Valószínűleg ez év második felében kerül a kormány elé a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága (OKF) által kidolgozott, 5-8 éves időszakot átfogó nemzeti katasztrófavédelmi stratégia. A tanulmányban egyebek közt ez áll: a nagyberuházások megrendelőit érdekeltté kell tenni abban, hogy kettős rendeltetésű -- adott esetben óvóhelyként is funkcionáló -- építményeket hozzanak létre. A kiemelt közhasznú beruházások után jelenleg is 50 százalékos adókedvezményt lehet igénybe venni. Ezt szeretnénk kiterjeszteni nemcsak az óvóhelyek, hanem a gátrendszerek, vízelvezető árkok beruházóira is -- felelte a Világgazdaság kérdésére Tatár Attila, az OKF megelőzési-hatósági főigazgató-helyettese. Jelenleg igen kevés életvédelmi létesítmény van ugyanis -- a veszélyeztetett lakosság alig 9 százalékának az elhelyezése biztosított mindössze.
A bevezetés első évében tízmilliárd, azt követően évi ötmilliárd forint költségvonzattal járna mai áron számolva a stratégia gyakorlati megvalósítása -- tájékoztatta lapunkat Endrődi István, az OKF gazdasági főigazgató-helyettese.
Közel 1300, ár- és belvíz miatt, illetve közlekedési, nukleáris szempontból veszélyeztetett településen találja szükségesnek a tanulmány a polgármesterek, jegyzők katasztrófavédelmi felkészítését. Erre azért van szükség, mert vészhelyzet esetén a helyi polgármester a védelmi bizottság elnökeként döntéseket hoz -- magyarázta Tatár Attila. Paks, Szolnok, Budapest mellett a Veszprém megyei települések is érintettek, utóbbiak azért, mert a térségben viszonylag nagy számú, veszélyes anyaggal foglalkozó vállalat működik.
Kockázatot jelentenek a veszélyes hulladékok is, Magyarországon évente 4,2 millió tonna keletkezik belőlük -- olvasható az elemzésben. Ezek kezelése, feldolgozása sok esetben nincs megoldva, jelenleg ugyanis üzemi depóniákban tárolják őket. Indokolt lenne az is, hogy a kórházakban, egészségügyi intézményekben évente keletkező 12-14 ezer tonna veszélyes hulladékot a településitől elkülönítetten kezeljék.
Elavultak a riasztásra, tájékoztatásra rendszeresített berendezések; a megelőzéshez szükséges informatikai és kommunikációs háttér fejlesztése elmarad a nemzetközi követelményektől. A riasztóberendezések (motorszirénák) nagy többségét például az 1930-as és az 1960-as években telepítették.
A veszélyes anyagok szállítása -- a veszélyforrás mobilitása miatt -- a fuvarozókat, a hatóságokat és a mentőerőket is nehéz feladat elé állítja. Az ilyen jellegű balesetek közel 80 százaléka közúton következett be 1991 és 2000 között (VG, 2001. ápr. 19.).
Prioritásként kell kezelni a veszélyes üzemek számának gyors emelkedését -- ez ugyanis a kockázatok növekedését vonja maga után. Nagy figyelmet kell fordítani még a természeti katasztrófák, azon belül a vízkárok kezelésére is.
Kárt okozó földrengésre Magyarországon 15-20 évente lehet számítani, azonban ma még a földrengéseket nem lehet pontosan előre jelezni.
Katasztrofális méretű migrációval sem kell számolni, ám fel kell készülni arra, hogy a társadalom perifériájára szorulók, a hajléktalanok a nagyvárosokba áramlanak -- olvasható a tanulmányban.
Nem zárható ki a terrorcselekmények növekedése sem. Fokozottan veszélyeztetettek lehetnek ebből a szempontból a fontos tömegközlekedést, teherforgalmat lebonyolító közutak, vasutak, veszélyes vegyi anyagot tároló és gyártó objektumok. A terroristák célpontjai lehetnek ezenkívül informatikai rendszerek, az ivóvízhálózat, alapvető lakossági élelmiszert gyártó és tároló raktárak is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.