a kellő átláthatóság hiányát. Arról ad számot, hogy az ajánlati felhívások mintegy harmada egyáltalán nem vagy nem egyértelműen tartalmazza az értékelési kritériumokat, az ajánlati kiírások, dokumentációk homályosak és pontatlanok, a döntések szubjektívek és a tenderek kb. felénél nem teszik közzé az eljárás eredményéről szóló tájékoztatót. Magasnak tartják a tárgyalásos és gyorsított eljárások arányát, különösen a szolgáltatásoknál.



A hazai közvélemény -- derül ki a KT beszámolójából -- a korrupció fogalmához többnyire a közbeszerzést társítja, noha a közbeszerzés csak az egyik területe a közvagyonnal való gazdálkodásnak. Emellett léteznek olyan területek is e körben, melyeknél szintén jelentős a korrupció lehetősége (pl. támogatások elosztása, koncesszió nyújtása, kincstári és vállalkozási vagyon átengedése). A KT szerint a közvagyon kezelésére vonatkozó szabályok közül a közbeszerzési törvény biztosítja a versenyeztetési eljárás legnagyobb átláthatóságát és a leggyorsabb jogorvoslatot. Ez viszont azt is eredményezi, hogy a közvélemény a közbeszerzések területéről kapja a legtöbb információt.



A legfejlettebb országok tapasztalatai is azt mutatják, hogy a korrupciós jelenséget nem lehet kiirtani. Visszaszorítása, megszüntetése komplex feladat, amely jogi és társadalompolitikai eszközöket is igényel. A KT tapasztalatai szerint a tavaly módosított közbeszerzési törvény fokozta az eljárások átláthatóságát és nyilvánosságát, és ez önmagában korrupcióellenes jellegű. Úgy vélik, hogy az 1999. évi változtatásokkal a törvény több kiskaput becsukott, szigorúbbá tette a közbeszerzési folyamatot, kiszélesítette a jogorvoslatok körét.



A törvénymódosítás alapján hivatalból is kezdeményezhetnek jogorvoslati eljárást az ellenőrzés központi szervei, az Állami Számvevőszék és a Központi Ellenőrzési Hivatal. Hasonló jogkört kapott továbbá a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal, a támogatást nyújtó szervezet, a Magyar Államkincstár a helyi önkormányzatok címzett, illetőleg céltámogatásai felhasználása tekintetében, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, az adatvédelmi biztos és a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa is. Ez lehetőséget biztosít a törvénysértések hatékonyabb felderítésére és szankcionálására.


Korrupció ellen "tisztességegyezmény" Elemzők szerint a hazai közbeszerzési piacon a korrupciós jelenségek elsősorban az építési beruházásokhoz és a szolgáltatásokhoz kötődnek -- olvasható a Közbeszerzések Tanácsának (KT) az elmúlt évi tapasztalatokról az Országgyűlésnek készített beszámolójában. A jelenség különösen önkormányzati közbeszerzéseknél terjedt el. Emellett az önkormányzatok jelentős része nem ír ki tendert az értékhatár fölötti beszerzésekre sem. Munkatársunktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.