Hosszan elhúzódó üzleti hatás
Tegnap óta játsszák a hazai mozik a 60. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatott Halálbiztos című filmet, Quentin Tarantino legújabb produkcióját a Budapest Film forgalmazza. Ez a cég juttatja el majd a magyar mozikba a héten véget ért rangos mustra nyitófilmjét is: a My Blueberry Nights című Wong Kar-Wai-alkotás hazai bemutatója 2008 januárjában lesz. Október 6-tól vetítik a magyarországi filmszínházakban Michael Moore Sicko című alkotását, emellett négy filmet tűz műsorára jövőre a Budapest Film – tájékoztatta a Világgazdaságot Molnár Krisztina, a társaság munkatársa.
Tarr Béla új produkciója, A londoni férfi a versenyprogramban szerepelt, s bár a Fortissimo által forgalmazott alkotás nem nyert díjat, a világpremiert nagy érdeklődés övezte. Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatója elmondta: a nemzetközi ügynökség már a premier előtt eladta a forgalmazási jogokat egyebek mellett a Benelux államokba, Nagy-Britanniába, valamint Görögországba. Mivel a film koprodukcióban készült, több országban is várható a bemutatója, a produkciót az Eurimages (az Európa Tanács koprodukciós filmes alapja), az Arte France Cinema, a Francia Nemzeti Filmközpont, a ZDF és a Canal+, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítvány és az OKM támogatta.
Sikerként könyvelte el a cannes-i filmvásáron való szereplést a 2004-ben alakult HungariCom, amely az idén először várta önálló standdal a külföldi érdeklődőket. Kálomista Zsuzsanna, a forgalmazó cég ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a tavalyi mustra kísérőprogramjában, a piaci alapon működő Marché du Film keretében már részt vettek a Csak szex és más semmi című produkcióval, amelyet ennek köszönhetően vetítenek ez év őszétől Japánban. A 2006-os hatékony szereplés után döntötték el, hogy most már standot bérelnek. A vásáron való szereplés mintegy 25 millió forintba került, ezt az összeget az ORTT és a vetítéseken részt vevő filmek producerei finanszírozták. Hoszszú távú befektetés a nemzetközi filmpiacokon való részvétel. A cannes-i hatás legalább egy évig tart, addig ugyanis folyamatosan várható konkrét üzletkötés az ott kötött ismeretségeknek, ottani beszélgetéseknek, tárgyalásoknak köszönhetően.
A Marché du Film programjában a HungariCom jóvoltából nyolc magyar alkotásból válogathattak az úgynevezett marketvetítések résztvevői: nemzetközi filmforgalmazók képviselői, fesztiválválogatók és újságírók. Cannes-ban debütált Novák Erik első önálló rendezése, a 228 millió forint költségvetésű Zuhanórepülés, és szintén a fesztiválok fesztiválján láthatta a közönség az utómunka fázisában lévő 3D-s animáció, az Egon és Dönci néhány percét. Az első ilyen technikával készülő magyar animációs film iránt máris sokan érdeklődnek a kelet-európai országokból, valamint Brazíliából. A magyarországi mozikban várhatóan novemberben mutatják be.


