A távoktatás világszerte egyre hangsúlyosabban van jelen a különböző oktatási rendszerekben, aminek az az oka, hogy a hagyományos (osztálytermi, iskolaközpontú) oktatási programok mellett egyre tömegesebb az igény az ismeretek megújítására, s a folyamatos továbbképzésre, amelyet a legelőnyösebben távoktatási formában lehet kielégíteni -- közölte lapunk kérdésére Czinege Imre, az Apertus Közalapítvány kuratóriumi elnöke. A fejlődésre jellemző, hogy az Egyesült Államokban az elmúlt két évben négyszeresére nőtt a távoktatásban részt vevők száma, s jól működő, professzionális távoktatási rendszerek találhatók az Európai Unió (EU) tagállamaiban is, valamint egyre több az olyan létesítmény, amely hagyományos és távoktatási képzést egyaránt folytat, vagy távképzési rendszerét a határokon túl is kiterjeszti.
Az igények Magyarországon is növekednek, amit jelez, hogy az elsőéves beiskolázások száma 2000-ben 60 százalékkal haladta meg az 1998. évit, s -- az Apertus Közalapítvány kuratóriumi elnöke szerint -- ez a folymat a jövőben tovább erősödhet.
A megnövekedett igények kielégítésére a kormány 2000 decemberében létrehozta az Apertus Közalapítványt, amelynek feladata a távoktatás és a nyitott képzési programok fejlesztésének elősegítése, s az ezt szolgáló pályázati rendszer kialakítása és működtetése. A távoktatással korábban a Nemzeti Távoktatási Tanács (NTT) foglalkozott, amely az elmúlt években közreműködött a felsőoktatási bázison folyó központi hálózatok kialakításában, valamint kidolgozta a távoktatás minőségbiztosításának alapelveit. A testület a szakma összes képviselőjét tömöríti, így összeférhetetlenségi problémák miatt nem vehet részt a különböző pályázatok elbírálásában, ezért a továbbiakban a tavaly létrehozott közalapítvány szakmai testületként működik.
Az Apertus Közalapítvány 2000 decemberében 1 milliárd forintos támogatásban részesült, amelynek felhasználására a szervezet kuratóriuma az első negyedév folyamán írja ki pályázatait, amelyek célja az új távoktatási képzési programok fejlesztése, az internetalapú képzések kínálatának bővítése, a gazdálkodószervezetek képzéseinek korszerűsítése, valamint az EU-integrációt elősegítő oktatási programok támogatása lesz. Az egyeztetések a 2001-re szóló további támogatásokról is megkezdődtek, s a közalapítvány -- a kuratóriumi elnök szerint -- várhatóan az idén is hasonló nagyságrendű összegben részesülhet, amelynek felhasználására a közalapítvány az év második felében írja ki az újabb pályázatokat.
A távoktatási rendszer kiépítése általában költségesebb a hagyományos, kisebb előkészületet igénylő képzésnél: például egy hagyományos kurzus akár 200 fő esetén is rentábilis lehet, míg a távoktatási programokat legtöbbször 2-3 ezer hallgató melletti megtérülésre tervezik, azonban -- Czinege Imre szerint -- a munka mellett végezhető tevékenységből származó pótlólagos gazdasági haszon előnyössé teszi ezt a képzési formát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.