. január 1-jétől használt F-16-osok repülnek a magyar légtérben a nemzetbiztonsági kabinet tegnapi döntése értelmében -- tudtuk meg. Arról a konstrukcióról van szó, amelyet tavaly nyár végén hozott magával egy amerikai delegáció 12 vagy 24 darab használt F-16-os vételére vagy bérletére. Akkor ezt félretette a kormány, mert úgy tűnt, hogy a MiG-29-esekre nyolc-tíz évig számít első helyen a légtér védelmében. Időközben azonban változott a koncepció: a MiG-ek helyett mielőbb a NATO-ban széles körben használt harci gépre van szüksége a légierőnek.
A vadászok bérletéért nem kér pénzt az amerikai kormány -- tájékoztatta lapunkat egy illetékes --, de minket terhel a 20-22 éves, tartalékba helyezett gépek darabonként hatmillió dollár körüli összeget felemésztő "kikonzerválása" és az időközbeni avulást ellensúlyozó korszerűsítés.
A MiG-eken a lehető legszükségesebb átalakítást végzik el, a NATO-ban használatos norma szerinti rádiókommunikációs berendezéseket és esetleg az idegen-barát felismerő rendszert építik be, az orosz gyártótól pedig az amúgy is nélkülözhetetlen élettartam-hosszabbítást rendelik meg. A 1,5 milliárd forint költség azonban a teljes, 27 darabos flotta átalakítását fedezi.
A DASA-val a 14 darab MiG-29-es elektronikai korszerűsítésére vonatkozó -- 77 millió euró értékű -- szándéknyilatkozatot tavaly nyáron írta alá Szabó János honvédelmi miniszter. Amerikai nemtetszés nyomán az ősszel a kormány elhatározta: a Lockheed-Martin F-16-osára vonatkozó amerikai ajánlat mellé más típusokra is kér használtgép-konstrukciós számítást. Emellett pedig kifejezte óhaját, hogy a DASA-tól szűkített, kisebb volumenű programot kér, körülbelül ötmilliárd forintért, vagy a mintegy 20 milliárdos eredeti összegért 21 gép felújítását rendelné meg. Az év elején pedig a DASA mellé bejelentkezett az Israel Aircraft Industries a MiG-átalakításra.
Most mindkettőt elvetette a kormány. Egy informátorunk szerint azért, mert a DASA az őszi egyeztetések után januárban visszatért a 14 darabról és az eredeti összeget közelítő árat tartalmazó ajánlathoz. A DASA képviselője ezzel szemben úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: a szándéknyilatkozat aláírása óta őket senki sem kereste meg, a fejleményekről mindig a sajtóból értesültek.
A használt nyugati gépre vonatkozó koncepció annyiban változott, hogy nem vásárlásról, hanem bérletről lenne szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.