Lényegében történelemhamisítással vádolja Kolty Gábor filmrendezőt Ungváry Krisztián történész a Népszabadságban megjelentetett egész oldalas cikkében. A fiatal történész szerint, akinek Budapest ostromáról szóló könyve 1998-ban három kiadást megélt, bőven lehetett volna olyan momentumokat citáni, amelyek Horthy Miklós kormányzót pozitív színben tünteti fel, ám Koltaynak ez a legkevésbé sem sikerült.
Már a filmben nyilatkozó szakértők névsora is világossá teszi Ungváry számára, hogy a rendezőt "a legcsekélyebb mértékben sem érdekli Horthy személye és korszaka. Ha érdekelte volna, akkor többségében olyan szakembereket kért volna fel, akik saját kutatásokat is folytattak a témában. Így maradtak azok, akiknek minden jel szerint jobboldaliságuk miatt szereplési lehetőséget kellett adni, és azok, akikkel valamilyen módon legitimálni kellett a produkciót."
A legtöbb hamisítást a történész szerint Nemeskürty István követi el a filmben: (Nemeskürtytől) "itt Horthy bölcsességéről és államférfiúi nagyságáról hallhatunk, miközben ma is aktuálisnak tartja Requiem egy hadseregért című, nemrégiben újra kiadott művét, miszerint a Horthy-rendszer szándékosan halálra ítélte s pusztulni küldte ki a Donhoz a 2. magyar hadsereget."
A filmben megszólaló történészek ugyan többé-kevésbé elfogadható állításokat tesznek, "ám ezeket az állításokat a kor szemtanúitól vagy magától Horthytól származó idézetek "bontják ki", s ezekre is rásugárzik a történészi hitelesítés - írja Ungváry, aki példákat sorol az efféle hamisításra.
"A legtöbb hamisítás a zsidókérdéshez és a szélsőjobboldalisághoz kapcsolódik" - folytatja a történész. "A film jelentős része ezzel foglalkozik, de az időt leginkább szerecsenmosdatásra használják. Nemeskürty vállalja a főhamisító szerepét, amikor azt állítja, hogy Magyarországon 1938-ig ''a fasizmust senki sem vette komolyan, azt sem tudták, mi az''. A valóság ezzel szemben az, hogy a nevében is fasiszta párt már 1920-ban megalakult, és 1938-ig legalább 23 olyan párt alakult, amelynek nevében a ''fasiszta'' vagy a ''nemzetiszocialista'' jelző szerepelt, nem beszélve az egyéb szélsőjobb mozgalmakról. A magyar politikai rendőrségnek 1920 és 1944 között egyébként is a szélsőjobboldali mozgalmak elleni munka adta a legtöbb feladatot.
Ezzel a film magát Horthyt is meghamisítja, hiszen ő kifejezetten büszke volt arra, hogy a fajvédelmet mint ideológiát már 1920-ban bevezette, és ezzel ''messze megelőzte korát''. Arról szó sem esik, hogy Horthy az összes zsidótörvényt aláírta, és ezzel szörnyű politikai felelősséget vett magára" - fejtegeti Ungváry.
"Hasonlóan hamis a holokauszttal kapcsolatos információ is. Annak érdekében, hogy állításait hitelesítse, Koltay egy történésztől idéz néhány mondatot, majd rögtön ezután egy 1942-ben Magyarországra menekült pozsonyi zsidó túlélő dicséri a Horthy-rendszer zsidómentő politikáját: ''Hirtelen ember lettem'', ''nem éreztük azt, hogy zsidók vagyunk'' - mondja, és mivel ez az egyetlen információ, a nézőnek azt kell gondolnia, hogy ez az érzés általánosítható, miközben, mondjuk, Bibó István írásai enyhén szólva más képet festenek a helyzetről" - ír egy következő hamisításról a történész.
Pedig 1938 után Horthy nem radikalizálta, hanem enyhítette a politikában eluralkodó antiszemitizmust, ezzel kapcsolatos érdemei elvitathatatlanok - érvel Ungváry, ám ezt a tényt Koltay és Nemeskürty arra használja fel, hogy a magyar antiszemitizmust is fehérre mossa. "Amit a filmben ennek kapcsán elkövetnek, az majdnem felér egy holokauszttagadással: egy szó sem esik ugyanis arról, hogy a deportálásokban 200000 magyar állami alkalmazott vett részt, a zsidótörvények a filmben nyilatkozók szerint csak "idegen doktrínák", holott azok nagyon is magyar eredetűek, hiszen jelentős részüket már 1933 előtt kidolgozták. A zsidótörvények mind jellegükben, mind tartalmukban sajátos magyar terméknek tekinthetőek, és létrejöttükben sem német minta, sem német nyomás nem játszott értékelhető szerepet. A hamisításokra az az idézet teszi fel a koronát, amely szerint a német megszállás után "olyan erős volt a nem zsidók szolidaritása a zsidók iránt, hogy gyakran lehetett látni keresztény lányokat zsidó fiúkba karolva"(!)."
"Koltay módszeréből teljességgel hiányzik a kritikai megközelítés" - vet a rendező szemére egy újabb hiányosságot a történész. "Csinálhatott volna olyan filmet, amelyben Horthyt mint magánembert mutatja be. Ez izgalmas feladat lett volna, hiszen Horthy magánéletéről, tetoválásairól, barátnőiről és egyéb emberi tulajdonságairól létezik archív filmanyag, és még a legutóbbi időkben is voltak fellelhető szemtanúk, s a kormányzót erről az oldaláról még nem mutatta be senki."
Végső következtetésében Ungváry a filmet Moldova György történelemhamisítások gyűjteményéből álló Kádár-életrajzával rokonítja. Horthy unokájának lehetett volna mit számon kérni a történelmi emlékezeten, ám ehelyett "a múlt rendszerben április negyedikei ünnepélyeket rendező Koltayval, a kádárista funkcionárius Nemeskürtyvel és a ''Kocsis Lajos'' fedőnevű Raffay Ernővel" készült film képtelen kritikus hangot megütni, így Horthyról végletesen torz képet alakul ki a nézőben. Pedig "a kor viszonyait tekintve értékelni kell, hogy antiszemiták előtt is fejtegette, hogy a zsidóság sok hasznot hozott Magyarországnak, s szégyellnie kell magát a munkaszolgálatosok nagy veszteségei miatt." Vagyis "Horthy ezen a téren jóval pozitívabb szerepet játszott, mint a magyar politikai garnitúra jelentős része, elég ha csak a notórius antiszemita Teleki Pált említjük. Koltay azonban inkább elhallgatja ezeket a konfliktusokat, és ezzel Horthy pozitív vonásait is. Horthy jobb fénybe állításának ugyanis a jobboldali politikai elit többségének elmarasztalása lenne az ára, és ezt már nem akarja megfizetni" - írja Ungváry Krisztián. (Népszabadság)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.