A mintegy ezer intézmény igényei alapján tavaly augusztusban negyedik alkalommal írtak ki központosított közbeszerzést fénymásolókra. A beszerző szervek 2000. januári összevonása miatt ezt már a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága (MKGI) hirdette meg. Az ajánlati felhívás a teljes másoló- és sokszorosítóberendezés tárgykörre vonatkozott, úgymint "analóg másoló- és sokszorosítóberendezések, digitális másoló- és sokszorosítóberendezések, mérnöki rajzmásoló berendezések".
Az MKGI a felhívást három héttel később módosította, és a beszerzés az analóg másoló- és sokszorosítóberendezésekre szűkült a másik két terület elhagyásával. A határidő lejárta előtt jogorvoslati eljárás indult, az elmarasztaló határozatot követően az MKGI új ajánlati felhívás közzététele mellett döntött.
Ennek előzményeként 2000. december 19-én az MKGI kötetlen beszélgetésre hívta a fénymásoló szakmában érintett cégek és érdek-képviseleti szervezetek reprezentáns képviselőit -- értesültünk szakmai körökből. Szerintük ezen a fórumon a résztvevők több pontban is ellentétes véleményen voltak. Kiderült, hogy ezúttal az ajánlatkérő az analóg másolókat a korábbi három tender gyakorlatától eltérően hét kategóriára tervezi bontani (ahogy az állami normatíva definiálja az analóg másolókat), és mindegyiket külön részteljesítésként kívánja kezelni akár hét külön nyertessel.
Ennek a módszernek az lehet a következménye -- vélik szakmai körökben --, hogy egy adott intézmény akár hét különböző típusú fénymásoló beszerzésére kényszerülhet ahelyett, hogy az általa megszokott és kiválasztott egységes struktúrájú gépparkot üzemeltethetne. Ennek következményeként akár hét különböző szervizzel kell a berendezéseket üzemeltetnie és a hét márka különböző kellékeit, valamint kiegészítőit beszereznie. Attól is tartanak, hogy a tervezett eljárás következtében elveszítheti a vásárló a nagyfogyasztói kedvezményt, hiszen a típusra vonatkozó megrendelései a hetedrészére is csökkenhetnek.
Szakmai körökben azt is kifogásolják, hogy egy-egy kategórián belül a kínálható, ajánlatban feltüntethető készülékek számát jelentősen (többnyire kettő-háromra) tervezi korlátozni az MKGI. Emlékeztetnek arra, hogy korábban a minél szélesebb választék volt kívánatos, és ez az értékelési szempontok között is fontos súllyal esett latba. Az előző tendereknél a kiíró az értékelési rendszert úgy állította össze, hogy a széles termékválaszték jelentős többletpontokat jelenthetett. Ezzel ösztönözte a tenderen induló résztvevőket, hogy akár spontán konzorciumba tömörüléssel a legszélesebb vevői igényeket is ki tudja elégíteni -- fogalmaznak a tervezett újabb tender kapcsán aggódók. Úgy vélik, a szemben álló konzorciumokban a versenyhelyzetet erősítette, hogy azonos márkák több konzorciumban is szerepeltek. Ugyanakkor -- teszik hozzá -- ezzel a módszerrel a spontán konzorciumok között éles verseny bontakozott ki, ezzel ösztönözve a résztvevőket az alacsony ár, a rövid rendelkezésre állási idő, a meghosszabbított garancia és az alacsony üzemeltetési költségek megállapítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.