Holnap szavaz az Országgyűlés a reklámtörvényhez benyújtott módosító indítványról. Jelenlegi formájában -. a részmódosítások feletti döntések után -. már nincs mozgástere a parlamentnek, vagy az egészet elfogadja, vagy a teljes szöveget elveti. A jogszabályba iktatott verdikt hasznosságáról továbbra is megoszlanak a vélemények, emellett azonban komoly jogi aggályok is felszínre kerültek.
Az évente 2-3 milliárd forint értékű dohánytermékreklám szerződéseit éppen ezekben a hetekben kötik meg a gyártók megbízásából az ügynökségek, amelyek aztán a következő évben szerződnek a médiumokkal. A várható törvénymódosítás értelmében azonban a nyomtatott sajtóban csak az év közepéig lesz mód hirdetések elhelyezésére, azután pedig hat hónapig már csupán a közterületeken reklámozhatók e termékek. Ezzel jelentős bevételtől esnek el a felek, ráadásul részben már aláírt szerződésekbe "tenyerel bele" a törvényhozás.
Elvileg nem tiltott az állam beleszólása a szerződésekbe . válaszolta kérdésünkre Takács Albert ismert alkotmányjogász. Szerinte a gazdaság nem lehet mentes az állam közbeavatkozásától, ezen az alapon tehát nincs indok jogorvoslatra. Az azonban elvárható a jogalkotótól, hogy kellő felkészülési időt adjon az érintetteknek, ez hónapoktól évekig terjedhet -. folytatja a jogtudós --, ha tehát ezt elmulasztja az állam, ezzel szemben megalapozott lehet az alkotmányos kifogás. A jogbiztonság óvása ugyanis az állam felelőssége -. magyarázza Takács Albert.
Vita folyik arról is, hogy a dohánytermékek reklámja és a dohányzás között van-e összefüggés. Az alkotmányjogász szerint elviekben ezt is vizsgálhatja az Alkotmánybíróság, mert a tiltás kapcsán felvetődhet az oksági összefüggés bizonyításának igénye. Ez azonban nem feltétlenül köti az alkotmánybírákat. A törvénymódosítás okozta kárral szembeni jogorvoslat viszont kevés reménnyel kecsegtet -. véli Takács Albert --, mert az állam mint olyan nem létezik, efféle ügyekben a pénzügyminiszter fogható perbe. Mindezeken túl az alkotmányjogász megjegyzi, hogy a dohánygyárak tudhatták: termékeik hírverésében Magyarország reklámparadicsomnak számít ugyan, ám az elmúlt évek nemzetközi gyakorlatából következően ez az állapot nem marad örökké. Azt viszont elismeri, hogy a parttalan szabadság és a teljes tiltás közti ésszerű kompromisszum a jelen magyar viszonyai közt elvárható az államtól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.