Reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől a Magyar Távirati Iroda (MTI) Zrt. egy, a "barcikai ősanya" megtalálásának álhírén, a közvélemény szándékos félrevezetésén alapuló reklámkampány miatt.
Az egyik bulvárlap 2007. szeptember 24-i számában adta hírül, hogy szenzációs fordulatot vett egy kazincbarcikai régészeti kutatás. A cikk Arday Zsolt régész állításaként azt írta: találtak egy női csontvázat és több korabeli tárgyat. A lap közölte: minden jel arra mutat, hogy Álmos vezér legenda szerinti nővérének, a "barcikai ősanyának" a sírját találták meg.
Az MTI megyei tudósítója a cikk megjelenésének napján megkereste Arday Zsoltot, akiről kiderült, hogy nem régész, hanem történész. Elérhetőségét a kazincbarcikai önkormányzatnál adták meg, megerősítve, hogy tudnak a kutatásról és annak várhatóan szenzációt keltő eredményéről. Az újságíró az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság és a miskolci Herman Ottó Múzeum szakembere lerántotta a leplet a szélhámosságról, a kiegészített MTI-hír 66 perccel követte az eredetit.
Az egyik legolvasottabb hírportál két nappal később, "Koltai Róbert találta meg a magyarok ősanyját" című cikkében írt először arról, hogy álhír menedzselése történt egy új magyar film bevezető kampányának részeként.
Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze "a szenzációs kazincbarcikai lelettel és a Boszorkány-szögben folytatott ásatással kapcsolatban", s a kételyek eloszlatását ígérték. A sajtótájékoztatón azonban már nem ők voltak a főszereplők, hanem a produkció vezetői, akik immár nyíltan, magukat "leleplezve" az új magyar film reklámozására használták fel a rendezvényt.
Az önleleplezés részeként a hírt először ismertető bulvárlap is közölte: együttműködött a szervező Prospero Reklámügynökséggel és a film producerével, Koltai Róbert fiával. "A történet jól elő volt készítve, a szervezők történészekkel egyeztettek, "leleteket" szereztek be, egy valóban élő legendára ültették mondandójukat.
A forgatókönyv pontosan ki volt dolgozva, titkos megbeszélésen egyeztettünk, és a szerkesztőségben is mindössze hárman tudtuk, miről van szó" - írta a bulvárlap.
Az MTI beadványában más cikkelyek mellett arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, annak egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, s a gazdasági reklámból egyértelműen ki kell tűnnie gazdasági jellegének. A reklám továbbá sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja, vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. A hírügynökség utal arra a rendelkezésre is: ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg, amely híreket, szerkesztőségi anyagokat vagy műsort tartalmaz (televíziós-, rádiós hírműsor, nyomtatott sajtó, internetes tartalomszolgáltató), akkor azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetés jellege egyértelműen kitűnjön.
Mindemellett törvény rögzíti a burkolt reklám, valamint a megtévesztő reklám tilalmát. A kifogásolt reklámakció óta a szóban forgó magyar filmet bemutatták, s folyamatosan népszerűsítik, immár hagyományos eszközökkel. A produkció gyártója a Filmsziget Kft., forgalmazója a Budapest Film, a reklámozó a Prospero Reklámügynökség. A film internetes honlapján a kiemelt támogatók között több állami nagyvállalat mellett az Oktatási és Kulturális Minisztériumot, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítványt is feltüntetik.
Az MTI annak megelőzése érdekében kezdeményezett megfelelő fórumoknál eljárást, hogy gazdasági vagy más érdekből rendszeresen félrevezessék a közvéleményt, s ehhez az emberek bizalmát élvező sajtóműhelyeket, szerkesztőségeket használják fel. A fogyasztóvédelmi hatóság elmarasztalása pénzbírsággal is járhat, a reklámetikai kódex megsértése a szakmán belül riaszthatja vissza a reklámozókat hasonló, hatékonynak tűnő akcióktól, az MTI reményei szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.