BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az árkedvezmény elvesztésétől is tartanak

Az egységes gépparkot és a nagyfogyasztói kedvezményt veszélyeztetheti a fénymásoló témakörben rövidesen kiírandó központosított közbeszerzési eljárás -- vélik szakmai körökben. Problematikusnak tartják a kategóriánkénti kínálatnak a korábbi tenderek gyakorlatától szintén eltérően tervezett korlátozását is. Mindezt a kiírónak már jelezték.

A mintegy ezer intézmény igényei alapján tavaly augusztusban negyedik alkalommal írtak ki központosított közbeszerzést fénymásolókra. A beszerző szervek 2000. januári összevonása miatt ezt már a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága (MKGI) hirdette meg. Az ajánlati felhívás a teljes másoló- és sokszorosítóberendezés tárgykörre vonatkozott, úgymint "analóg másoló- és sokszorosítóberendezések, digitális másoló- és sokszorosítóberendezések, mérnöki rajzmásoló berendezések".
Az MKGI a felhívást három héttel később módosította, és a beszerzés az analóg másoló- és sokszorosítóberendezésekre szűkült a másik két terület elhagyásával. A határidő lejárta előtt jogorvoslati eljárás indult, az elmarasztaló határozatot követően az MKGI új ajánlati felhívás közzététele mellett döntött.
Ennek előzményeként 2000. december 19-én az MKGI kötetlen beszélgetésre hívta a fénymásoló szakmában érintett cégek és érdek-képviseleti szervezetek reprezentáns képviselőit -- értesültünk szakmai körökből. Szerintük ezen a fórumon a résztvevők több pontban is ellentétes véleményen voltak. Kiderült, hogy ezúttal az ajánlatkérő az analóg másolókat a korábbi három tender gyakorlatától eltérően hét kategóriára tervezi bontani (ahogy az állami normatíva definiálja az analóg másolókat), és mindegyiket külön részteljesítésként kívánja kezelni akár hét külön nyertessel.
Ennek a módszernek az lehet a következménye -- vélik szakmai körökben --, hogy egy adott intézmény akár hét különböző típusú fénymásoló beszerzésére kényszerülhet ahelyett, hogy az általa megszokott és kiválasztott egységes struktúrájú gépparkot üzemeltethetne. Ennek következményeként akár hét különböző szervizzel kell a berendezéseket üzemeltetnie és a hét márka különböző kellékeit, valamint kiegészítőit beszereznie. Attól is tartanak, hogy a tervezett eljárás következtében elveszítheti a vásárló a nagyfogyasztói kedvezményt, hiszen a típusra vonatkozó megrendelései a hetedrészére is csökkenhetnek.
Szakmai körökben azt is kifogásolják, hogy egy-egy kategórián belül a kínálható, ajánlatban feltüntethető készülékek számát jelentősen (többnyire kettő-háromra) tervezi korlátozni az MKGI. Emlékeztetnek arra, hogy korábban a minél szélesebb választék volt kívánatos, és ez az értékelési szempontok között is fontos súllyal esett latba. Az előző tendereknél a kiíró az értékelési rendszert úgy állította össze, hogy a széles termékválaszték jelentős többletpontokat jelenthetett. Ezzel ösztönözte a tenderen induló résztvevőket, hogy akár spontán konzorciumba tömörüléssel a legszélesebb vevői igényeket is ki tudja elégíteni -- fogalmaznak a tervezett újabb tender kapcsán aggódók. Úgy vélik, a szemben álló konzorciumokban a versenyhelyzetet erősítette, hogy azonos márkák több konzorciumban is szerepeltek. Ugyanakkor -- teszik hozzá -- ezzel a módszerrel a spontán konzorciumok között éles verseny bontakozott ki, ezzel ösztönözve a résztvevőket az alacsony ár, a rövid rendelkezésre állási idő, a meghosszabbított garancia és az alacsony üzemeltetési költségek megállapítására.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.