Közélet

Börtöntöltelék a pénzgyáros ökölvívó

Az utóbbi egy évben Floyd Mayweather volt a világ legjobban kereső sportolója, ehhez elég volt mindössze két mérkőzés a ringben. A korábban 10 évig világelső Tiger Woods a harmadik helyen szerepel.

Börtönkoszton van jelenleg a világ legtöbbet kereső sportolója. A még mindig veretlen, öt súlycsoportban is világbajnoki címet szerző Floyd Mayweather Jr. tavaly mind a 85 millió dollárját a ringben szedte össze a Forbes magazin listája szerint. Ehhez mindössze két győztes mérkőzés kellett: Victor Ortiz ellen 40 millió, míg Miguel Cotto ellen 45 millió dollárt kapott. Még egy órát sem töltött el összesen a ringben.

Saját cége, a Mayweather Promotions szedi be a mérkőzések összes jegybevételét, a szponzorációt, szervezi a mérkőzéseit. A Money becenévre hallgató amerikai öklöző jelenleg barátnője megveréséért ül börtönben, valószínűleg erőszakos cselekedetei miatt nem rajong érte a reklámipar.

A Fülöp-szigeteki ökölvívó, Manny Pacquiao ugyan júniusban – erősen vitathatóan – kikapott Tim Bradley-től, de így is keresett ezen a mérkőzésen 23 millió dollárt. Mayweatherrel ellentétben reklámbevételei is voltak a Monster Energynek, a Henessynek, a Nike-nak és a Hewlett-Packardnak köszönhetően. Az említett top tízben egyébként csak a két ökölvívó és a Payton Manning az, aki sporttevékenységével többet keres, mint reklámbevételeivel.

A golfozó Tiger Woods 2001-től tíz éven keresztül volt a világ legjobban fizetett sportolója. Reklámbevételeivel már jóval többet kasszíroz, mint a versenyek megnyerésével. Márciusban nyert 30 hónap után újra versenyt, fénykorában a világ legjobbja volt, több mint 100 millió dollárt nyert eddig pályafutása során a versenyeken. Főszponzora a Nike. Bevétele alaposan csökkent a reklámokból, miután a Tag Heuer és a Gillette nem újított vele szerződést. Ez magánéleti botrányai és kevésbé sikeres versenyei miatt is lehetett. 2009-ben még 100 millió dollár feletti bevétele volt.

A golfban Phil Mickelson is szorgalmasan gyűjtögeti a milliókat, pályafutása során eddig 66 millió dollárt. Évente 30 millió dollárt keres reklámszerződéseivel (Callaway, Barclay’s, KPMG, Exxon, Rolex és Amgen/Pfizer).

A csapatsportok legjobban kereső játékosa, a kosárlabdázó LeBron James. Az NBA-ben neki van a legnagyobb reklámbevétele, olyan partnerei vannak, mint a Nike, a McDonald’s, a Coca-Cola, a State Farm, a Dunkin’ Donuts vagy a Baskin Robbins. A szezon legértékesebb játékosának megválasztott James Királynak, aki a Miami Heatet idén ligagyőzelemre vezette, a Fenway Sports Management tavaly óta külön felügyeli marketingkarrierjét.

Az NBA-ben Jamesnél nagyobb fizetése volt a szezonban Kobe Bryantnek. A Los Angeles Lakers csillagának most csökkent le a bére 25,2 millió dollárról, mivel a bérvita miatti csonka szezonban 5 millióval kevesebbet kapott klubjától.

A teniszben még mindig az egykori világelső Roger Federer kaszálja a legtöbbet. Kilenc szponzora (például a Nike, a Ro­lex, a Wilson, a Credit Suisse) együtt évente több mint 30 millió dollárt fizet neki. Pályafutása során eddig csúcstartóként 71 millió dollárt nyert el összesen a különböző tornákon, köztük 16 Grand Slam-viadalon diadalmaskodott.

A labdarúgó-veterán David Beckham még mindig a világ legjobban kereső labdarúgója. A Los Angeles Galaxy profijának portfóliójába tartozik a Burger King, a Sainsbury’s és a Samsung is. Idén indította el a H&M-mel alsóruhamárkáját. Az angol játékos azt tervezi, hogy az észak-amerikai labdarúgóligában (MLS) franchise-t vásárol pályafutása után.
A világ egyik legjobbjának tartott Cristiano Ronaldo reklámbevételeit a Nike, a Konami és a Castrol is gyarapítja. A Real Madrid portugál csillagának van a sportolók között a legtöbb Facebook-rajongója a világon.

Nála is többre tartják játékosként az argentin Lionel Messit. A Barcelona labdarúgójának főszponzora az Adidas, de szerződés köti olyan cégekhez, mint a PepsiCo, a Herbalife, az EA Sports, a Cherry, az Audemars Piguet vagy a Dolce&Gabbana.

A labdarúgóknál a 100-as listára még bejutott Wayne Rooney (37., 24,3 milió dollár), Kaká (59. 20,8 millió dollár), Sergio Agüero (65., 201, millió dollár), Fernando Torres (68., 19,6 millió dollár), Yaya Touré (73., 19,1 millió dollár), John Terry (88., 17,5 millió dollár) és Steven Gerard (97., 17 millió dollár)

Az NFL sztárját, Peyton Manninget márciusban nyaksérülése után elengedte korábbi klubja, az Indianapolis Colts. Új csapata, a Denver Broncos 96 millió dolláros szerződést kötött vele 5 évre. Az észak-amerikai futball-ligában neki van a legtöbb reklámbevétele.
A legjobban kereső (18.) base­- balljátékos Alex Rodriguez 33 millió dollárral. Az övé minden idők két legdrágább szerződése a sportágban. 2000-ben a Texas Rangers 252 millió, míg 2007-ben a New York Yankees 275 millió dolláros kontraktust kötött vele.

A Forma–1-ben a spanyol Fernando Alonso (az összesített listán a 19.) kereste a legtöbbet, 34 millió dollárt. Ebből 3 millió dollár volt a reklámbevétel. Michael Schumacher korábban a világ legjobban fizetett sportolója is volt, az elmúlt évben 30 millió dollárt keresett, 10 milliót a reklámbevételekből. Az olasz motorversenyző, Valentino Rossinak (20.) csapata, a Ducati évente 17 millió dollárt fizet, de 13 milliós bevétele van a reklámszerződésekből is.

Kelet-Európából a legelőkelőbb helyen (24.) az ukrán ökölvívó, Vlagyimir Klicskó áll 28 millió dollárral.

Csúcsgázsik az NFL-ben

A 100 legjobban kereső sportoló között egyébként 30-an az NFL-t képviselik, ami csúcs a sportágak között. Az amerikai baseball-liga, az MLB 22 sportolóval van jelen, az NBA 13 játékossal. A listára 10 labdarúgó került, öt teniszező, öt golfozó, négy bokszoló. Az autóversenyzők közül a NASCAR-t 4, a Forma–1-et három versenyző képviseli. Van két krikettjátékos, egy motorversenyző és egy atléta (Usain Bolt). A top 100 sportoló összesen 2,6 milliárd dollárt keresett az elmúlt egy évben.




sportbiznisz szponzoráció
Kapcsolódó cikkek