Egységes töltőrendszer elektromos autóknak
A brüsszeli versenyképességi tanács tegnapi ülésén az uniós ipari miniszterek jóváhagyták az Európai Bizottság energiahatékony járművek terjesztéséről szóló stratégiáját. A tervezet célja, hogy úgy segítse elő környezetkímélő közlekedési eszközök kifejlesztését, hogy közben semmilyen technológiai alkalmazás mellett se kötelezze el az EU-t, mivel ez korlátozhatná a szabad versenyt. Az elektromos autók kérdése azért képez kivételt, mivel a tervezet szerint ezeknek a környezetkímélő járműveknek az elterjedését az uniós infrastruktúra hiánya jelentősen akadályozza.
Ezen kíván segíteni a stratégiának az a pontja, amely a töltőrendszer mielőbbi szabványosítását célozza. A terv szerint az elektromos közúti járművek, bárki gyártsa is őket, az egész kontinensen egységesen lesznek újratölthetők. A stratégia hangsúlyozza: a szabványosított töltőrendszer kulcsfontosságú tényező a leendő vevők bizalmának megnyerésében, ez pedig mindenféle tömeggyártás előfeltétele. A miniszterek határozatukban felhívták az uniós szabványügyekben illetékes szervek figyelmét: kezeljék kiemelten a villanyautók töltőjének, illetve töltőaljának szabványosítási kérdését, hogy 2011 közepére döntés születhessen a témában. VG
Innovációs lemaradás
Nem vagyok pesszimista a tekintetben, hogy az EU egyszer élenjár majd a kutatásban-fejlesztésben, a jelenlegi tempó azonban ahhoz sem elég, hogy ne maradjunk le a nemzetközi versenyben – nyilatkozott az EurActivnak Martin Schuurmans, a nemrég alapított Európai Innovációs és Technológiai Intézet elnöke.
„Ipari kutatási eredményeink egyáltalán nem rosszak, az energetika és környezetgazdálkodás területen az élvonalban vagyunk – hangsúlyozta Schuurmans. – Nem csukhatjuk azonban be a szemünket: mostani fejlődési tempójával Kína és Amerika egykettőre lehagy bennünket.”


