BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

től F--16-osok

Négy év múlva 24 darab használt, bérelt F-16-osa lesz a magyar légierőnek -- értesült a Világgazdaság a nemzetbiztonsági kabinet tegnapi döntéséről. Nem bízzák meg a DaimlerChrysler Aerospace-t (DASA) a MiG-29-esek korszerűsítésével, hanem a csak minimálisan szükséges munkát hajtatják végre hazai, illetve orosz gyári kivitelezésben 1,5 milliárdért. Az F-16-osok bérleti díja nulla, ám felújításuk darabonként hatmillió dollár.

. január 1-jétől használt F-16-osok repülnek a magyar légtérben a nemzetbiztonsági kabinet tegnapi döntése értelmében -- tudtuk meg. Arról a konstrukcióról van szó, amelyet tavaly nyár végén hozott magával egy amerikai delegáció 12 vagy 24 darab használt F-16-os vételére vagy bérletére. Akkor ezt félretette a kormány, mert úgy tűnt, hogy a MiG-29-esekre nyolc-tíz évig számít első helyen a légtér védelmében. Időközben azonban változott a koncepció: a MiG-ek helyett mielőbb a NATO-ban széles körben használt harci gépre van szüksége a légierőnek.
A vadászok bérletéért nem kér pénzt az amerikai kormány -- tájékoztatta lapunkat egy illetékes --, de minket terhel a 20-22 éves, tartalékba helyezett gépek darabonként hatmillió dollár körüli összeget felemésztő "kikonzerválása" és az időközbeni avulást ellensúlyozó korszerűsítés.
A MiG-eken a lehető legszükségesebb átalakítást végzik el, a NATO-ban használatos norma szerinti rádiókommunikációs berendezéseket és esetleg az idegen-barát felismerő rendszert építik be, az orosz gyártótól pedig az amúgy is nélkülözhetetlen élettartam-hosszabbítást rendelik meg. A 1,5 milliárd forint költség azonban a teljes, 27 darabos flotta átalakítását fedezi.
A DASA-val a 14 darab MiG-29-es elektronikai korszerűsítésére vonatkozó -- 77 millió euró értékű -- szándéknyilatkozatot tavaly nyáron írta alá Szabó János honvédelmi miniszter. Amerikai nemtetszés nyomán az ősszel a kormány elhatározta: a Lockheed-Martin F-16-osára vonatkozó amerikai ajánlat mellé más típusokra is kér használtgép-konstrukciós számítást. Emellett pedig kifejezte óhaját, hogy a DASA-tól szűkített, kisebb volumenű programot kér, körülbelül ötmilliárd forintért, vagy a mintegy 20 milliárdos eredeti összegért 21 gép felújítását rendelné meg. Az év elején pedig a DASA mellé bejelentkezett az Israel Aircraft Industries a MiG-átalakításra.
Most mindkettőt elvetette a kormány. Egy informátorunk szerint azért, mert a DASA az őszi egyeztetések után januárban visszatért a 14 darabról és az eredeti összeget közelítő árat tartalmazó ajánlathoz. A DASA képviselője ezzel szemben úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: a szándéknyilatkozat aláírása óta őket senki sem kereste meg, a fejleményekről mindig a sajtóból értesültek.
A használt nyugati gépre vonatkozó koncepció annyiban változott, hogy nem vásárlásról, hanem bérletről lenne szó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.